Zatímco účastníci českého mistrovství se v Hustopečích radovali z každého kilometru stráveného na šotolině, na Filipa Mareše s Radkem Buchou jich na lotyšské Tet Rally Liepaja čekaly necelé dvě stovky. Pro reprezentanty týmu ACCR Entry Engineering se jednalo o druhou část jejich aktuálního šotolinového „trojboje“, který vyvrcholí o druhém červencovém víkendu ve Švédsku.
Filip Mareš měl na Rally Liepaja na co navazovat. Poprvé zde závodil v roce 2017 s Peugeotem 208 R2 a v následujících dvou letech přidal úspěšné starty za volantem Škody Fabia R5. Zdejší rychlé šotoliny jeho stylu jízdy vždy svědčily a ať už zmíníme třetí místo v kategorii RC3 při první účasti, anebo dvě šesté pozice v letech 2018 a 2019, nikdy odsud neodjížděl s prázdnou. Letošní konkurence však doznala proti předešlým ročníkům dost změn jak v kvalitě, tak v kvantitě a pro Filipa, Radka i celý tým představovala další výzvu. „Lotyšsko bylo mým teprve devátým závodem na šotolině se čtyřkolkou a sám sobě jsem si před startem stanovil jednoznačný cíl. Chtěl jsem, aby to bez ohledu na konečný výsledek byl můj doposud nejlepší závod na šotolině,“ naznačil svá očekávání Filip, pro kterého bylo nejlepším výsledkem dosavadního průběhu evropského mistrovství (ERC) jedenácté místo z květnového Rajdu Polského.
V Polsku však byly podmínky výrazně odlišné. Lotyšská soutěž nabídla rychlejší tratě a patrně nejskloňovanějším tématem první části závodního víkendu se stal zvířený prach, který ani při dvouminutových startovních intervalech na mnoha místech nestačil sednout. Právě jízda do „bílé zdi“ představovala pro většinu účastníků velmi nepříjemné procitnutí, což se týkalo i Filipa s Radkem. Adaptace na specifické podmínky nebyla okamžitá a způsobila, že start do soutěže nebyl takový, jaký by si čeští zástupci představovali. „Hned první erzetu jsem dost pokazil. Od startu jsem se trápil a v oblacích zvířeného prachu jsem se nemohl vůbec dostat do rytmu, až jsem nakonec vše završil přetočením, které nás stálo více než 20 vteřin. Na další RZ se nám naštěstí podařilo zajet slibný čtvrtý čas, a to nám spravilo náladu. Problém byl v tom, že jsme dvacetisekundovou ztrátou z úvodu stahovali spíše jen po sekundách či desetinách sekund,“ vrátil se k úvodu Filip, kterému v polovině sobotní etapy patřilo sedmnácté místo. Stíhací jízda však pokračovala a souboj o pozice na hranici první desítky byl stále „hratelný“. Posádka vozu Škoda Fabia Rally2 evo s českými vlaječkami si v závěru dne ještě udělala radost skvělým druhým časem na městské speciálce a šla spát jako průběžně patnáctá, devět sekund za dalším českým reprezentantem Erikem Caisem.
Ona patnáctá příčka ale bohužel nesignalizovala pro nedělní etapu mnoho pozitivního. Znamenala totiž první startovní pozici a tedy množství volné šotoliny na cestě, což dávalo tušit, že Filip s Radkem budou „čistit trať“. Po nočních přeháňkách ale zůstal povrch rychlostních zkoušek mokrý, což nevýhodu první startovní pozice naštěstí zmírnilo. Jeden sedmý, jeden devátý čas a dokonce dva čtvrté časy na nedělních rychlostních zkouškách předčily představy posádky i celého týmu a posunuly týmovou fabii na dostřel první desítky. Na předposledním testu se Filipovi podařilo překonat i Erika Caise a převzít pozici nejrychlejšího českého reprezentanta. I přes skvělý výkon na 19kilometrové PowerStage se ale Filip Mareš a Radovan Bucha museli spokojit s pozicí těsně za TOP10, tedy s jedenáctým místem celkově. „Sice jsem nesplnil svůj vytyčený cíl a z celkového výsledku vyloženě nejásám, ale motivuje mě, že jsme se alespoň na několika RZ dokázali vklínit mezi jezdce, kteří na šotolině vyrostli a mají na ní mnohdy jen letos odjeto více ostrých kilometrů, než my s Radkem za celou kariéru. Hlavně čtvrtého místa na Power Stage si vážím, přineslo nám i nějaké body. Dokázali jsme si, že i na šotolině můžeme pomýšlet na lepší výsledky než na hranici první desítky,“ uvedl patnáctý muž průběžné klasifikace evropského hodnocení.
Jak už bylo zmíněno v úvodu, sbírání šotolinových kilometrů pro posádku týmu ACCR Entry Engineering nekončí. O nadcházejícím víkendu je čeká premiérový ročník BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia, do které odstartují se startovním číslem 10. „Švédsko bude pro všechny velkou neznámou a jsem moc rád, že se náš start podařilo nakonec zrealizovat. Doufám, že se nám podaří navázat na dosahované časy z Lotyšska a odjedu konečně závod bez chyby. Věřím, že pak máme šance na první desítku,“ dodal Filip.
(ACCR ENTRY ENGINEERING – média)