F4 CEZ – Radost z prvního vítězství a dominance jednoho týmu
V pořadí třetí podnik šampionátu F4 CEZ na Slovakia Ringu přinesl mnoho nezapomenutelných okamžiků pro závodníky a atraktivní podívanou pro diváky. Oscar Wurz byl nepřekonatelný v prvních dvou závodech, ale v tom třetím našel přemožitele v podobě Maxe Karhana.
Oscar Wurz z týmu Jenzer Motorsport dorazil na Slovakia Ring jako lídr šampionátu. Měl téměř dvojnásobný počet bodů než v pořadí druhý Kirill Kutskov z týmu Maffi Racing. Další jezdci, pravidelně startující v F4 CEZ, pak ztráceli ještě další body. Obecně se tedy předpokládalo, že Wurz s Kutskovem se na Slovensku poperou o prvenství. Favoritem byl především Wurz a svou pozici potvrdil hned v prvním závodě. Zajel pole-position, skvěle odstartoval a vyhrál. Za ním byl však souboj velmi vyrovnaný a intenzivní. O zbylé dva stupně vítězů se spolu utkali Kutskov, Jonathan Correrella z týmu Gender Racing, Max Karhan z Jenzer Motorsport a Miroslav Mikeš z JMT Engineering. Souboje kolo na kolo a předjížděcí manévry nakonec vyústily v kontakt mezi Mikešem a Correrellou. Zatímco český jezdec vyjel mimo trať, Correrella pokračoval a v cíli uhájil třetí místo s náskokem 0,1 sekundy před Karhanem. Kutskov dojel druhý.
Průběh prvního závodu dával tušit, že Wurz bude mít na vrh. To prokázal i ve druhém závodě, kdy mu sice zhasl motor na startu, ale on se dokázal propracovat dopředu až na první místo. Ačkoliv mu v tom výrazně pomohl safety car, pořád platil za nejrychlejšího jezdce na trati. O výhru ovšem musel tvrdě bojovat. Correrella, Karhan, Kutskov a Mikeš mu nedarovali nic zadarmo a teprve až v závěru závodu se Wurz propracoval do čela. Čtyři minuty před koncem závodu se pak úspěšným manévrem na Kutskova posunul na druhé místo Miroslav Mikeš. Český jezdec z českého týmu tak poprvé slavil na stupních vítězů. Karhan dojel opět čtvrtý, za ním Correrella.
Závěrečný závod dostal zcela nový náboj v boji o prvenství. Karhan po startu z druhého místa vedl, brzy se na něj dotáhl Wurz a převzal vedení. Jenže Karhanovi neunikl. Právě naopak. Stájoví kolegové jezdili v těsném sledu za sebou a Karhan brzy začal útočit. Díky jejich souboji se k nim přiblížil Correrella a všichni začali pomýšlet na vítězství. Těsné, ale velmi čisté souboje mezi Wurzem a Karhanem byly pastvou pro oči. Navzájem si věřili a respektovali. Chtěli vyhrát, ale v případě jejich vzájemné kolize by nebyly u týmu Jenzer Motorsport nadšení. Bok po boku projížděli zatáčkami a předháněli se v tom, kdo povede. Karhanovi se v závěru podařilo usadit na čele, a především úspěšně bránit Wurzovi, který zároveň hájil svou pozici před Correrellou. Český závodník Max Karhan tak dosáhl na své premiérového prvenství v F4 CEZ a s ním se radovalo i publikum na tribunách.
Z řad mladých dam ve startovním poli byla v průběhu víkendu nejúspěšnější Michalina Sabaj, která dojela dvakrát na pátém místě a zaznamenala své nejlepší výsledky v F4 CEZ. Velkou premiéru za volantem formule 4 absolvoval Teodor Borenstein z týmu Jenzer Motorsport. V měřených trénincích prokázal rychlost, ale v závodech se ještě učil a bohužel ve dvou případech skončila jeho jízda kolizí s Gabrielem Holguinem z týmu Maffi Racing.
Víkend na Slovakia Ringu opět ukázal dravost a houževnatost závodníků a závodnic. Teď si ovšem dají delší pauzu a vrátí se v srpnu na čtvrtý podnik sezony na Autodromu Most.
TCR Eastern Europe – Homola a Bucsi stále na špici
Maťo Homola a Attila Bucsi pokračují v přetahované o vítězství. Dva kandidáti na titul v TCR Eastern Europe zatím nepustili nikoho jiného na nejvyšší pódiový stupínek a na Slovakia Ringu prodloužili své vítězné tažení.
