MASARYK RACING DAYS – PODZIMNÍ CENA BRNA

F4 CEZ certified by FIA

Zkušený závodní tým Jenzer Motorsport opět dominoval dalšímu závodnímu víkendu F4 CEZ certified by FIA. Poprvé v sezoně jsme však byli svědky toho, že se během víkendu prostřídali dva jezdci na prvním místě – a sice Reno Francot a Ethan Ischer.

Francot vstupoval do pátého podniku letošní sezony jako lídr průběžného pořadí, s náskokem dvanácti bodů před Ischerem. Tato dvojice byla opět jasně nejrychlejší a podobně jako v předchozích podnicích spolu bojovali o cenné prvenství. V prvním závodě vedl Francot a na záda mu dýchal Ischer. V tom druhém si pozice prohodili, ale průběh byl totožný. Je očividné, že oba jsou stejně rychlí a pokud se jeden z nich ocitne na čele, ten druhý má extrémně těžkou výchozí pozici.

Na jejich souboje se zpovzdálí a někdy z těsné blízkosti dívá Michael Sauter z týmu Sauter Engineering + Design. Švýcarský je bezesporu rychlým závodníkem a letos nasbíral šest pódiových umístění. Mnohokrát bojoval o první místo, ale k tomu, aby svou jízdu dotáhl do vítězného konce, mu vždycky něco málo chybělo.

Mathias Bjerre Jakobsen z Jenzer Motorsport a Olivér Michl s Gender Racing Team dosáhli v Brně na čtvrté a páté místo, přičemž v prvním závodě byl čtvrtý Jakobsen a v tom druhém Michl.

V Brně se rovněž sešli tři domácí závodníci. Miroslav Mikeš nastoupil do seriálu v Rakousku a hájí barvy týmu SAPE Motorsport. V prvním brněnském závodě nebodoval, v tom druhém měl špatný start, ale brzy dokázal dostihnout jezdce před sebou, a nakonec vybojoval šesté místo, když v závěru svedl bitvu s Maxem Karhanem, jenž podobně jako Mikeš získává první zkušenosti s formulí 4. Karhan dojel v prvním závodě na šestém místě, v druhém na sedmém. Roman Roubíček, startující za tým JMT Racing, dokončil závody na sedmém a osmém místě.

TCR Eastern Europe

Víkend TCR Eastern Europe na Automotodromu Brno se nesl v duchu loučení se sezonou 2023. Ačkoliv se o letošním šampionovi rozhodlo už v předchozím podniku, stále bylo o co bojovat. Rozhodovalo se o tom, kdo bude v konečném hodnocení nejlepší za vítězným Maťem Homolou.

Automotodrom Brno je pověstný jako žrout pneumatik a řada jezdců se s opotřebením svých gum velmi trápila. Zejména v kvalifikaci, kdy bylo nutné zajet nejlepší čas hned v prvním letmém kole. Poté už pneumatiky ztrácely přilnavost a pokud jezdec neudělal v prvním kole závažnou chybu, stěží by ve druhém kole svůj nejlepší čas překonal. Když nastal čas závodu, jezdci měli podmínky stejné a záleželo jen na nich, jak budou o své černé zlato počovat po dobu pětadvaceti minut.

O velké překvapení se postaral nováček Attila Bucsi z týmu M1RA Motorsport, jenž získal s Hyundai i30 N TCR pole-position, a nakonec se stal i vítězem závodu. Šestnáctiletý maďarský závodník měl v sobotu takovou rychlost, že ho v cestě za prvenstvím nezastavil ani špatný start, kdy musel v úvodních kolech bojovat se soupeři. Nakonec se však propracoval zpět na čelo a hned na první pokus se dočkal prvenství. Na stupních vítězů ho doplnili Maťo Homola z týmu Hyundai Janík Motorsport a loňský šampion TCR Eastern Europe Bartosz Groszek, který se do série vrátil pouze na finálový podnik a startoval s Audi RS3 LMS týmu Aditis Racing.

Na čtvrtém místě dojel Adam Kout a výrazně oživil naději na druhé místo v konečném hodnocení jezdců. Před nedělním závodem bylo pořadí René Kircher (130 bodů), Davit Kajaia (129) a Adam Kout (125).

V druhém závodě se na startovním roštu točilo prvních devět jezdců. Bucsi tak startoval z deváté příčky a z pole-position Petr Fulín jr. Nejlépe si po zhasnutí červených světel vedl René Kircher, který se z třetí pozice dostal na druhou a vzápětí předjel i lídra Žarka Knego. V tu chvíli se před ním rozprostřela volná dráha a cesta k prvenství. Na skvěle jedoucího Knega totiž doráželi Carlo Czepiel a později Adam Kout. Českému závodníkovi se nakonec podařilo dostat na druhé místo, ovšem od té doby už Knego o svou pozici nepřišel.

Kircher s Hondou Civic týmu Mertel Motorsport tak po dominantní jízdě vyhrál svůj druhý závod sezony a upevnil si druhé místo v konečném hodnocení. Koutovo druhé místo znamenalo nejen další pohár do sbírky, ale posun na celkové třetí. Žarko Knego slavil také, první stupně vítězů byly obrovskou satisfakcí po dvou sezonách v TCR, kdy k nim měl několikrát velmi blízko, ale nikdy to nevyšlo.

Další sezona TCR Eastern Europe je za námi. Maťo Homola ji ovládl a stal se jejím šampionem. To ovšem neznamená, že by rok 2023 nenabídl řadu sportovních zážitků. Vždyť rovných osm jezdců dosáhlo na prvenství a na stupních vítězů se jich prostřídalo celkem patnáct.

ESET CUP GT

Filip Salaquarda potvrdil roli favorita a na Automotodromu Brno si dojel pro vítězství v prvním víkendovém sprintu. V kategorii GTC byl podobně dominantní Jáchym Galáš, jenž svým prvenstvím stvrdil zisk titulu v ESET GT kategorie GTC.

Start závodů by velmi těsný, zejména první dvě zatáčky, kdy vozy GT a prototypy bojovali o každý centimetr dráhy před sebou. V chaosu bez nehod a kolizí se nejlépe orientoval Libor Milota s mercedesem, který převzal vedení v rámci klasifikace GT3.

Na Milotu však velmi brzy útočil Salaquarda a podařilo se mu dostat do čela ve druhém kole. Za nimi se držel Max Hesse, tovární pilot BMW Motorsport, jenž v Brně hostoval u slovenského týmu Racing Trevor. Bohužel kvůli technickým potížím jejich BMW M4 GT3 musel Hesse startovat se starší generací BMW M6 GT3, který tým nechal narychlo přivézt z Bratislavy. Naneštěstí ani M6 nevydrželo závodní zátěž a Hesse musel odstoupit. Na třetí místo v rámci kategorie GT3 se tak posunul Petr Kačírek s Audi R8 LMS ultra.

Důležitý souboj o titul se odehrával v kategorii GTC. První pozici s přehledem kontroloval lídr průběžného pořadí Jáchym Galáš s Lamborgohini SuperTropheo a mířil za titulem. Jeho největší soupeř, týmový kolega Matěj Pavlíček se dlouho nedokázal posunout před druhého Dennise Waszka a ztrácel tím kontakt s Galášem. Ačkoliv se Pavlíčkovi nakonec podařilo pokořit Waszka a posunout se na druhé místo, Galáš už držel několikasekundový náskok a pod šachovnicovým praporkem projel na prvním místě. Vzhledem k tomu, že se v hodnocení ESET GT započítává pouze jeden nejlepší výsledek ze dvou víkendových závodů, znamenalo to, že si Galáš pojistil svým vítězstvím titul v kategorii GTC.

V kategorii GT4 zvítězil Antal Zsigo s BMW M4 GT4 a rovněž svým triumfem zpečetil zisk titulu v GT4. Stejně úspěšný byl Pavel Sovička s KTM GTX, který zvítězil v kategorii GTX a stal se šampionem.

