Praha, 5. března 2024 – Třetí ročník šampionátu ecoRally představí do sezóny 2024 řadu novinek. Seriál určený primárně sériovým elektromobilům získal podporu nového silného partnera, společnosti ČEZ, a premiérově se pojede se statutem Mistrovství ČR. Zároveň navazuje na osvědčenou podporu technologického partnera, společnosti PHOENIX CONTACT, která zajišťuje kompletní dobíjecí infrastrukturu během jednotlivých soutěží. Seriál je zároveň vstupní bránou do motorsportu, své kategorie mají také vozy bez alternativního pohonu a historici.
Novým partnerem seriálu Mistrovství ČR v ecoRally se od letošního roku stává společnost ČEZ. Hodnocení mistrovství zahrnuje kombinaci spotřeby a výsledku regularity, zcela po vzoru nových předpisů zavedených ve světovém poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup. „Jsme rádi, že jsme se mohli stát partnery seriálu Mistrovství ČR pod hlavičkou Autoklubu ČR. Vnímáme toto partnerství jako spojení lídrů. Zatímco ecoRally je největším českým podnikem svého druhu, je ČEZ provozovatelem nejvýkonnější a nejdůvěryhodnější sítě veřejných dobíjecích stanic v České republice. Věříme, že posádky, které během jednotlivých soutěží seriálu zavítají k našim dobíjecím hubům, ocení rychlost čerpání energie a minimální čekací doby. Během roku chceme naši síť dále zkvalitňovat, a na jeho konci nabízet řidičům služby více než 110 ultrarychlých stanic,“ říká Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ.
Seriál závodů PHOENIX CONTACT České Trophy v ecoRally zůstává beze změn, stejně jako samostatné hodnocení PHOENIX CONTACT pohár ve spotřebě a PHOENIX CONTACT pohár regularity v ecoRally. Právě technologický partner Phoenix Contact je společně se společností Elexim a jejich řešením MyBox dodavatelem nabíjecího řešení elektromobilů v průběhu každé soutěže. „Naše společnost se elektromobilitou zabývá už od jejího zrodu a její rozvoj je důležitou součástí naplňování naší vize All Electric Society. Tato vize předpokládá klíčovou roli elektrické energie a současně její dostupnost z obnovitelných zdrojů pro každého. Budoucnost přináší v této oblasti obrovské výzvy, ale také velké příležitosti. Z toho důvodu podporujeme již třetím rokem tento šampionát spolu s naší partnerskou značkou nabíječek MyBox,“ říká Radim Roček, obchodní a marketingový ředitel Phoenix Contact.
Seriál MČR v ecoRally bude v roce 2024 zahrnovat celkem šest soutěží. Zavedené zastávky letos doplní dvě zcela nové soutěže, které posádky zavedou do atraktivních míst Beskyd a Železných hor. Šampionát již tradičně zahájí v polovině března jediná česká soutěž, která je zároveň součástí světového poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup – českokrumlovská ČEZ Czech New Energies Rallye. Tyto tři soutěže dál doplní závody Futures Contproduct Classic Rally Morava, Bohemia ECO energy Regularity a 3. Agrotec ECO Rally Hustopeče. Každá ze soutěží musí dle předpisů nabídnout minimálně 200 soutěžních kilometrů, přičemž na každém testu čekají na posádky desítky měřicích bodů, ve kterých je hodnocena jejich odchylka od ideálního času s přesností na desetinu sekundy.
Zajímavostí je soutěž značek vozidel. Pro hodnocení v absolutní klasifikaci získají v každé rally body dvě nejvýše umístěné posádky s vozidly dané značky. Vítězem se pak stane automobilka s nejvyšším počtem získaných bodů.
Na své si přijdou také milovníci historických vozidel. Pro ně je vypsaná Česká trophy v rally pravidelnosti historických automobilů, které se mohou zúčastnit jezdci a spolujezdci s platnou mezinárodní licencí nebo jakoukoliv licencí vydanou AS Autoklubu ČR, a to včetně denních licencí. Vedle elektromobilů a historiků je v rámci seriálu vypsaná i Česká trophy v rally pravidelnosti pro libovolné soudobé automobily. Startovat mohou vozy od roku výroby 1999. Nutnou podmínkou je povolení k provozu na veřejných komunikacích. Pravidla licencí jsou stejná u historických vozidel.
„Jsem velice rád, že se pod hlavičkou Autoklubu České republiky podařilo zrealizovat seriál, který umožňuje vstoupit do motorsportu takto jednoduchou formou a letos bude pokračovat již svoji třetí sezónou, navíc s oficiálním statutem MČR v ecoRally. Tento typ soutěží je ve světě velmi populární a na neustálém vzestupu. Jsme rádi, že se k nám připojuje tak silný a významný partner, jakým je právě Skupina ČEZ, která je společně se společností Phoenix Contact již druhým silným partnerem z oblasti elektromobility. Těšíme se na tuto spolupráci a též na to, že si zástupci obou společností tuto disciplínu na vlastní kůži vyzkouší. Zapojit se do soutěže v rally pravidelnosti může prakticky kdokoliv, výhodou jsou i výrazně nižší náklady na účast v porovnání s ostatními disciplínami rally. Pokud se takové posádce forma závodů zalíbí, může nejen postoupit mezi vozy s alternativními pohony, ale v rámci šesti českých soutěží zapracovat na své výkonnosti a postupně se propracovat až na úroveň mezinárodní série FIA,“ hodnotí potenciál seriálu určeného běžným sériovým automobilům bez úprav, do kterého se může zapojit každý držitel běžného řidičského oprávnění, Tomáš Kunc, generální sekretář automobilového sportu Autoklubu ČR.
Skupina ČEZ se rozvoji elektromobility věnuje už více než 15 let. Primární aktivitou bylo od samého začátku budování a provoz veřejných dobíjecích stanic. Dnes jde o záběr mnohem širší, zahrnující obsluhu zákazníků z korporátního i retailového segmentu a servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (ČEZ ESCO). Skupina ČEZ tak např. zajišťuje návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení. Pro samosprávy ČEZ nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility v jednotlivých městech a regionech.
Tiskové konference k představení letošního ročníku ecoRally se účastnil také Michal Žďárský, vítěz loňského ročníku světového poháru FIA ecoRally a Pavel Kacerovský, zástupce promotéra české ecoRally a ředitel první soutěže MČR v ecoRally, českokrumlovské ČEZ Czech New Ergies Rallye, která je zároveň součástí světového poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup.