Poslední závodní víkend letošního roku se stejně jako v minulé sezóně odehrál na Masarykově okruhu v Brně. My jsme zde mohli sledovat finální souboj vozů GT, konkrétně kategorie GT3. Letos téměř bezchybný Filip Salaquarda, který si doposud připsal 7 vítězství ze sprintů a 4 vítězství z vytrvalostních závodů, se již po Slovakia Ringu umístil definitivně na první příčce celkového pořadí. Také úřadující mistr Libor Milota navázal na loňskou úspěšnou sezónu a díky množství získaných bodů obsadí v tomto roce celkově pozici druhou.
Oba jezdci však do Brna zamířili v plném nasazení a odhodlání ukázat, že jejich vítězství jsou zasloužená. Vedle týmů GT2 Motorsport a ISR Racing se objevil také Petr Kačírek z týmu Duck Racing nebo tovární jezdec BMW Max Hesse, hostující v týmu Racing Trevor. V kategorii GTC nechyběla trojice aut Lamborghini Super Trofeo, za volantem se stájovým kolegou Libora Miloty Dennisem Waszkem a s juniory Jáchymem Galášem a Matějem Pavličkem z týmu Mičánek Motorsport. Společně s dalšími kategoriemi na nás čekalo opravdu plné startovní pole, které slibovalo značné množství sportovních zážitků.
Před námi byl již klasický model dvou sprintů a jednoho vytrvalostního závodu. V pátečních trénincích potrápil všechny jezdce brněnský asfalt, jenž není, jak je obecně známo, zcela šetrný k pneumatikám závodních vozů. Na zajetí nejlepšího kola mají piloti mnohem méně času, než je tomu na jiných okruzích. Libor Milota společně se svým servisním týmem Mirage Motorsport však tuto nevýhodu překonal a ve večerní kvalifikaci už zajížděl časy, které mu zajistily start ve vytrvalostním závodě celkově ze třetí pozice. V kategorii GT3 z pozice druhé.
V sobotu ráno přilákalo zářijové slunečné počasí na Masarykův okruh rekordní počet fanoušků a atmosféra v paddocku i na tribunách byla skutečně impozantní.
V kvalifikaci do prvního sprintu dominovaly vozy kategorie D5. Námi sledovanou kategorii GT3 vyhrál Filip Salaquarda, avšak v závěsu s Liborem Milotou. Nadějný tovární jezdec BMW Max Hesse skončil až za oběma domácími jezdci. V nabitém programu Masaryk Racing Days přišel první sprint na řadu krátce po poledni. Libor Milota často vyniká perfektními a agresivními starty a nyní svoji schopnost potvrdil. Se svým Mercedesem AMG GT3 se vyhnul veškerým kontaktům a dostal se do vedení kategorie GT3. Společně s Filipem Salaquardou, jenž na něho začal hned poté tlačit, se postarali o divácky atraktivní show. Až do druhého kola bránil Libor Milota svoji pozici, pak jeho místo převzal jezdec týmu ISR Racing. Max Hesse musel bohužel řešit technické problémy vozu BMW M6 GT3 a závod nedokončil. Třetí pozici za Salaquardou a Milotou obsadil tedy Petr Kačírek. Po prvním sprintu jsme se dočkali také celkového vítěze v kategorii GTC, a to díky vítězství Jáchyma Galáše, který tak pokořil stájového kolegu Matěje Pavlíčka.
V boxu Libora Miloty se nálada nesla ve velmi pozitivním duchu. Dobré nastavení auta, vypořádání se s povrchem asfaltu a dobře zajeté časy nasvědčovaly dalšímu úspěšnému průběhu závodního víkendu.
V podvečer nás čekal závod vytrvalostní. V letních měsících bývají endurance závody velikou zkouškou nejen pro závodní automobily, ale i pro samotné jezdce. Libor Milota, stejně tak i Filip Salaquarda, absolvuje tento závod bez druhého jezdce. A tak celou hodinu odolávají sami vysokým teplotám a musejí udržet soustředěnost na 100 %. Z pole position startoval tentokrát prototyp LMP3 s Miro Konopkou. Hned za ním Filip Salaquarda s Audi R8 LMS GT3 a Libor Milota se svým Mercedesem, který je pro něho srdeční záležitostí. Samotný start nepřinesl žádnou nečekanou událost a vozy se na závodní trati seřadily tak, jak odstartovaly. Avšak o nečekané události nouze nebyla. Hned v druhém kole došlo ke kontaktu vozu KTM GTX a vozu Lamborghini Super Trofeo. Poprvé v sezóně jsme byli svědky hrozivě vypadající nehody, kdy Lamborghini přeletělo přes střechu zpět na kola a skončilo mimo trať. Následovaly červené vlajky a restart závodu. Hned po restartu si pro nás připravil skvělý souboj Libor Milota a Max Hesse. Ten několik kol dorážel na Milotu a blikáním naznačoval předjetí. Milota mu naopak odpověděl výstražnými blinkry a dal najevo, že se rozhodně nenechá pokořit. Po zajetí do boxu se Hesse vystřídal s Gregorem Zsigem a do konce závodu se již pořadí nezměnilo. V kategorii GT3 odnesl 25 bodů Filip Salaquarda, 18 bodů Libor Milota a 15 bodů za třetí místo získal tým Racing Trevor s posádkou Gregor Zsigo a Max Hesse.
V neděli byla na programu kvalifikace a druhý sprint, který byl zároveň posledním závodem kategorie GT v celé letošní sezóně. Na trati se sešlo stejné seskupení závodníků jako předešlý den. Jedinou změnou byl přestup jezdce Maxe Hesseho z kategorie GT3 do kategorie GTX. Po ranní kvalifikaci nás čekal odpolední sprint, kde se na předních příčkách startovního pole opět seskupily vozy kategorie D5. Nejrychlejší GT3 bylo Audi Filipa Salaquardy, za ním následoval Libor Milota. Plné tribuny fanoušků doprovázel celý víkend Martin Straka, který komentoval každou akci na trati a diváky obohatil o mnoho informací jak ze světa motorsportu, tak i ze života samotných závodníků. Start druhého sprintu se obešel bez jakékoliv kolize a závodní vozy pokračovaly ve stejném pořadí jako na startovním roštu. Hned v prvním kole vzbudilo rozruch na trati roztočené Lamborghini Super Trofeo Matěje Pavlíčka, který měl kontakt s Miro Konopkou. Avšak žádné přerušení závodu nás tentokrát nečekalo. V kategorii GT3 si pro finální vítězství dojel opět tým ISR Racing s Filipem Salaquardou, pro druhé místo Libor Milota a pro pozici třetí Petr Kačírek.
Po náročné sezóně si jistě všichni jezdci užijí trochu odpočinku a pokusí se načerpat síly do sezóny další. A jak bude vlastně další sezóna Libora Miloty vypadat? To je jedno z překvapení, jež si nechal společně s Filipem Salaquardou až na úplný konec víkendu. V živém rozhovoru s Martinem Strakou společně oznámili vstup do série International GT Open v sezóně 2024. Libor Milota a Filip Salaquarda se s týmem ISR Racing a ve voze Audi R8 LMS GT3 stanou historicky první českou posádkou, která se zúčastní celého světového šampionátu. V kategorii PRO-AM se pokusí co nejlépe reprezentovat svoji zemi a my jim budeme přát, aby pro oba byla příští sezóna stejně tak úspěšná jako ta letošní.
(Zuzana Milotová)