Maťo Homola přijel na domácí Slovakia Ring jako horký favorit. Jezdec týmu Hyundai Janík Motorsport ovládl loňskou sezonu a na domácí půdě vyhrál oba závody. Rok předtím, tedy v sezoně 2022, rovněž vyhrál oba sprinty, a tudíž si do letošního Slovakia Ringu nesl stoprocentní bilanci. Nikdo ho zde ještě neporazil.
Do prvního závodu vkročil Homola pravou nohou. Za volantem Hyundai Elantra dominoval úvodnímu sprintu a udržoval si bezpečný náskok před týmovým kolegou Adamem Koutem a třetím Attilou Bucsim s Hyundai i30 N. Pro první trojici na čele to byl poklidný závod, který skončil smolně akorát pro Kouta. Dvě kola před cílem ho postihl defekt pravé přední pneumatiky právě v momentě, kdy brzdil do první zatáčky. S těžko zvladatelným vozem vyjel mimo trať a odstoupil. Shodou okolností měl stejné potíže i René Kircher s Hondou Civic týmu Mertel Motorsport.
Na třetím místě dojel v prvním sprintu Homolův další týmový kolega Jiří Zbožínek. Mladý závodník dělá pokroky při každém usednutí do vozu a bronzová příčka pro něj byla doposud nejlepším výsledkem v TCR Eastern Europe. Do bojů o stupně vítězů by možná ještě promluvil Martin Kadlečík s Audi RS3 týmu Aditis Racing, ale na startu mu zhasl motor a než se rozjel, byli všichni pryč. Stíhací jízdou se nakonec propracoval na čtvrtou pozici, která byla určitou záplatou na nevydařený návrat do TCR Eastern Europe.
Na startu druhého závodu se otáčelo prvních devět jezdců. Homola tak startoval z deváté příčky a z první řady Kadlečíkův týmový kolega Radim Adámek a Davit Kajaia z Mertel Motorsport. Kajaia se sice usadil na čele závodu, ale zároveň mu byla udělena desetisekundová penalizace za předčasný start.
Kajaia držel vedení a za ním se vytvořil vláček jezdců tvořený Bucsim, Homolou, Koutem a záhy i Kadlečíkem. Na gruzínského jezdce nejprve tlačil Bucsi a po dvou kolech útočení se posunul do vedení. Homola už recept na předjetí nenašel a za Kajaiou setrval až do cíle, před Koutem a Kadlečíkem. Tím pádem skončila Homolova šňůra vítězství, započatá v roce 2022.
Nejsmolnějším jezdcem na Slovakia Ringu byl tentokrát Ital Giacomo Ghermandi. Se svou Hondou Civic nedojel ani v jednom závodě do cíle z důvodu technických potíží a z průběžného čtvrtého místa se propadl na šesté za Kadlečíka a Petra Čížka, který v obou případech dojel na šestém místě. I René Kirscher zůstal na Slovensku bez bodu a body týmu Mertel Motorsport tentokrát sbíral Davit Kajaia.
ESET Cup – Antal Zsigo vyhrává na domácím Slovakia Ringu
UPDATE: Adam Konopka byl po závodě diskvalifikován z kategorie GT3, neboť startoval bez restriktoru motoru. Z toho důvodu byl přesunut do kategorie GTX, ve které byl klasifikován na druhém místě za Reinhardem Kofflerem s KTM.
Z první řady do prvního závodu ESET Cupu na Slovensku startovali Miro Konopka s prototypem LMP2 a Reinhard Koffler s KTM GTX, za nimi vyráželi Antal Zsigo s BMW M4 GT3 a Adam Konopka s Lamborghini Huracan GT3.
Koffler se při letmém startu dostal do vedení před Konopkou, zatímco Antal Zsigo a Adam Konopka si své pozice udrželi. Nicméně hned v úvodu se rodinná dvojice Konopků posunula dopředu. Miro překonal Kofflera a převzal celkové vedení závodu, mezitím Adam Konopka předjel Zsiga a ujal se průběžného vedení kategorie GT3.
Za nimi na celkovém pátém místě kroužil Alex Tlustý s Praga R1 před Dennisem Waszkem s Lamborghini SuperTropheo jako lídr kategorie GTC. V kategorii GTC1 vozů Porsche 911 držel první místo Hubert Darmetko před Petrem Breckou a Bobem Bauem, kterého později předjel Franz Lahmer.
