MOTORSPORT RESCUE CAMP 2025

Ve dnech 15.-16. 2. 2025 se v Mostě konal 2. ročník Motorsport Rescue Campu, který je komplexním školením záchranářů v motorsportu, jehož účelem je prohlubování spolupráce technických a zdravotnických záchranářů s ohledem na specifika zásahů v jednotlivých disciplínách motorsportu. Jedná se o společný projekt Autodromu Most, záchranného systému Autoklub Sport Rescue a poskytovatele zdravotních služeb DavepoMedevac.

Letošního ročníku akce se jako pozorovatelé zúčastnili kromě zástupců Autoklubu ČR vedených generálním sekretářem automobilového a motocyklového sportu  Tomášem Kuncem také zástupci zahraničních motoristických federací ze Slovenska a Řecka.

Přednáška Milana Procházky, předsedy lékařské komise

Hlavním motivem sobotního ranního bloku teoretických školení byla analýza mimořádných událostí  sezony 2024 s činovníky, kteří byli osobně přítomni na inkriminovaných místech, a z ní plynoucích poznatků pro činnost záchranářů. Ty se pak podrobně rozebíraly prostřednictvím příkladů ze zmíněných událostí v jednotlivých tematických blocích od konstrukce závodních vozidel a jejich bezpečnostních prvků, přes organizaci sportovního podniku až po techniku provedení vlastního zásahu včetně extrikace posádky a řešení traumatické situace.

Vedoucí záchranného týmu ASR Zbyšek Zuber při této příležitosti vyzdvihnul že: „…činnost členů posádek vyslaných k zásahu na zmíněných mimořádných událostech byla prováděna s potřebnou jistotou a efektivitou, na kterých se viditelně projevil pozitivní vliv výcviku posádek na předchozích Motorsport Rescue Campech.“

Nácvik vyproštění z formulového vozu

Odpolední blok byl ve znamení praktického výcviku v extrikaci posádky vozidla, kdy čtyřčlenné týmy složené ze dvou záchranářů ASR a dvou zdravotníků DavepoMedevac postupně rotovali po stanovištích představující různé disciplíny motorsportu, aby si osvojili nové poznatky a upevnili rutinní postupy společného zásahu. „Zmíněné mimořádné události z loňské sezony nás utvrdili v přesvědčení, že nároky na schopnosti našich posádek se budou nadále zvyšovat a jejich výcvik tomu musí odpovídat“ uvedl David Veselý, jednatel poskytovatele zdravotních služeb DavepoMedevac, a dále pokračoval: „Analýza těchto událostí nás přivedla na myšlenku zásahu v širších souvislostech a tomu jsme přizpůsobili scénář tradičního večerního cvičného zásahu v terénu.“

Sobotní výcvikový blok tak po krátké pauze na doplnění sil, pokračoval večerním komplexním cvičením, kdy záchranáři byli povoláni k nehodě soutěžního vozidla na rychlostní zkoušce. Až na místě zjistili, že vozidlo skončilo převrácené na boku opřené střechou o skalní stěnu. Než se záchranáři dostali na místo nehody, okolo stojící diváci přispěchali se snahou vůz opět převrátit na kola, když vzápětí v témže místě situaci nezvládlo následující závodní vozidlo a narazilo do již havarovaného vozu… Zasahující záchranáře tak nejprve čekalo provedení triáže (třídění množství zraněných), jejich vyproštění, ošetření a odsun. Noc, čerstvě napadaná vrstva sněhu na zledovatělém podkladu a 10 stupňů Celsia pod nulou jim situaci nijak neusnadňovalo. Celá modelová situace byla řízena ze simulovaného dispečinku tak, aby bylo možné na místo posílat záložní jednotky, jako je tomu v reálném životě.

Při následném debriefingu přítomný řecký pozorovatel Dr. Pavlos Petridis (CMO Rally Acropolis) vyjádřil své příjemné překvapení nad zvládnutím náročného cvičení zasahujícími posádkami a jeho kolega Philippos Papastathopoulos (vedoucí bezpečnosti Rally Acropolis) pochvalně hodnotil také sehranost záchranářů a zdravotníků při odpoledním výcviku.

Nedělní program se nesl ve specializovaných blocích teorie či praxe podle odborností záchranářů, kdy záchranáři ASR trénovali především ovládání vyprošťovacích nástrojů na vyřazených vozidlech, zdravotníci se připravovali zejména na blížící se závod mistrovství světa superbiků WorldSBK a nacvičovali tak specifika zásahu při nehodě jezdce motocyklu.

Jindřich Hrneček, sportovní ředitel Autodromu Most závěrem naznačil, kudy se bude ubírat další ročník akce: „Abychom mohli dále zvyšovat výcvikové možnosti a objektivně porovnávat výsledky jednotlivých týmů uvažujeme také o zařazení specializovaného výcvikového trenažéru, který by umožnil záchranářům opakovaný nácvik daných modelových situací za přesně definovaných podmínek. Už také přemýšlíme nad tím, jak celý Motorsport Rescue Camp posunout na vyšší, náročnější a komplexnější úroveň, abychom byli schopni naše záchranáře dostat zase o kousek dál.“ Vedoucí záchranného týmu ASR Zbyšek Zuber dodal: „Další posun výcviku však začíná narážet na limity technického vybavení našich záchranných vozidel, které morálně zastarává a je nutno řešit také jeho obměnu a doplnění.“

Večerní cvičení

Akci ukončilo závěrečné poděkování zúčastněním a také všem partnerům za jejich podporu, především zúčastněným závodním týmům, respektive majitelům všech zapůjčených závodních strojů, v čele se Škoda Motorsport, z nichž někteří k nim poskytli i figuranty v závodní ústroji.

Media team ASR dne 18.2.2024

 (rescuemedia@autoklub.cz)

Sdílet

Close menu