Startem na Central European Rally završil Jan Černý se spolujezdcem Ondrou Krajčou sezónu v šampionátu WRC3. Po dobrém začátku sezóny se posádka dalšími soutěžemi spíše protrápila, přestože ukázala, že patří k nejrychlejším posádkám v kategorii WRC3.
Pojďme ale na to postupně. Hned na úvod se jela legendární Rallye Monte-Carlo. Pro Honzu bylo důležité neudělat chybu a dojet si pro důležité body. To se podařilo a vítězstvím v kategorii WRC3 na Rally Monte Carlo 2024 si domů vezl maximální bodový příděl.
Podobně dobře vypadal začátek Rally Sweden. Tam se sjela velká konkurence 18 posádek bojujících o body do WRC3. Honza s Ondrou po RZ4 vedli, a i přestože zde byli poprvé, prokazovali, že jízda na sněhu je nejen baví, ale umí na něm jet hodně rychle. Bohužel na RZ5 přišla chyba a výlet mimo trať a bylo po nadějích na bodový zisk.
Bylo tak jasné, že z Portugalska je potřeba přivézt co nejvíce bodů. „Portugalsko bylo pro mne složitou soutěží, zvláště když jsme neměli test před soutěží a já vůbec nemohl najít potřebnou rychlost v těchto místních podmínkách. V průběhu závodu jsem se snažil držet naší pozici a trochu jsme s Ondrou doufali, že náročná šotolinová soutěž bude pro vozy Rally3 pohřebištěm. Bohužel pro nás ale posádky před námi jely bez problémů a když se přidaly i problémy se servem, brali jsme body za čtvrté místo.”
Přípravě na další šotolinu na Rajdu Polski pak dal tým maximum. Již na druhé RZ ale přišla chyba, po které vůz po kontaktu s balíkem slámy strávil v příkopu dlouhých pět minut. S touto ztrátou se již nedalo nic dělat a v cíli z toho bylo 5. místo. „Na Polsko jsem si hodně věřil. Odjeli jsme předtím přípravný závod nedaleko od centra soutěže a vyšel nám i předzávodní test. Bohužel v samotné soutěži přišla brzy chyba a trvalo pět minut, než nás z příkopu diváci vytáhli. Slabou útěchou na naše umístění bylo, že jsme pravidelně zajížděli dobré časy.“
Pak se posádka přihlásila podle plánu na Rally Latvija. Do Lotyšska ale nakonec neodjela pro problémy s rozpočtem. Tím ale zároveň přišla o možnost vylepšit nulový zisk ze Švédska. Podle současných pravidel WRC3 totiž může posádka odstartovat až na sedmi soutěžích a do bodování se počítá šest nejlepších výsledků.
Sezónu WRC3 pak Honza Černý ukončil na domácí Central European Rally. Před jejím startem stále mohl pomýšlet na druhé místo v šampionátu WRC3. K tomu ale potřeboval opravdu dobrý výsledek. V rámci příprav tým odjel na rakouskou Herbst Rallye, kde bez problémů vyhrál třídu RC3 a celkově se umístil na 5.místě za silnějšími vozy Rally2.
Vstup do Central European Rally se povedl nadmíru dobře. Po RZ3 Honza Černý vedl a skvěle rozjel i následující zkoušku, kdy měl na soupeře na mezičasech velký náskok. Jenže v polovině zkoušky se povolil odvzdušňovací šroub na pravé přední brzdě a posádka musela dojet do cíle této rychlostní zkoušky bez brzd. Byla z toho více než dvouminutová ztráta. „Až do tohoto okamžiku bylo vše perfektní. V cíli zkoušky jsme byli hodně dole, chvíli jsme i zvažovali, že odstoupíme. Pak jsme si ale s Ondrou řekli, že to nesmíme vzdát. O to víc, když jsem si vzpomněl na podporu fanoušků, všech mých partnerů, celého týmu i Autoklubu ČR. Navíc když jsem viděl splity před problémy s brzdami… Další vůz Rally3 byl okolo 1 s/km pomalejší než my.“
Po opravě brzd začaly zase padat nejrychlejší časy a po pátku už zase jejich šance na dobrý výsledek nevypadaly tak špatně. V sobotu ráno tam přibyly další tři vyhrané zkoušky a rázem byly stupně vítězů na dohled. Pak ale přišla další studená sprcha. „V první ranní zkoušce byl zařazen virtuální retardér, který jsem zatím nikdy nejel. Pečlivě jsem si před soutěží nastudoval, jak má být označen postupnými cedulemi 150, 100, 50 metrů – zóna pro snížení na 50 km/h. Když jsem tam ale přilétl, žádné velké tabule tam nebyly, až najednou ta zóna. To už bylo pozdě, i přes plné brzdy jsme virtuální retardér projeli místo padesátkou rychlostí 82 km/h.“
„Po příjezdu do seskupení nám bylo sděleno, že jsme tam jeli rychle, ale že nás bylo více a že promotér nepřivezl cedule. A že se pravděpodobně penalizace udělovat nebudou. Když jsme se po výjezdů ze servisu dozvěděli, že máme penalizaci, byli jsme znovu dole (podle pravidel je za každý 1 km/h penalizace 2 sekundy, takže jsme dostali celkem 64 vteřin). Pokoušeli jsme se odvolat podobně jako další posádky včetně Katsuty od Toyoty. Pořadatelé sice uznali, že značení bylo chybné, ale penalizace všem zůstaly. Ale nechci se vymlouvat, měl jsem si to víc pohlídat i bez toho označení.“
„V následující RZ12 jsem se nedokázal pořádně soustředit. Měl jsem plnou hlavu té penalizace. Pak jsme si ale s Ondrou znovu řekli, že do toho půjdeme až do konce naplno. Začali jsme do toho šlapat a do cíle soutěže tam napadaly další nejrychlejší časy.“
Na úvodní nedělní zkoušce pak přišel ještě jeden výlet mimo trať. „Na neděli jsme zvolili agresivní strategii – tvrdé auto, tvrdé pneu a hrr na ně 🙂 Ještě před startem mně volal táta, že si mám dávat pozor na jedno místo, kde byl Ogier venku, že to tam na brzdách hodně klouže. Jasně, jasně, říkám. No byly jsme tam venku nejdál ze všech a nechali tam přes 20 vteřin,“ popisuje úsměvnou historku Honza.
Honza s Ondrou dokázali v rámci Central European Rally vyhrát v rámci WRC3 10 z odjetých 17 zkoušek (jedna byla pro ně zrušena). Kvůli problému s brzdami ztratili více než dvě minuty, další minuta ztráty byla vinou zmíněné penalizace. V cíli jim na vítěze chybělo něco přes dvě minuty. Z toho jasně plyne, že sice byli v rámci soutěže v kategorii WRC3 nejrychlejší, ale na lepší než 6. místo to nestačilo.
„Mám sice obrovskou radost, že jsme byli nejrychlejší posádkou, ale soutěže jsou o tom neudělat chyby a aby všechno do sebe zapadlo. To se tady bohužel nepovedlo skloubit,“ končí Honza s hodnocením Central European Rally.
Bodový zisk z Cental European Rally poslal Honzu na celkové 4. místo bodování WRC3 v sezóně 2024. V kalendáři je ještě Japonsko, ale tam se nečeká příliš posádek a asi už se moc bodování měnit nebude.
„Chci poděkovat všem za tuhle sezónu, i když jsme doufali v trochu lepší výsledek. Celkové 4. nebo 5. místo (čekáme, jak dopadne Rally Japan) v kategorii WRC3 by mnohé posádky považovaly za úspěch, my jsme ale s Ondrou a celým týmem letos pomýšleli na vyšší pozice. Musím nejprve poděkovat Ondrovi Krajčovi, kdy na pozici spolujezdce letos opět odváděl perfektní práci, dále chci poděkovat celému LMP Racing v čele s Michalem Lankem za skvělý přístup a výborně připravený vůz. Spolupracujeme také s Duck Racing, i tam posílám poděkování. Velké díky směřuje ke všem partnerům, fanouškům, tátovi a kamarádům, kteří nás podporují. Už v červnu jsme začali pracovat na tom, abychom se příští rok do WRC3 vrátili silnější. Ještě sháníme další partnery, abychom neměli tak napjatý rozpočet. Věřím, že příští rok se povede lépe než ten letošní a mým cílem bude bojovat o titul ve WRC3.“