Odebrání malého technického průkazu

Ministerstvo dopravy ve své vyhlášce k novele zákona o silničním provozu, platného od letošního února, specifikovalo důvody, pro které mohou příslušníci Policie ČR při silniční kontrole zadržet na místě Osvědčení o registraci vozidla (lidově řečeno „malý techničák“).

Autoklub České republiky vítá, že vyhláška se zaměřila na skutečné problémy u vozidel, které mohou ohrozit na zdraví a životě nejen řidiče a cestující, ale i ostatní účastníky silničního provozu. „Pravidla jsou rozumně stanovena. Uváděné závady ohrožují životy a opatření by mělo vyloučit z provozu skutečně nebezpečné vraky,“ komentuje vyhlášku Robert Vacek, Autoklub ČR. 
Policie ČR má tak v ruce nástroj, který by neměl být šikanou řidičů, ale který by policii umožnil ze silnic eliminovat životu nebezpečné vraky a v tomto smyslu by se měl uplatňovat. Důvody pro zadržení Osvědčení o registraci vozidla jsou obsahem Vyhl. 133/2016 Sb, která doplňuje a mění vyhl. Č. 82/2012 Sb.

Níže uvádíme 13 nebezpečných závad, které vzhledem ke své povaze nebo rozsahu významně zvyšují ohrožení bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích nebo nepříznivé působení provozu vozidla nebo jízdní soupravy na životní prostředí. 
 
1.   Absence nebo odstranění podstatné části výfukového systému.
2.   Poškození brzdového systému vylučující jeho použití, zejména vyřazení jeho části z provozu, destrukce brzdových kotoučů a obložení.
3.   Absence čelního skla nebo jeho poškození na více než 50 % plochy.
4.   Zjevné, trvající a zásadní úniky provozních kapalin.
5.   Koroze a praskliny nosných částí zjevně narušující pevnost rámu/karoserie.
6.   Opotřebení a poškození pneumatik odhalující nosné vrstvy.
7.   Deformace rámu/karoserie dosahující sloupku A, u motocyklů značné deformace základních prvků rámu.
8.   Deformace nápravy včetně jejího uložení mající vliv na její pevnost.
9.   Zjevná deformace uložení motoru zejména utržené úchyty, posunutí motoru.
10. Deformace karoserie zasahující do vnitřního prostoru osádky vozidla.
11. Deformace hlavních částí systému řízení zejména převodky, posilovače, spojovací tyče, hřídele volantu.
12. Zjevné deformace nebo praskliny kol.
13. Zjevný únik výfukových nebo jiných jedovatých plynů do prostoru řidiče nebo prostoru pro přepravu cestujících u vozidla kategorie.

Autor: Robert Vacek, Autoklub ČR

Sdílet