Desert Express, první závod seriálu Mistrovství Maďarska a současně Mistrovství FiA Central European Zone nalákal posádku týmu Toyota Gazoo Racing Czech vhodným termínem a především svým slibným názvem. Tomáš Ouředníček s Davidem Křípalem potřebovali vyzkoušet různá nastavení vozu Toyota Hilux GR T1+, a na to jsou právě písčité tratě v okolí maďarské obce Bugac ideální.
Do plánů však zasáhla náhlá onemocnění dvou mechaniků i šéfmechanika. I přesto se Tomáš s Davidem těsně před plánovaným odjezdem rozhodli, že pojedou sami bez mechaniků. Závodní speciál nedostal po úspěšném absolvování náročné rally Dakar vůbec žádnou péči, kromě základního umytí. K velké repasi a kontrole techniky zatím nedošlo. Tomáš s Davidem si řekli, že víkend v Maďarsku pojmou jako maratónskou etapu a plynulé pokračování poslední etapy rally Dakar. Z arabské pouště rovnou do maďarské pouště.
„Vše se zvrtlo na poslední chvíli, španělský šéfmechanik v nemocnici, britský inženýr v nemocnici a náš český kolega s angínou doma v posteli. Auto absolutně nepřipravené, servisní kamion stále nevyložený a zaprášený po Dakaru… ale David prohlásil, že to zvládneme, že je to prostě jen další maratónská etapa, a tak jsme nakonec vyrazili sami,“ zhodnotil hektický odjezd Tomáš Ouředníček.
Příjezd do Maďarska po nucené téměř tříleté přestávce byl velmi vřelý, závodníci z Maďarska, Polska i Česka se zajímali o Hilux i o zážitky z Dakaru. Navíc se v servisní zóně sešly hned tři posádky, které startovaly na letošním Dakaru, a atmosféra v jarním slunci na rozlehlé louce byla opravdu plná očekávání.
V závodním Hiluxu však chybělo jedno velmi důležité navigátorské náčiní, totiž Tripmaster, čili zařízení, které ukazuje kolik kilometrů a metrů auto ujelo. Na rally Dakar se totiž používá digitální tablet s roadbookem, který má přesné měření zabudované. David si proto jen instaloval velmi starý iPAD s jednoduchou aplikací, která měla ukazovat hodnoty dle GPS. Aplikace ale byla velmi nespolehlivá, a především nenačítala metry pravidelně a přeskakovala. Navigace proto byla jen intuitivní a nepřesná. Co se ukázalo hned po startu prologu, kdy posádka měla jet dvě kola, ale díky nepřesné navigaci minula odbočku a celý prolog se tak smrsknul na pár kilometrů. Naštěstí se výsledek prologu nezapočítával do výsledku, pouze určil startovní pořadí.
„Trať byla nádherná, velmi rychlé pískové cesty, které se střídaly s technickými pasážemi v lese. Byl to obrovský adrenalin držet plný plyn na velmi rozbité cestě mezi stromy, které stály těsně vedle. Ale na podvozek naší Toyoty jsme se mohli plně spolehnout,“ okomentoval Tomáš Ouředníček první rychlostní zkoušku. „Krátce jsme jednou zabloudili, ale jinak jsme se nepřesnému tripmasteru přizpůsobili a při druhém průjezdu rz jsme se dokázali výrazně zrychlit.“ Dodal David Křípal.
Tým se po prvním dni probojoval na celkovou třetí pozici.
Naštěstí na autě vše drželo, nebyl třeba žádný velký servisní zásah a posádka při večerním servisu jen velmi lehce přenastavila podvozek. A to k lepšímu, protože je boj o vteřinky nakonec posunul v nedělních rychlostních zkouškách na druhé místo. „Jediný, kdo nám ujížděl byl Mirek Zapletal. Držel jsem plyn na podlaze, ale nestačilo to. Až po závodě, po kontrole dat jsme se od našeho britského inženýra dozvěděli, že jsme jeli na dakarskou mapu v řídící jednotce, která měla omezený výkon, hlavně kvůli špatnému benzínu v Saudské. Takže příště snad budeme ještě rychlejší. Jsme s celým víkendem velmi spokojeni, auto vydrželo bez servisu, organizace závodu byla skvělá, počasí úžasné a závodní atmosféra na jedničku,“ radostně okomentoval Desert Express Tomáš Ouředníček.
„Výsledek je super, stříbrná pozice v Mistrovství Maďarska, stříbro ve FiA CEZ a stříbro i v celkovém pořadí je nad očekávání. Víme, na čem musíme zapracovat, auto teď již musí na celkovou repasi, doplníme běžný tripmaster a budeme se dál připravovat na rally Dakar 2025,“ dodal spokojený David Křípal.
(Toyota Gazoo Racing Czech)