Souboj o titul v F4 CEZ dospěl do velkého finále na zcela novém okruhu Balaton Park v Maďarsku. Závěrečný podnik sezony nabídl dramatickou podívanou, v níž svou roli sehrála prozíravá strategie šampiona Ethana Ischera.
Už od sobotní kvalifikace bylo jasné, kdo bude patřit k nejrychlejším jezdcům maďarského víkendu – týmoví kolegové z Jenzer Motorsport Ethan Ischer a Reno Francot, kteří zároveň bojovali o titul, a dále Michael Sauter z týmu Sauter Engineering + Design. Pole-position na první závod si vyjel Ischer, Sauter byl pomalejší jen o 0,063 sekundy a další 0,040 sekundy ztratil Francot.
Ischer do prvního závodu skvěle odstartoval a vedl od startu až do cíle. Francot se v úvodních kolech zdržel za Sauterem a když se konečně propracoval na druhé místo, Ischer už od něj byl příliš daleko. Nizozemský závodník se naopak v závěru musel bránit před stále rychlým Sauterem a o jejich pořadí nakonec rozhodli komisaři. Francot vyjel ve třinácté zatáčce mimo trať a získal tím výhodu. Za to mu komisaři udělili dvousekundovou penalizaci a Francot ve výsledcích klesl na třetí místo za vítěze Ischera a druhého Sautera.
V druhém závodě stál na pole-position opět Ischer, ale na startu mu zhasl motor a vedení převzal Sauter. Mladý Švýcar se konečně a zaslouženě dočkal prvního triumfu letošní sezony. Na druhém místě dojel Francot a na třetím jeho další týmový kolega Thomas Gore. Ischer nakonec dojel po stíhací jízdě na čtvrtém místě.
Finálový souboj o titul se tak přesunul do posledního závodu. Francot vedl o osm bodů, což znamenalo, že pokud Ischer vyhraje, Francotovi bude k titulu stačit druhé místo v cíli. V případě, že by dojel třetí, titul by slavil Ischer.
Ischer měl jasnou strategii, kterou už před lety aplikoval Lewis Hamilton ve formuli 1. Ischer vedl a udržoval co nejpomalejší tempo, aby se druhý Francot musel bránit před třetím Sauterem. To byla pro Ischera jediná naděje, jak by titul získal.
Sauter se už během víkendu zmínil, že by nerad zasahoval do boje o titul mezi Ischerem a Francotem, nicméně jako závodník cítil příležitost k předjetí. Několikrát na Francota zaútočil a v předposledním kole se před modročerný monopost skutečně dostal. Francot mu to ještě ve stejném kole vrátil, ale když Sauter znovu podnikl útok na druhou pozici, došlo mezi oběma jezdci ke kontaktu.
O kolo později projel Ischer pod šachovnicovým praporkem a vyhrál. Pro něj to ovšem znamenalo i prohru. Na druhém místě skončil Francot a za ním Sauter. Reno Francot mohl slavit. Dojel druhý a to znamenalo, že o jediný bod získal titul. Několik okamžiků se skutečně radoval, pak ale přišla zpráva, že komisaři vyšetřují jeho incident se Sauterem. Nastal moment, kdy nikdo nevěděl, kdo je vlastně šampionem. Zůstane jím Francot, nebo jím bude Ischer?
Půl hodiny po závodě vynesli komisaři rozuzlení. Reno Francot obdržel pětisekundovou penalizaci za kontakt se Sauterem. Francot se ve výsledcích propadá na třetí místo a šampionem se stává Ethan Ischer. Dramatické chvíle se tak nekonaly pouze na trati, ale i mimo ni.
Nutno podotknout, že víkend se neodehrával pouze kolem těchto tří jezdců a na skvělé výsledky dosáhli i další jezdci. Jenzer Motorsport nasadil v Maďarsku pět formulí. Vedle Francota a Ischera startovali za švýcarský tým i Thomas Gore z Jamajky, Shimo Zhang z Číny a Max Karhan z České republiky. Gore a Zhang startovali v F4 CEZ poprvé a předvedli výborné výkony. Gore dosáhl na dvě čtvrtá místa a jedno bronzové umístění. Zhang dojel jednou šestý a dvakrát pátý. Karhan zaznamenal nejlepší umístění sezony v podobě páté pozice, v dalších závodech dojel šestý a pak po stíhací jízdě, kdy mu na startu zhasl motor, na sedmé příčce.
Jediný domácí závodník v poli Oliver Michl z týmu Gender Racing skončil v prvním závodě sedmý, druhý závod bohužel nedokončil a v závěrečném sprintu předvedl skvělý start a posunul se až na třetí místo. Nakonec dojel šestý.
Miroslav Mikeš ze SAPE Motorsport nenašel po vydařených předchozích podnicích cestu k vyšším pozicím a jeho nejlepším výsledkem bylo sedmé místo. Roman Roubíček z týmu JMT Racing dosáhl na nejlepší umístění ve druhém závodě v podobě osmého místa.
(Tomáš Vacín)