Filip Mareš: „Letošní evropa je řežba!“

Závody jako řemen. Asi těžko bychom hledali výstižnější označení pro dosavadní průběh evropského šampionátu v rally (ERC), který po letech útlumu vstal z popela a těší se jezdecké sestavě jako už dlouho ne. Potěšující je, že své zástupce „v první linii“ má i Česká republika. Filip Mareš s Radovanem Buchou se zařadili k pravidelným uchazečům o první desítku a na posledních dvou závodech nasbírali první body.

Bývalí evropští šampioni, ex-tovární piloti WRC, národní mistři nebo pravidelní účastníci WRC2. Z této „top“ společnosti se rekrutují letošní pravidelní účastníci kontinentálního seriálu. V praxi to znamená účast minimálně dvou desítek vyrovnaných vozů kategorie Rally2, mezi kterými má každý bodovaný výsledek velkou hodnotu. Ani dosažení časů na úrovni loňského vítěze letos nemusí stačit na umístění v první desítce. Platilo to na obou soutěžích, kterých se Filip Mareš s Radovanem Buchou zúčastnili v průběhu uplynulého měsíce, tedy na Rally Islas Canarias i na Rajdu Polském.

„Kanáry“ přivedly účastníky šampionátu na zpevněný povrch, což mělo být vodou na mlýn českých zástupců. Dobrou náladu v týmu ACCR Entry Engineering podtrhl i čtvrtý čas na úvodní divácké superspeciálce. Páteční etapa naopak ukázala, jak vysoko zde budou viset mistrovské body. Filip Mareš s Radovanem Buchou začali až 29. místem na prvním pátečním testu a povětšinou zajížděli časy ve druhé desítce výsledkové listiny. Vrchol jejich snažení přinesl večerní nejdelší test, kde stanovili desátý nejrychlejší čas. „Odpoledne bylo mnohem lepší než ráno, zlepšovali jsme se každou erzetou. Doufám, že na tempo ze závěru dne navážeme zítra,“ hodnotil první polovinu soutěže pilot. Sobotní etapa však nakonec téměř do puntíku kopírovala průběh pátku. Po opatrnějším začátku (21. čas na RZ 8) se Filip s Radkem dokázali „vyhecovat“ až ke skvělému šestému času na závěrečné Power Stage, které jim pomohlo k posunu na konečnou dvanáctou pozici absolutně (jedenáctou v hodnocení ERC). „Kanáry byly prvním letošním asfaltem a moc jsme se na ně těšili. Test se vydařil, i sedmá příčka z kvalifikace byla slibná. Bohužel se nám hned na první páteční RZ vymstila přední startovní pozice a na mokré trati jsem na nejtvrdších pneumatikách ztratil přes půl minuty. Závod samotný se pak odehrával spíše v desetinách a do konce etapy jsme se dokázali propracovat jen těsně před Simona Wagnera na patnáctou příčku. Svezení to bylo úžasné a o vyrovnanosti nejlépe svědčí, že na první desítku častokrát nestačil ani čas o pár sekund za vítězem erzety. V sobotu jsme byli první vůz na trati a bohužel nám to znovu mnoho štěstí nepřineslo. Několikrát těsně před startem zapršelo, zatímco za námi trať začala osychat. Opačná situace nastala jen na Power Stage, kde jsme byli nakonec jen kousek za bodovaným umístěním,“ vrátil se k průběhu soutěže Filip, který měl do letoška s Rally Islas Canarias jen jedinou zkušenost, a to z ročníku 2017 za volantem Peugeotu 208 R2. „Věřím, že za rok budeme na této soutěži díky nabytým zkušenostem o poznání silnější,“ dodal 31letý Středočech.

Následující soutěž v Polsku přinesla zcela odlišné podmínky. Závodilo se na šotolině a vzhledem ke krátkému termínovému odstupu od rally na Kanárských ostrovech museli Filip s Radkem usednout do druhého týmového exempláře Škody Fabie Rally2 evo, připravovaného na nezpevněný povrch. U našich severních sousedů nebyli žádnými nováčky a mohli těžit ze zkušeností nasbíraných za tři předešlé účastí (dosud nejlépe: čtvrté místo z roku 2019). „Na Polsko mám hezké vzpomínky už z roku 2019 a celkově můžu říct, že mám tuto soutěž v oblibě. Mohli jsme s Radkem čerpat i ze zkušeností z loňska, protože některé RZ první etapy se shodovaly. Do metru stejná byla třeba i kvalifikační RZ a pro zajímavost, letos jsme dokázali zajet čas o dvě sekundy rychlejší než její loňský vítěz. Přesto nám to stačilo jen na jedenáctou příčku,“ ilustroval Filip, jaké tempo nasadila špička už na „rozehřívacím“ testu, který měl určit startovní pořadí. První etapa nakonec svým průběhem připomínala Kanáry. Zatímco na klasických „erzetách“ zajížděli reprezentanti stáje ACCR Entry Engineering převážně časy ve druhé desítce, třetím časem na speciálce v Mikolajkách potvrdili, že divácké „erzety“ letos patří k jejich parádním disciplínám. V cíli první etapy z toho byla čtrnáctá pozice, kterou Filip a Radek postupně vylepšili až na jedenácté místo v nedělním cíli. „První etapa se pro nás vyvíjela velmi dobře, dařilo se nám zajíždět slibné časy a i splity ukazovaly, že se dostáváme blíže k tempu nejrychlejších. Z pohody nás bohužel vyhodila má jezdecká chyba na čtvrtém testu, po které jsme skončili v pomalé rychlosti na střeše. Diváci nám naštěstí pomohli zpět na kola a naše fabia byla schopná pokračovat v jízdě. Mechanici odvedli během poledního servisu skvělou práci a auto bylo zpět ve 100% kondici. Odpolední sekce byla sice z našeho pohledu povedená, má chyba nás ale ve výsledcích etapy srážela na 14. příčku a bylo jasné, že budeme spolu s Polákem Grzybem v nedělní etapě čistit trať. Nakonec jsem i za tuhle těžkou zkušenost vděčný. V porovnání se soupeři s podobnou nebo lepší startovní pozicí, nebyly naše časy vůbec špatné a ve druhých průjezdech jsme dokázali nakouknout dokonce do nejrychlejší pětky. Soutěž jsme dokončili s dobrým pocitem z naší rychlosti a s chutí zúročit zkušenosti na další šotolinové soutěži v Lotyšsku,“ zkompletoval svoje hodnocení Filip.

Když sečteme body za dvě jedenáctá místa v hodnocení evropského seriálu, patří Filipu Marešovi a Radovanu Buchovi osmnáctá příčka průběžné tabulky. Možnost vylepšit ji budou mít již o nadcházejícím víkendu na lotyšské TET Rally Liepaja, kde se pokusí navázat na šesté místo z ročníku 2019.

ACCR ENTRY ENGINEERING
media@filipmares.cz
www.filipmares.cz

Sdílet