Jak je již dakarskou tradicí, s blížícím se volným dnem jsou etapy stále náročnější a nejinak tomu je i letos. Pátá etapa kromě drsného terénu nachystala i nemálo specialit pro navigátory a drtivá většina závodníků si na nich vylámala zuby. Nebyl to ale případ posádky Benzina Orlen Teamu Martina Prokopa a Viktora Chytky, kteří si se všemi nástrahami poradili skvěle a s rozvahou. Vynikající páté etapové umístění je ve čtvrtek odpoledne katapultovalo až na pátou příčku celkové klasifikace!
Unavený Martin Prokop po téměř osmi stovkách kilometrů popisoval klíčové okamžiky z trati:
„Dnešní etapa byla ohlášena jako zatím nejtěžší a hned v prvních desítkách kilometrů skutečně přišly
navigační i trialové „špeky“ v místech, které se zdály být až nemožné projet. Vlastně do teď nechápu, jak
jsme se tam s autem dokázali dostat. Zvolil jsem klidnější tempo a zachovával chladnou hlavu, protože mi
bylo jasné, že ten den bude hodně dlouhý. Když mně někdo předjel, nebo jsme potkali jiné auto, vůbec jsem
na to nereagoval a jel si stále to svoje. Potom přišel navigační souboj s neustálými změnami kurzu
v nepřehledném terénu a na krátkých úsecích. Důležitý moment byl už na zhruba dvacátém kilometru, kde všichni hledali správnou trasu. Postávali tam Loeb, Sainz a další mistři a nevěděli, kam jet. Viktor nás z toho ale dostal opravdu bravurně, takže jsme tam na rozdíl od mnohých nenabrali žádnou ztrátu. Celý den to chtělo jet s rozvahou, protože ten, kdo tlačil, chyboval ať už jezdecky nebo navigačně. Na posledních 120 kilometrech přišly ještě pořádné měkké duny, takže nás pořadatel nenechal odpočinout do poslední chvíle.“
Jak celou etapu viděl unavený navigátor Viktor Chytka?
„Třetí den po sobě 800 kilometrů! Už se těšíme na volný den, ale s dobrými výsledky tělo regeneruje rychleji!
Jsem rád, že se dnes navigace vydařila a postupně si tak můžu odpracovat těch více než dvacet minut
z druhé etapy! Ta pondělní chybka mi paradoxně hodně pomohla, protože jsem potom celou noc studoval
roadbook, abych přišel na to, jak uvažoval jeho tvůrce a jak jsou jednotlivé úseky popisovány a zamýšleny.
Od té doby nám to všechno vychází, takže vše zlé je k něčemu dobré.“