Premiérová sezóna SONAX Mezinárodního mistrovství České republiky v Online Rally je u konce. O finální dramata včetně toho, kdo se stane historicky prvním oficiálním mistrem ve virtuálních rally, se začátkem listopadu postarala HOTHESS Mikuláš Rally Online. A ta byla výjimečným závodem hned z několika pohledů. Hlavní partner soutěže se totiž ve spolupráci s promotérskou skupinou NRC postaral o to, že se do virtuálního prostředí podařilo přenést celou loňskou podobu slušovické rally. V šestnáctileté historii hry Richard Burns Rally se tak snad vůbec poprvé stalo, že virtuální závod kompletně odpovídal své reálné předloze. Organizátoři zároveň využili unikátní šanci přiblížit online rally skutečnému závodu a na neveřejné tratě jezdce pustili jen na seznamovací jízdy. Napodruhé už se piloti na nové zkoušky vydali rovnou v ostrých závodních vozech a na rozdíl od předešlých soutěží, kde mohli zkoušky trénovat bez omezení, se nyní museli spolehnout na své schopnosti odhadnout správné tempo v neznámém prostředí.
V kategorii nejmenších dvoukolek všem vypálil rybník David Hrbáček, který si mezi „er-jedničky“ jednorázově odskočil z nejvyšší třídy RC2. I přes absenci pohonu zadní nápravy domácí jezdec neztratil nic ze své rychlosti a ostatním soupeřům ujel o bezmála čtyřicet sekund. V průběžné klasifikaci seriálu však zároveň probíhal boj o celkové vítězství ve třídě. K němu měl díky čtyřem výhrám z první poloviny sezony nejlépe nakročeno Polák Mateusz Przyszlakowski, kterého ale stále mohl ohrozit jeho krajan Artur Hazuka. A ten se také ve Slušovicích snažil – dojel druhý za Hrbáčkem, zatímco Przyszlakowski skončil až sedmý. Nicméně i tato pozice dosavadnímu lídrovi stačila na udržení prvního místa, Hazuka je tedy celkově druhý, třetí místo v konečném pořadí dalším bodovaným výsledkem potvrdil František David. Bronz ve třídě RC5 v samostatné klasifikaci slušovické rally pak obsadil Milan Řezníček, podobně jako Hrbáček coby jednorázový host v kategorii vozů R1.
Rovněž mezi rychlejšími vozy kategorie R2 na nejvyšším stupni zavlála česká vlajka, třídu RC4 totiž ovládl Jakub Hoffmann s Fordem Fiesta R2T. Se stejným vozem jen o vteřinu a půl zaostal druhý Fin Tommi Mäkinen, třetí místo pak ukořistil další Čech Michal Dohnal. Mikulášská rally se v samotném závěru sezony postarala o změnu v celkové klasifikaci třídy – po celý rok totiž první místo držel Argentinec Enzo Sagrera, který ale ve Slušovicích smolně havaroval. Nabídnutou šanci plně využil Mäkinen, který se nakonec díky pětibodovému náskoku stal vítězem celé kategorie. Za tímto mezinárodním tandemem se pak na třetím místě celkově umístil Michal Streit, který se zároveň stal vítězem oficiálního značkového poháru Peugeot Online Rally Cup. V něm se na stříbrné příčce díky povedené druhé polovině sezony umístil Slovák Kristian Jacko, kterému na Streita chybělo třináct bodů, třetí pak v konečné klasifikaci mezi Peugeoty skončil již zmíněný Dohnal. Značkový pohár se stal jedním z taháků letošní virtuální sezony, do bojů s vozy Peugeot 208 R2 se v průběhu roku zapojilo celkem 106 jezdců, přičemž na bodový výsledek jich během sedmi uskutečněných závodů dosáhlo celkem 43. V RC4 se také rozhodovalo o finálním pořadí dámského poháru – již dříve potvrzená vítězka Iveta Lekešová si dojela pro další zlato a v celém mistrovství tak drží unikátní rekord – sedm vítězství ze sedmi startů. Po Mikulášské rally se ovšem změnilo konečné pořadí na dalších místech, doposud druhou Evu Ptáčkovou totiž přeskočila Vendula Schwarzová.
