Atraktivní závody i úspěchy českých jezdců nabídl o uplynulém víkendu Racing Journal SpeedFest na Autodromu Most.
Na mosteckém okruhu se sešlo pestré startovní pole středoevropských šampionátů napříč různými kategoriemi od sportovních a cestovních vozů až po formule 4, v níž se rodí nová generace závodníků. Právě v sérii F4 CEZ se diváci na tribunách dočkali triumfů dvou domácích teenagerů. Ačkoliv je lídrem průběžného hodnocení a celkovým favoritem Oscar Wurz, nejmladší syn bývalého pilota F1 a vítěze 24h Le Mans Alexe Wurze, mladý Rakušan tentokrát vyšel naprázdno. Výhodu domácí tratě měli Miroslav Mikeš a Max Karhan.
Mikeš z českého týmu JMT Racing si po startu z prvního místa udržel vedení v prvním závodě a dosáhl na své první vítězství ve formuli 4. Těsně za ním dojel Karhan ze švýcarské stáje Jenzer Motorsport. Ten se svého momentu slávy dočkal ve třetím závodě F4, kdy se po startu ze čtvrtého místa probojoval do vedení jen několik kol před cílem. Karhan dosáhl na druhé prvenství v sezoně a zpečetil tím úspěch českých barev v F4, které v šampionátu nově reprezentuje i tým F4 CEZ Academy klub v AČR (Marek Mičík a Michelle Jandová).
Největším lákadlem sobotního a nedělního programu byly samozřejmě sportovní vozy GT, ve kterých se objevil matador cestovních vozů Petr Fulín. Evropský šampion však přesedl do aerodynamičtějšího Audi LMS GT3, a přestože celý víkend bral jako testovací, při premiéře s německým strojem dosáhl na vítězství v obou závodech. ESET Sprint GT má rozmanité pole několika kategorií a také v těch dalších zaznívala česká jména. Josef Záruba vyhrál s Lamborghini SuperTrofeo svou kategorii v sobotu i v neděli. Naopak v hodinovém vytrvalostním závodě triumfovali Slovák Gregor Zsigo se svým českým kolegou Dennisem Waszkem.
Tím největším favoritem před začátkem víkendu byl ovšem Tomáš Pekař v Clio Cupu. Několikanásobný šampion pohárové série Renaultu Clio usedl za volant svého oranžového vozu po operaci klíční kosti, kterou si zlomil na předchozím podniku na Slovensku. Zdravotní indispozice ho v jeho dobývání nejvyšší pódiové příčky neomezovala a Pekař ovládl oba závody na 25 minut.
Čekání na první vítězství v letošní sezoně prolomil Adam Kout s Hyundai Elantra v šampionátu TCR Eastern Europe. Kout letos zaznamenal čtyři druhá místa a častokrát měl velmi blízko k vítězství, ale až doposud se mu nepodařilo protnout pomyslnou cílovou pásku jako první. Stačil mu k tomu perfektní start z devátého místa, několik předjížděcích manévrů a na konci úvodního kola už byl první. S jeho dominantní pozicí nezamával ani safety car, ani červené vlajky z důvodu opravy bariéry po havárii jednoho ze soupeřů. Kout je stejně jako Karhan reprezentantem Autoklubu ČR a oba se zúčastní letošních FIA Motorsport Games. Poprvé v historii TCR Eastern Europe se na pole position postavila mladá dáma. Jorden Dolischka získala nejvýhodnější pozici na startu druhého závodu díky losu, a nakonec dojela na devátém místě.
V neposlední řadě se závodilo i s malými Renaulty Twingo. Ačkoliv se nejedná o technologicky impozantní stroje jako u vozů GT3, po sportovní stránce má Twingo Cup co nabídnout. Těsné souboje plech na plech, nárazník na nárazník, jsou typickou vizitkou těchto pohárových závodů. Svůj debut v Mostě si odbyli členové Akademie F4 CEZ Martin Knápek a František Němec. Na nejlepší výsledek dosáhl vítěz akademie Knápek, který startoval s twingem poprvé, a ještě k tomu na mokru. Během několika kol se propracoval z 11. pozice na třetí a nebýt dlouhého času za safety carem, patrně by se posunul ještě více dopředu.
Racing Journal SpeedFest tak nabídl velmi atraktivní podnik od brzkého rána do pozdního odpoledne. Partnerem závodního víkendu byl motoristický časopis Racing Journal.
Text: Aleš Sirný
Foto: Petr Frýba