Česká republika se zúčastní světového podniku Motokros národů, který se letos koná poslední zářijový víkend na trati Red Bud v americkém Buchananu, ve společném družstvu FIM Europe. Startovat v něm bude šestnáctiletá naděje našeho motokrosu Julius Mikula. Vzhledem k finanční náročnosti sportovního podniku v zámoří a současné výkonnosti českých jezdců nebude postaven národní tým.
„Nemáme výkonnost na to, abychom postoupili do finále. Máme pouze dva jezdce, kteří se ve světovém šampionátu prosazují do první dvacítky, Petra Poláka a Jakuba Terešáka. Ovšem Polák je zraněn, a jeden to do finále nevytáhne. Další se ve světové konkurenci mohou jen stěží mohou prosadit. Ukázalo se to během závodů mistrovství světa v Lokti, kde všichni zvažovaní adepti jeli. A dalším neméně důležitým aspektem je finanční náročnost závodů v zámoří. Přitom státní podpora reprezentace je letos zkrácena o třicet procent,“ vysvětlil Jiří Šitina, předseda Komise motokrosu Autoklubu České republiky.
Vzhledem k tomu byla strategicky zvolena alternativa poslat na Motokros národů jednoho jezdce, a to jako člena společného týmu evropské motocyklové federace FIM Europe. „Za tento tým mohou startovat jezdci ze zemí, které nevysílají na Motokros národů vlastní národní tým. Pravidla bohužel zároveň neumožňují start pravidelného účastníka mistrovství světa, kterým je Jakub Terešák. Proto jsme zvolili juniora Julia Mikulu, letos nejúspěšnějšího reprezentanta ve třídě EMX125 mistrovství Evropy, když vyhrál jednu z rozjížděk v Lommelu a v konečném pořadí šampionátu skončil šestý. Je to skvělá příležitost poslat na vrcholnou světovou akci mladého jezdce, kterému to přinese zkušenosti, jež může v budoucnu zúročit,“ doplnil Jiří Šitina.
„Julek má určitě jezdecky na to, aby se Motokrosu národů úspěšně zúčastnil. V jeho věku má účast za účelem sbírání zkušeností smysl. Navíc se zodpovědně připravuje a má šanci se blýsknout individuálním výsledkem,“ uvedl Jan Šťovíček, prezident Autoklubu ČR.
Bez vědomí vedení Autoklubu ČR vznikla iniciativa podpořit naši účast na Motokrosu národů veřejnými sbírkami, sháněním sponzorů apod. „Je potřeba postupovat seriózně a v souladu se zákonem. Bohužel se tato snaha nijak nekonkretizovala do hmatatelných závazků financování. Vedení Autoklubu ČR do dne uzávěrky přihlášek nikdo formálně nekontaktoval a žádný sponzor se nezavázal ke smluvnímu vztahu,“ zdůraznil Jiří Šitina. „Odpovědnost za financování účasti reprezentace nese Autoklub ČR. Bez zajištěných prostředků, a to buď ze státních dotací, vlastních zdrojů, nebo sponzorských závazků zhmotněných do řádných smluv, se nelze pouštět do hurá akcí typu ´složme se na kluky!´ To by také mohlo dopadnout podobně neslavně, jako veřejná sbírka organizovaná nějakým fanouškem, která byla naštěstí zrušena, protože byla zcela v rozporu s pravidly veřejných sbírek a dotyčný se jen zbytečně vystavil nebezpečí vysoké pokuty za porušení zákona,“ dodal Jan Šťovíček.
Autoklub ČR po intenzivních jednáních dohodl složení společného týmu FIM Europe s národními federacemi Maďarska a Ukrajiny. „Držme pěsti Julkovi Mikulovi a soustřeďme se na příští rok, kdy nám vedle něj dorostou další borci schopní posunout náš národní tým do finále, jako třeba Víťa Marek,“ uzavřel Jan Šťovíček.