Finálový sprint letošní sezony ESET GT na okruhu Automotodrom Brno ovládl Filip Salaquarda s Audi R8 LMS GT3 – stejně tak jako sobotní sprint i vytrvalost. Ve třídě GTC si druhé víkendové prvenství odnesl nový šampion této kategorie Jáchym Galáš

Salaquarda udělal závěrečnou tečku za letošní sezonou a odnesl si deváté vítězství ve sprintu. Letošní šampion kategorie GT3, jenž si zajistil titul již v předchozím podniku na Slovensku, byl dominantní po celou sezonu a v průběhu roku se našla jen hrstka vyzyvatelů. V Brně vítězil Salaquarda způsobem start-cíl, a to v obou sprintech. V tom druhém za ním dojeli Libor Milota s mercedesem a Petr Kačírek s Audi.

Jáchym Galáš si titul v kategorii GTC zajistil sobotním vítězstvím a v neděli další výhrou stvrdil svou úspěšnou sezonu. Na druhém místě dojel Dennis Waszek a třetí byl Matěj Pavlíček, jenž se v prvním kole dostal do hodin po kontaktu se soupeřem. První tři pozice tak obsadily vozy Lamborghini SuperTropheo, zatímco na dalších třech pozicích skončily vozy Porsche 911 jezdců Franz Lahmer, Bob Bau a Ricahrd Woschitz.

V kategorii GTX zvítězil Max Hesse, jenž byl se svou starší generací BMW M6 GT3 přeřazen ze třídy GT3 do GTX. Za ním dojeli Antonín Herbeck s Pagani Zonda a Pavel Sovička s KTM GTX. V kategorii GT4 zvítězil Antal Zsigo a v D5 Miro Konopka s Ligierem LMP3.

ENDURANCE

Dominantní výkon podal Filip Salaquarda z týmu I.S.R. a dosáhl na páté prvenství ve vytrvalosti. V cestě za vítězstvím ho nezastavily ani červené vlajky, které nad okruhem zavlály hned po druhém kole kvůli havárii dvou vozů.

Start závodu proběhl bez komplikací a Miro Konopka udržel s prototypem LMP3 vedení. Za ním se seřadili Filip Salaquarda s audi a Libor Milota s mercedesem. Nicméně na konci druhého kola došlo k nehodě mezi Petrem Lisou a Kurtem Wagnerem v poslední zatáčce. Wagnerovo lamborghini šlo přes střechu a v kačírku se vrátilo opět na kola. Petr Lisa zastavil s poškozeným KTM o kousek dál a na trať musel safety car. Krátce potom byly vyvěšeny červené vlajky.

Po restartu začal Max Hesse s BMW tlačit na Libora Milotu. Hesse je továrním pilotem BMW Motorsport a u týmu Racing Trevor hostuje na závěrečný podnik sezony. Recept na předjetí však Hesse nedokázal najít a několik kol jezdil těsně za nárazníkem červenobílého mercedesu. Milota nakonec zajel k zastávkám v boxech a na trať se paradoxně vrátil opět těsně před Hessem a znovu bránil svou pozici, byť o kolo zpět. I Hesse nakonec zajel k mechanikům, kde ho za volantem vystřídal Gregor Zsigo.

Na absolutním prvním místě projel pod šachovnicovým praporkem Miro Konopka se svým žlutým prototypem. V rámci klasifikace GT3 se stal vítězem Filip Salaquarda před Liborem Milotou a posádkou Max Hesse – Gregor Zsigo.

Skvělý výkon podal Václav Janík s KTM GTX, který zvítězil v klasifikaci GTX a v absolutním pořadí dojel na čtvrtém místě. Janík se zároveň stal šampionem této kategorie, neboť v průběžném hodnocení přeskočil posádku Lisa-Sovička, která odstoupila hned v úvodu. Očekávaný souboj o titul se tak nakonec nekonal. Na druhém místě dojel Antonín Herbeck s Pagani Zonda a třetí skončil János Sánta s Astonem Martin.