Jako první v celkovém pořadí projel pod šachovnicovým praporkem Miro Konopka, za ním se umístil vítěz kategorie GTX Reinhard Koffler. V GTX dojel na druhém místě Petr Koukola s KTM GTX a třetí Gábor Tim s Lotusem.
Radost v týmu ARC Bratislava ztvrdil vítězstvím v GT3 Adam Konopka před Antalem Zsigem.
Dennis Waszek z týmu GT2 Motorsport ovládl kategorii GTC, zatímco Hubert Darmetko triumfoval v GTC1 před Breckou a Lahmerem. V kategorii GT4 zvítězil Rudolf Beňo s BMW M4 GT4 před Andrejem Makarovičem s Mercedesem AMG GT4.
Antal Zsigo vítězem druhého sprintu na Slovakia Ringu
Závěrečný závod ESET Cupu na Slovakia Ringu se v kategorii GT3 stal kořistí domácího jezdce Antala Zsiga, který dovedl své BMW M4 GT3 do vítězného konce. Radovali se i domácí Miro Konopka a Adam Konopka.
Miro Konopka s Ligierem LMP2 a Adam Konopka s Lamborghini Huracan startovali z první řady. Letmý start se nejlépe povedl Adamovi, který převzal vedení před Mirem Konopkou, Dennisem Waszkem s Lamborghini Super Trofeo a Antalem Zsigem s BMW M4 GT3.
Antal Zsigo převzal třetí místo v celkovém pořadí ještě v prvním kole, zatímco Miro Konopka téměř ve stejný moment předjel svého syna a převzal celkové vedení v závodě. První čtveřice na čele zároveň držela první místa ve svých kategoriích. Přestože Zsigo tlačil na Adama Konopku, na jejich případné výměně pořadí by se ve výsledku nic nezměnilo, neboť Konopka byl lídrem kategorie GTX a Zsigo kategorie GT3. Oba tak v pětadvacetiminutovém sprintu ovládli svou klasifikaci.
Adam Konopka vyhrál v rámci GTX před Tomášem Minibergerem s KTM GTX týmu RTR Projects, za ním dojeli rovněž s KTM Petr Koukola a Viktor Mráz. Pátý v GTX byl Gábor Tim s Lotusem Exige.
Naopak vítězem kategorie GT3 se stal Antal Zsigo z týmu Racing Trevor a v GTC dominoval Dennis Waszek z týmu GT2 Motorsport. Vavříny v kategorii GTC1 pro vozy Porsche 911 bral Petr Brecka z týmu GT Sports před Hubertem Darmetkem z PTT Racing. Třetí dojel Radek Kolařík z Šenkýř Motorsport a mimo stupně vítězů týmoví kolegové z Kogelbauer Motorsport Franz Lahmer a Bob Bau.
V kategorii GT4 slavil další triumf s BMW M4 GT4 Rudolf Beňo před Andrej Makarovicem s Mercedesem AMG GT4. Vítězem D5 se stal Miro Konopka s Ligierem a druhý skončil Alex Tlustý s vozem Praga R1.
Max Hesse a Antal Zsigo dovedli své BMW do vítězného cíle
Podvečerní vytrvalost na okruhu Slovakia Ring patřila německo-slovenské dvojici Max Hesse a Antal Zsigo z týmu Racing Trevor. Jejich BMW M4 GT3 se do čela propracovalo ve druhé polovině závodu a setrvalo tam až do cíle.
Z pole position startovala dvojice Dennis Waszek – Gregor Zsigo po boku posádky Reinhard Kofler – Tomáš Miniberger. Jejich KTM převzalo po zhasnutí červených světel vedení, ale Waszek okamžitě útočil s cílem zpět přebrat první místo. Jejich souboj z těsné blízkosti pozoroval Adam Konopka a o celkové vedení v závodě se tak rozhořela bitva mezi vozy KTM, BMW a Lamborghini.
Nicméně podvečerní vytrvalost byla především o výdrži a také o střídání jezdců v první polovině závodu. Pořadí se tak měnilo i v závislosti na tom, který jezdec zrovna seděl za volantem a který se připravoval na střídání.
Pozici horkého favorita potvrdila posádka vozu BMW M4 GT3 týmu Racing Trevor. Startující Antal Zsigo udržoval rychlé tempo, ale jakmile usedl do vozu zkušený tovární pilot BMW Max Hesse, začal zajíždět nejrychlejší časy a propracoval se do vedení.
