V sobotu 21. července 2018 se konala Zlínská Historic Rally jako pátý podnik letošního Poháru historických vozidel Asociace Veteran Car Clubů Autoklubu ČR. Na start se sjela bezmála padesátka vozidel. Soutěž se jela jako orientační, trať v okolí Zlína měřila podle itineráře celkem 97 km.
Od startu na Tř. Tomáše Bati mířila první etapa do Slušovic. Na stanovištích tady soutěžící plnili úkoly jízdy zručnosti, při nichž museli prokázat, jak dobře ovládají svoje vozidla. Speciální úkol pod názvem „Žufan“ vyzkoušel jezdce z odhadu množství tekutiny, museli co nejsprávněji trefit nabrání 0,3 litru zednickou lžící do odměrky. Úplně přesně se to podařilo například Jozefovi na Jawě 250 z roku 1964, kterému dobře radila jeho spolujezdkyně, přítelkyně Katarína. Ve Zlíně byli poprvé, ale doma na Slovensku míří často na víkendové vyjížďky. „S kamarády, i můj táta jezdí. Sem mě přivedla moje sestra, která taky startuje na motorce, se švagrem bydlí v České republice,“ uvedl Jozef.
Druhá část zavedla historická auta a motocykly k zámku v Holešově. Kopcovitou trať s mnoha stoupáními bravurně zvládala 2,5litrová Volha Tomáše, kterému navigátorkou byla manželka Sabrina. Zvuk motoru byl tak tichý, že ho přehlušovalo cvakání tachometru. „Volhu jsem zdědil po dědovi, který ji koupil před padesáti lety. Rodinná tradice se musí udržovat,“ reagoval Tomáš na naši pochvalu, že vůz vypadá, jakoby sjel z výrobní linky. Nejtěžším úkolem v rámci samoobslužných průjezdních kontrol bylo zjištění činnosti, kterou nabízí majitel jednoho z domů. Že jedná o grilování, si do jízdního výkazu soutěžící zapsali mnohdy až poté, co na místě zastavili a zeptali se přímo majitele, byl velmi trpělivý a vstřícný :-).
Po obědové pauze vyrazili závodníci na závěrečnou etapu zpět do Zlína. Pro splnění průjezdních kontrol museli předtím vyplnit správně křížovku, která jim v tajence prozradila správné odbočení na jedné z křižovatek. „A Anežka ne a ne poradit,“ se smíchem komentoval Dušan v Mercedesu 123, jemuž vedle navigátora Jiřího byla spolujezdkyní na zadním sedadle ženská figurína v šatech z 80. let. Prozradil nám, že na jedné ze soutěží získala dokonce jednu z cen doprovodné kostýmové kategorie. Pro Dušana se závody historických aut staly vášní: „Já už ani nemám čas jezdit na chalupu, všechno mi tam zarůstá.“
Úspěšně závod absolvovalo Aero 662 z roku 1931, v jehož řízení se střídal Ferdinand s vnučkou Janou. „Syn má rád rychlejší auta, vnuka nemám, pravnuk je ještě malý, a tak svoje aerovky předávám vnučkám,“ vysvětlil Ferdinand. Jana se sestrou jezdily s dědou veteránské soutěže odmala, a tak není divu, že jejich kouzlu obě zcela propadly.
Nejstarším vozidlem na startu byl Fiat 509 Torpedo z roku 1925. Majitele Miloslava jsme vyrušili, když po obědě měřil pomocí dřevěného klacku obsah palivové nádrže. „Vyspělá elektronika,“ komentoval se smíchem, „to dojedem, máme od startu ještě půlku benzínu,“ líčil manželce Martě na sedadle spolujezdce. Fiata zdědil po otci, který ho jako torzo získal v 70. letech minulého století a zrenovoval. „Od té doby je v současném stavu, pouze před třemi lety se musela provést generálka motoru, který můj táta tehdy neopravoval, protože to nebylo potřeba,“ prozradil Miloslav. Podařilo se mu získat celý „rodokmen“ majitelů a zjistil, že v plném provozu do roku 1945 toto autíčko s obsahem 998 cm3 najelo čtvrt milionu kilometrů (!).
Na Zlínské Historic Rally panovala díky báječným účastníkům skvělá nálada. Závod absolvovaly také posádky ve složení rodičů a dětí, ale i prarodičů a vnuků. Co stroj, to zajímavý příběh. Vzpomeňme za všechny Šárku, která začala nejprve jezdit na tandemu se svým přítelem, pořídila si svoji ČZ 175 s datem výroby 1957 a až poté si ve 48 letech udělala řidičský průkaz. Dnes už na soutěže jezdí za vlastními řídítky…
„Mám radost, že se díky sběratelům udržuje historie a je stále živá, také náš závod je jedním ze střípků zachování tradic. Řady sběratelů rostou, dnes se do veteránského věku dostávají vozidla, na která vzpomínají pamětníci jako na svoje první auta. Už teď se těšíme na příští rok, chystáme ve Zlínské Historic Rally určité změny, které přinesou ještě zajímavější průběh a potěšení účastníkům,“ sdělil nám po závěrečném vyhlášení výsledků Antonín Smažinka, hlavní organizátor.
Kompletní výsledky najdete na www.zvcc.unas.cz