Sluchátka v přilbě motocyklisty

Řidič motocyklu nebo mopedu se musí dle zákona o provozu na pozemních komunikacích věnovat plně řízení vozidla a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích. Nesmí kouřit a musí mít řádně připevněnou homologovanou přilbu a musí si odpovídajícím způsobem chránit zrak (přilbou, štítem, brýlemi). Nesmí na druhém sedadle motocyklu přepravovat osobu mladší 12 let a přepravovaná osoba musí mít přilbu, nesmí kouřit a nesmí sedět na motocyklu bokem. Žádné další specifikum oproti řidiči (spolujezdci) v automobilu motocyklista nemá.
A jak je to s možností poslechu např. rozhlasu nebo hudby z přehrávače ve sluchátkách v přilbě?
Jak patrno, přímý zákaz zákon nestanovuje. Pouze uvádí, že řidič se musí plně věnovat řízení vozidla. Na trhu je široce dostupné příslušenství pro motocyklisty – komunikátory do helmy. Slouží ke komunikaci se spolujezdcem, motorkářem na jiné motorce, k poslechu hudby nebo rozhlasového vysílání, k handsfree telefonování, nebo k přenosu pokynů navigace do sluchátek helmy.
S komunikátorem v helmě se dnes adept pro řízení motorky již dnes setká v autoškole, protože nejméně závěrečnou zkoušku koná sám, kdy při výcviku instruktor pokyny žákovi z jiného motocyklu nebo jiného vozidla dává právě takovýmto komunikátorem.
Na co si dát při používání a instalaci komunikátoru do přilby pozor?
Bluetooth komunikátory se obvykle připevňují z vnějšku na motocyklovou přilbu, reproduktory se pak vkládají do polstrování přilby a mikrofon je buď na ohebném krku, či na kabelu (dle typu přilby – otevřená/vyklápěcí či integrální). Při připevnění reproduktorů do přilby se využívají již často z výroby předpřipravená zahloubení v polstrování přilby nebo v tlumící hmotě. Často však je hloubka této přípravy pro reproduktor nedostatečná a ten pak může tlačit na uši. Zde je nutná opatrnost při montáži a zapuštění reproduktoru, protože tlačící reproduktory významně rozptylují řidiče a mohou vést k nehodě a zároveň zásah do tlumící hmoty může ovlivnit bezpečnostní charakter přilby. Zde platí dvakrát měř a jednou řež při zapouštění reproduktorů do vnitřního materiálu přilby. Použití sluchátek (špuntových) v přilbě je málokdy komfortní a pohodlné a otlak po několika desítkách minut může řidiče zásadně rozptylovat.
Fungující a správně upevněný komunikátor je jistě vhodný pomocník. Jedou-li dva motocyklisté, může přední upozornit na např. výmoly ve vozovce nebo jinou vážnou situaci, při potřebě zastavit pak zadní motocyklista nemusí prvního dojíždět a divoce gestikulovat a podobně. Stejně tak se řidič lépe orientuje, dostává-li pokyny např. ze samostatné navigace či z mobilního telefonu přímo do přilby a nemusí často sklánět zrak k malému displeji.
Hlasitý poslech hudby nebo rádia však může vést k tomu, že motocyklista nedostatečně vnímá provoz kolem sebe a může tak dojít k jeho ohrožení, nebo ohrožení okolí. Proto zejména v provozu ve městech nebo při husté dopravě je lepší věnovat se opravdu plně provozu. Stejně tak i telefonát je nakonec lepší vyřídit v klidu parkoviště, než při riskantním předjížděcím manévru.

Sdílet