Posádka Zsigo a Hesse tak vyhrála vytrvalostní závod s náskokem téměř dvaceti sekund před dvojicí Miro Konopka – Zdeno Mikuláško s Lamborghini Huracán GT3. První dva vozy v absolutním pořadí zastupovaly kategorii GT3, ve které dále na třetím místě dojela posádka Waszek – Zsigo.
V kategorii GTX zvítězil Adam Konopka s Lamborghini před dvojicí Reinhard Kofler – Tomáš Miniberger s KTM GTX. Za nimi dojela domácí posádka Viktor Mráz a Maťo Homola. Čtvrté místo brala posádka Petr Koukola – Václav Janík s KTM GTX.
Pro vavříny v rámci klasifikace GTC1 si dojeli Hubert Darmetko a Mateusz Lisowski s Porsche 911. Polská dvojice z týmu PTT Racing dojela před Petrem Breckou a Karlem Neffem, třetím Franzem Lahmerem a jeho týmovým kolegou z Kogelbauer Motorsport Bobem Bauem. Čtvrtý v GTC1 dojel Radek Kolařík.
V GT4 zvítězil Rudolf Beňo. Očekávaný souboj mezi slovenským závodníkem a posádkou Szabolcz Lantos – Mihajlo Mladenovic se nakonec nekonal, neboť s mercedesem odstoupili už po devíti kolech.
Clio Cup – Zrak nestačil, o vítěze v Clio Cupu určila časomíra
Třetí podnik Clio Cupu na okruhu Slovakia Ring byl fantastickou ukázkou toho, jak vyrovnané startovní pole může být. Ačkoliv oba závody vyhrál Nik Štefančič, v žádném případě se nejednalo o dominantní jízdu a v druhém sprintu rozhodl o vítězi rozdíl pouhých 0,007 sekundy.
Ještě než víkend na Slovakia Ringu pořádně odstartoval, z řad účastníků zmizel jeden z favoritů. Tomáš Pekař měl v padoku nehodu na koloběžce a zlomená klíční kost znamenala, že třetí podnik sezony pro něj skončil předčasně. Vzhledem k tomu, že předchozí dva závody na Red Bull Ringu ovládl jeho týmový kolega David Dziwok, platil polský jezdec za aktuálního favorita. Jenže rychlý a zároveň technický Slovakia Ring nebyl místem, kde by někdo dokázal vyčnívat nad ostatními. Právě naopak. Vyhrát mohl kdokoliv.
Průběžné pořadí se v obou závodech pravidelně měnilo a jezdci se navzájem předjížděli takřka v každé zatáčce. Nik Štefančič, David Dziwok z Carpek Racing, Julian Smiechowski z Orlen Janík Motorsport, Nikodém Szobcyk, Bartek Mirecki z BM Racing nebo Filip Kuncer z Podgorica Racing Team byli hlavními protagonisty sobotního i nedělního sprintu. Prakticky by nebylo moudré vsázet si na vítěze, protože se jím mohl stát kterýkoliv z nich.
Pro každého z nich bylo nejdůležitější udržet tempo a pohybovat se v závěrečných kolech na špici. V prvním závodě to byli Štefančič a Smiechovski. Oběma se podařilo odpoutat od pronásledovatelů a teď zbývalo pouze zodpovědět otázku, který z nich vyhraje. Štefančič nakonec úspěšně zaútočil v posledním kole, předjel bíločervené clio před sebou a cílem projel na prvním místě. Smiechovski byl jen 0,196 sekund za ním, o necelých patnáct sekund se k šachovnici dopravil Bartek Mirecki.
Jestliže diváci obdivovali těsný rozdíl sobotního Clio Cupu, tak v neděli si výsledek museli ověřit až pohledem na časomíru. Opět to byl Štefančič, který vydržel na špici. Tentokrát byl jeho největším soupeřem Dziwok, který vedl ještě před poslední táhlou zatáčku. Tam ale Štefančič zaútočil na brzdách a bok po boku projeli dlouhým obloukem směrem k cíli. Obě clia, nalepená dveře na dveře, protnula pomyslnou cílovou pásku v tandemu. Jejich fantastický finiš zvedal diváky ze sedaček, ale kdo zvítězil, nebylo vlastně dobře patrné. Pak promluvila časomíra – Štefančič zvítězil s náskokem 0,007 sekundy před Dziwokem! Jen půl sekundy za nimi projel Nikodém Szobcyk a zaznamenal první umístění na stupních vítězů v sezoně.
(Aleš Sirný)
foto: Petr Frýba