O celkovém vítězi třídy RC3 se rozhodlo již na předchozí rally v Klatovech, Polák Adam Weglowski ovšem nevynechal ani závěrečné Slušovice a svou formu potvrdil dalším druhým místem. Nicméně na konečný stříbrný post v celkové klasifikaci si brousil zuby Španěl Antonio Ortega, který také prohnal svůj Renault valašskou soutěží v nejrychlejším čase. Jenže Weglowského krajan Dawid Wieczorek se třetím místem v cíli ubránil a v konečné klasifikaci tak zůstal před Ortegou. Byla to nesmírně vyrovnaná bitva, tři nejrychlejší piloty na „er-trojkách“ v cíli dělilo pouze 1,3 sekundy, Weglowski skončil druhý kvůli ztrátě nicotných tří setin sekundy.
Rovněž mezi vozy kategorie R-GT bylo už před startem Mikulášské rally o vítězi jasno a Jan Morávek proto pojal slušovickou soutěž hlavně jako show pro diváky. Ovšem i v této třídě se nakonec měnilo pořadí na dalších pódiových příčkách – Španěl Juan Marzoa bohužel havaroval a celkově skončil třetí, druhým místem ve Slušovicích ho totiž přeskočil Morávkův týmový kolega Vojtěch Uhlíř. Ten na mikulášských stupních vítězů doplnil vítězného Daniela Hradila a třetího Stanislava Petrů na dalších speciálech Porsche.
A jak dopadla hlavní kategorie RC2 a s ní i rozluštění tajenky o celkovém mistru letošní sezony? Vůbec nejrychlejší součet časů si připsal Martin Bujáček s Hyundaiem, kterého ovšem obdržená penalizace následně srazila dolů pořadím. Premiérové vítězství českých barev v letošním mistrovství nicméně pojistil Štěpán Paulát na Volkswagenu, který celkově poskočil na konečné čtvrté místo před Zdeňka Jílka. Druhý i přes několik drobných chyb skončil Dennis Zeťák s Citroënem, který do soutěže vstupoval jako průběžný lídr celého seriálu s desetibodovým náskokem na druhého Adriana Klimase. Z dramatického finále však nakonec mnoho nezbylo, Polák totiž z osobních důvodů do rally neodstartoval a Slovenskému pilotovi tak body za druhé místo bohatě stačily k potvrzení mistrovského primátu. Třetí ve Slušovicích dojel Španěl Eduardo Perojo s dalším Hyundaiem, který na úplně poslední zkoušce přeskočil Portugalce Oscara Esteveze. Ten skončil celkově třetí a spolu se Zeťákem a Klimasem je jediný, kdo v absolutní klasifikaci dokázal překonat stobodovou hranici. Náplastí na Klimasovu absenci jsou pro polské barvy alespoň konečné výsledky přidruženého Production Cupu. Po již potvrzených dvou nejvyšších příčkách pro Jana Gorczycu a Mateusze Szkutu totiž na konečné podium díky slušovickému výsledku přiskočil ještě Benek Korzienowski, který o pár sekund a bodů porazil domácího Marka Pavelu. Poláci tak ve finále obsadili kompletní podium, Pavela skončil čtvrtý.
Úvodní sezona SONAX Mezinárodního mistrovství České republiky v Online Rally je tedy minulostí. Nabídla dramatické souboje a přilákala nebývalé vysoký počet pilotů, vždyť Autoklub ČR od zahájení nového seriálu vydal přes šest stovek jezdeckých licencí pro esport! Myšlenka oficiální virtuální série tedy padla na úrodnou půdu a následující týdny ukážou, v jaké formě se série přenese do sezony 2021.