Drama pardubického plochodrážního finále B mistrovství Evropy na ploché dráze začalo už ve čtvrtek dopoledne. Vedení plochodrážní komise FIM Europe, zástupce pardubického pořadatele a manažeři jednotlivých týmů řešili co se sobotním závodem, kterému hrozil v předpovědi počasí jeden deštivý den za druhým.
Právě ve čtvrtek dopoledne se tato předpověď začala naplňovat, a tak pořadatel nabídl odložení závodu na další čtvrtek. Ten ale odmítli především zástupci z Ukrajiny, kteří vzhledem k omezeným možnostem cestování neměli prostor na takovýto termínový ústupek. Vznikl tak kompromis, že se sejde celá Jury v plánovaný den závodu spolu s manažery v Pardubicích a rozhodne se o případném přeložení na neděli, kdy byla nejlepší předpověď. To se také stalo. Po čtyřiceti hodinách, kdy déšť padat na pardubický ovál, přestalo v sobotu nad ránem pršet a dráha začala vysychat. Krátce po poledni pod hrozbou dalších dešťových přeháněk byl stanoven čas nedělního závodu na zcela netypickou půl desátou ranní.
Přes tento čas našlo cestu do hlediště pět set diváků a ty viděli opravdu strhující podívanou. Dánským jezdcům se v Pardubicích daří a hymna Hamletova království zde zní hodně často. Tým vedený novým manažerem, stále ještě jezdící legendou plochodrážních oválů Nicki Pedersenem, od začátku vládl závodu. Dánové vyhráli dvanáct jízd z dvaceti a až na poslední jízdu celého závodu vždy bodovali. Závod vyhráli přesvědčivě s náskokem šestnácti bodů.
Boj o druhé místo to bylo něco jiného. Naši jezdci a Britové věděli, že k postupu do superfinále musí vybojovat 32 bodů a skončit na druhém místě. (V prvním finále totiž druzí Švédové vybojovali 31 bodů a do Superfinále postoupil k pořádajícím Němcům a vítězům obou finále, tedy Polsku a Dánsku lepší tým z druhého místa. Celý závod tyto dva týmy bojovali o každý bod. Rozdíl mezi oběma týmy byl prakticky po celý závod jeden nebo dva body a před poslední jízdou to byla dokonce remíza. Rozhodla až právě jízda s pořadovým číslem dvacet, ve které vítěz dvou loňských Grand Prix Brit Dan Bewley udolal nejlepšího jezdce celého závodu našeho Václava Milíka a o jediný bod posunul svůj tým do Superfinále. Našim chyběl k postupu skutečně kousek. Samozřejmě dva pády a jeden defekt, to byly zřejmě okamžiky, které rozhodly. Konstatujme však, že tak blízko postupu v závodu čtyřčlenných družstev jsme už dlouho nebyli. Pětice Jan Kvěch, Eduard Krčmář, Petr Chlupáč, Daniel Klíma a kapitán Václav Milík bojovala až do poslední jízdy a chyběl opravdu kousek.
Příležitost ke zlepšení nálady náš tým bude mít ve světovém šampionátu, ten letošní je opět závodem čtyřčlenných družstev a uskuteční se koncem července ve Wroclawi a náš tým se už loňským výsledkem ve „Speedway of Nations“ kvalifikoval mezi devět nejlepších týmů světa. V tom evropském mu patří nakonec šesté místo.
(Petr Moravec)
Foto: Petr Makušev