Obdobně dopadl i souboj o titul v kategorii GTC. Lídr průběžného pořadí Petr Brecka se závodu nezúčastnil, čímž se otevřela příležitost pro Kurta Wagnera s Josefem Zárubou, nicméně posádka závod z důvodu nehody nedokončila a Brecka tak zůstal na čele a získal titul i navzdory své nepřítomnosti. Na vítězství v závodě dosáhl Franz Lahmer před Bobem Bauem a Richardem Woschitzem, všichni startovali s vozy Porsche GTC.

Antal Zsigo vyhrál kategorii GT4 – jak závod, tak i titul.

CLIO CUP

Miha Primožič předvedl na Automotodromu Brno raketový start a z třetí pozice se v první zatáčce posunul do čela závodu. Martin Kadlečík, startující z pole-position, však dlouho neváhal a při brzdění do druhé zatáčky znovu převzal vedení a okamžitě se začal vzdalovat svým pronásledovatelům.

Za ním se utvořil vláček vozů vedený Primožičem, Lantosem, Štefančičem, Konopkou a Zbožínkem. Následovaly tvrdé, ale férové souboje. Lantos nakonec pokořil Primožiče a převzal vedení v klasifikaci Clio V.

Konopka využíval výkonnostní převahy svého Clia čtvrté generace a posunul se na celkové třetí místo, stále však v rámci Clio IV držel druhou pozici. Souboj za ním, mezi Primožičem a Štefančičem, nadále pokračoval a této dvojici se blížil Richard Meixner.

Martin Kadlečík se nakonec stal suverénním vítězem a protáhl svou triumfální řadu na devět závodů v řadě. Na druhém místě v rámci klasifikace Clio IV dojel Adam Konopka, třetí Richard Meixner, jenž jel po včerejších technických potížích s náhradním vozem, a čtvrtý dojel Jiří Zbožínek.

V hodnocení Clio V zvítězil Stabolcs Lantos před Nikem Štefančičem. Miha Primožič byl klasifikován na třetím místě. Mimo stupně vítězů dojeli Ondrej Fekete, Dejan Robida a Andrej Makarović.

Martin Kadlečík prožil naprosto dominantní sezonu, s níž se na Automotodromu Brno rozloučil dvanáctým vítězství v řadě za sebou a v rámci klasifikace Clio IV nenašel po celý rok přemožitele. V Clio V dosáhl na své premiérové vítězství letošní nováček Nik Štefančič.

Jezdci startovali v pořadí, v jakém dokončili sobotní první závod. To znamená, že Kadlečík opět vyrážel z pole-position a po svém boku měl Szabolcse Lantose, za nimi startovali Nik Štefančič a Adam Konopka. Bohužel než zhasla červená světla, Jiří Zbožínek hlásil potíže se svým vozem a musel být z roštu odtlačen traťovými maršály. Zbytek pole tak vyrazil do dalšího zaváděcího kola.

Tentokrát se startovní procedura obešla bez potíží, ale pár sekund po zhasnutí červených světel došlo k nehodě mezi Adamem Konopkou a Richardem Meixnerem. Konopka a Miha Primožič se na rovince dostali do vzájemné tlačenice, přičemž slovenský závodník ztratil kontrolu nad autem a narazil do Meixnera.

Na trať musel safety car a znovu se přestalo závodit. Žlutá fáze však netrvala příliš dlouho a brzy se jezdci dostali do ostrého tempa. Kadlečík se postupně začal vzdalovat svým pronásledovatelům, zatímco mezi Lantosem a Štefančičem se odehrával souboj o vítězství v kategorii Clio V. Za nimi kroužil Primožič.

Štefančič nakonec Lantose překonal a usadil se na celkovém druhém místě a prvním v Clio V. Lantos ještě v závěru závodu odolával útokům Primožiče, ale druhou pozici ve své klasifikaci udržel. Za třetím Primožičem dojel Dejan Robida, Ondrej Fekete a Andrej Makarović. V rámci klasifikace Clio IV dosáhl Kadlečík na rekordní dvanáctou výhru v řadě za sebou. Na druhém místě byl klasifikován Jiří Zbožínek, jenž nakonec vyrazil do závodu.

(Tomáš Vacín)

Foto: Petr Frýba

Sdílet