Tým Janík Motorsport odcestoval na východ Polska, kde se odehrál první závod seriálu vrchařských podniků v rámci FIA Hill Climb Cupu 2021. Na trať Zaluž se český tým vracel již po několikáté a velmi dobře tedy tušil, že jezdce Václava Janíka, Davida Dědka a Jiřího Svobodu nebude zdaleka čekat jednoduchý závod.
Po roční pauze se opět navrátili závodní jezdci na tratě vrchařského evropského poháru FIA. Tak jako v předešlých letech zahájil tento šampionát polským podnikem v oblasti národního parku Bieszczadzki. Na velmi specifické trati o délce 4688 metrů se museli zúčastnění připravit na velmi kluzký a nerovný povrch, který vyhovuje především cestovním speciálům s pohonem všech kol. Již tradičně závod provázelo proměnlivé počasí, což situaci ještě komplikovalo. Pokusit se udržet vůz na trati za těchto složitých podmínek navíc v rychlém tempu se vydalo i trio speciálů z dílen Janík Motorsport. Na startovní čáru se v barvách Nutrend Racing postavila dvojice monopostů formule 3000 a jeden dvoulitrový prototyp. S „plackou“ vyrazil mezi evropskou konkurenci David Dědek, na kterého čekal v Polsku premiérový start. Oproti tomu Václav Janík a Jiří Svoboda již měli velmi bohaté zkušenosti s tamější tratí a nepříznivými podmínkami.
Václav Janík se před početné polské publikum navrátil v kokpitu F3000. V předchozích letech na místní trati dosáhl několika absolutních prvenství i traťového rekordu, ale letos nepočítal kvůli nucené změně techniky s obdobnými výsledky. Tato změna byla v jeho podání zapříčiněna poruchou motoru prototypu Norma při jarním zkráceném Ecce Homo: „Abych se mohl zúčastnit dalších vrchařských závodů v letošním roce, musel jsem využít služby mého staršího vozu. S monopostem budu startovat i při mistrovství Evropy ve Šternberku, takže jsem rád vyzkoušel svůj původní vůz ještě s předstihem. Tady v Zaluži to bude tradičně obtížné, trať je velmi nevyzpytatelná“, informoval o své situaci Janík. V týmu se tedy před víkendem schylovalo k internímu souboji dvojice formulí Lola F3000.
David Dědek využil na polské trati hbitost svého prototypu. V průběhu víkendu zlepšoval své časy a v nedělním závodě dokázal ve své skupině E2-SC zabodovat celkovým třetím místem: „Z mého pohledu určitě povedený výsledek. Podařilo se mi najít dostačující tempo proti soupeřům, s nimiž jsem měl šanci bojovat. Seznámil jsem se s tratí a zvládl jsem pokořit všechny nástrahy kluzkého povrchu. 3. místo ve skupině je pro mě maximum, kterého jsem mohl s dvoulitrovým motorem dosáhnout.“
Nezaměnitelný zvuk dvojice monopostů bývalé F3000 vždy velmi dobře informoval přítomné podél trati, že se blíží Jiří Svoboda, či Václav Janík. Oba bojovali především v hodnocení skupiny E2-SS, protože doba, kdy F3000 měly šanci vévodit absolutnímu pořadí závodu je již nenávratně pryč. Proti modernějším koncepcím sportovních prototypů nelze za normálních podmínek s letitou formulovou technikou uspět. Celkově tak Václav Janík končí v Zaluži na 7. místě, v hodnocení své skupiny ale vítězí: „Byl to tradičně složitý závodní víkend. Znovu jsem po letech navykal jízdě s monopostem. Je to velmi zajímavá zkušenost. V současné situaci to byla z mého pohledu nejschůdnější možnost, jak si zazávodit. Norma je pro letošní rok nepoužitelná, protože je nutné přestavět celý vůz do specifikace bez turbo motoru, tak abych se mohl vrátit do hodnocení dle evropských předpisů. Proto jsem se rozhodl pro návrat do F3000, se kterou se budu letos účastnit FIA poháru a také s ní pojedu ve Šternberku při ME.“ Jiří Svoboda se v Zaluži představil se starší specifikací F3000 s níž v minulosti startoval Slovák Jaro Krajčí. I pro něho byla Zaluž především testem, když se na jarním Ecce Homo příliš nesvezl kvůli technickým potížím. V Polsku se tak teprve rozjížděl, a navíc si zvykal na jiný kokpit než v předchozích sezónách. I Jiří Svoboda nezůstal bez ocenění, když mu jeho výkon přinesl zisk třetího místa ve skupině E2-SS.
Program Nutrend Racing týmu nyní směřuje k účasti na domácím Ecce Homo, kde se vrchaři sejdou v letošním roce již podruhé. Tentokrát to bude ovšem v tradiční podobě – v plné délce tratě při závodě hodnoceném do mistrovství Evropy.
Foto: Grzegorz Kozera