Max Karhan o své premiérové vítězství ve F4 Central European Zone tvrdě bojoval. Celý víkend na Slovakia Ringu se pohyboval mezi první pěticí, ale tu nejlepší jízdu si nechal až na konec.
Český závodník Max Karhan debutoval v F4 CEZ v druhé polovině loňské sezóny. Nastoupil za švýcarský tým Jenzer Motorsport a získával své první zkušenosti na velkých okruzích s formulí 4. Postupně zrychloval a letos už pomýšlel na stupně vítězů.
Když přijel na Slovakia Ring – třetí podnik sezony – blýskl se čtvrtým nejlepším kvalifikačním časem. Od vysněného pódia byl v prvním sobotním závodě jen krůček, ale nakonec mu třetí místo uniklo jen o 0,1 sekundy.
Do druhého závodu startoval opět ze čtvrtého místa a znovu se pohyboval ve vedoucí skupince jezdců, kde si ani centimetr asfaltu nedarovali zadarmo. Těsné souboje, sem tam nějaký drobný kontakt a časté předjížděcí manévry, charakterizovaly i druhý sprint na Slovakia Ringu. Max Karhan startoval na starších pneumatikách a znovu dojel čtvrtý. Čerstvou sadu pneumatik Pirelli si totiž šetřil až na závěrečný sprint.
Do finálového závodu Max Karhan startoval z první řady a okamžitě převzal vedení. Ačkoliv ho krátce nato předjel z pátého místa startující Oscar Wurz, týmového kolegu z Jenzer Motorsport si ujet nenechal. Právě naopak, útočil na něj a hledal jakoukoliv vhodnou příležitost k předjetí. Jejich souboje využil Jonathan Correrella a jejich společná jízda do cíle se proměnila ve velkolepou podívanou.
V závěrečné fázi závodu Max Karhan učinil vítězný manévr a tentokrát už Wurze nechal definitivně za zády. Cílem projel s náskokem 0,8 sekundy a emotivně slavil své první vítězství.
„Je to pro mě a mou kariéru obrovský úspěch a doufám, že další budou následovat. Už teď se těším na další skvělé souboje na trati,“ prohlásil Max, který je po pěti letech dalším Čechem, jenž vyhrál závod formule 4, certifikovaný Mezinárodní automobilovou federací. Naposledy se tak stalo v roce 2019 zásluhou Romana Staňka v ADAC F4.
Max je součástí týmu Akademie F4, kde koučuje a stará se o novou generaci závodních jezdců. Je také oficiálním reprezentantem Autoklubu ČR a figuruje mezi přihlášenými na FIA Motorsport Games, které se konají jednou za dva roky. Letošní ročník se bude konat v říjnu na okruhu Ricardo Tormo Valenciana ve Španělsku a Karhan zde nastoupí do závodů formule 4.
F4 CEZ Akademie
Akademie nabízí mladým závodníkům a závodnicím příležitost k rozvoji jejich kariéry ve formulových závodech. Akademie poskytuje komplexní tréninkový program zahrnující fyzickou přípravu, mediální trénink, závody v simulátorech a praktické jízdy s monoposty Tatuus T-421. Účastníci mají možnost nejen získat cenné zkušenosti a dovednosti, ale také startovat v šampionátu F4 CEZ za zvýhodněných podmínek.
Závody formule 4
Juniorské závodní série monopostů formule 4 slouží jako vstupní brána do světa motorsportu z motokárového prostředí. Formule 4 vznikla v roce 2014 s cílem vytvořit cenově dostupnou a standardizovanou platformu pro mladé závodníky. Poskytuje důkladnou přípravu pro postup do vyšších kategorií formule 3, formule 2 a formule 1. Šampionáty F4 jsou pořádány po celém světě s monoposty Tatuus T421 s motory o výkonu přibližně 160–180 koňských sil. Totožná technika dává rovné podmínky všem závodníkům a umožňuje jim soustředit se na zlepšení jezdeckých dovedností.
Text: Aleš Sirný
Foto: F4 CEZ Championship/Petr Frýba