Večerka s Cibulkou: Sezona s úspěšným koncem v Rakousku

Kroměřížsko-zlínská posádka Tomáš Večerka, Michal Cibulka na voze Renault Clio Rally5 vybojovala v mezinárodním šampionátu Alpe Adria Rally Cup 2024 ve třídě RC5 druhé místo a mezi juniory skončil jednadvacetiletý jezdec těsně pod medailovými stupni. Po úspěšném vstupu do sezony následovala v červnu havárie ve Slovinsku a po vynechání dalších soutěží přišla na podzim záchrana v podobě bodového přídělu v Rakousku. Uplynulá sezona nakonec vyústila do kladného hodnocení. Večerka s Cibulkou už zbrojí na příští sezonu, kterou absolvují opět v zahraničí, ale již s vozem Opel Corsa Rally4.

Kroměřížský rodák se vydal na odlišnou a trnitou cestou než většina jeho vrstevníků. Místo českých soutěží sbírá cenné zkušenosti na zahraničních tratích. Začátek sezony vyšel nad očekávání. Večerka s Cibulkou vybojovali na první soutěži Quattro River Rally v chorvatském Karlovaci čtvrté místo absolutně v hodnocení seriálu, když ve své třídě a v kategorii Junior byli dokonce třetí. Při dalším startu na slovinské Rally Vipavska Dolina obsadili v pohárovém klání šesté místo, přičemž ovládli klasifikaci své třídy. V průběžném pořadí poháru drželi čtvrté místo, ve třídě jim po dvou soutěžích patřilo průběžné vedení, o které se dělili také v klasifikaci juniorů.

Třetí start v sezoně přišel koncem června na Rally Železniky ve Slovinsku. Stálý spolujezdec Michal už měl na tento termín naplánovanou dovolenou s rodinou, proto vedle Tomáše usedl jeho táta. „Ze začátku jsme jeli v klidu a na první rychlostní zkoušce z toho byl pátý nejlepší čas. Na další erzetě jsem zkusil zabrat, což se však nevyplatilo. V polovině úseku tekla po trati voda, auto se na mokru svezlo a šli jsme přes střechu, což byla konečná. Jak se říká, rychlost byla dobrá, ale zatáčka příliš ostrá (smích). Místo tučného bodového zisku přišlo velké zklamání. Jeli jsme si pro výhru, ale bohužel to nevyšlo. Hodně to zamrzelo, když na startu byl pouze jeden konkurent. V konečném účtování nám tyto body hodně scházely,“ pověděl Tomáš Večerka, který hraje aktivně fotbal a nastupuje v roli obránce do zápasů 1. A třídy za Těšnovice.

Oprava nabouraného vozu spolkla nemalé finance, došlo k přehodnocení plánů, přesto sezona ještě nebyla ztracena. Do pozitivního světla ji rozsvítila rakouská Herbst Rallye nedaleko českých hranic. Tomáš s Michalem vybojovali první místo ve třídě RC5 a dále přidali bronzovou příčku v juniorech. V hodnocení AARC z toho bylo sedmé místo, když výše byly jen vozy kategorie Rally4. „Herbst byl opět nádherný, ale ve srovnání s loňským ročníkem pekelně těžký. Krásný závod se odjel se spoustou diváků a za hezkého počasí. Startovali jsme v Dobersbergu podruhé a společně s Karlovacem jsou to naše oblíbené rally. V silné konkurenci je potřeba jet pořád naplno, což se nám podařilo úspěšně až do cíle. Hezký závod doslova na pětníku se spoustou šotolinových úseků. Pro diváky krásně přístupný, téměř vždy dojedeš téměř k trati a najdeš hezká divácká místa. Přejezdy byly do patnácti kilometrů a servisní zóna celý den doslova v obležení diváků,“ řekl spolujezdec Michal Cibulka, který k rally přičuchl ve fanklubu Míry Tarabuse a poté v roli „stážisty“ v týmu H – Racing.

Aby v létě nebyla pauza příliš dlouhá, startovali Tomáš s Michalem na premiérovém ročníku Slovácké Rally. Cílem účasti na podniku Českomoravského poháru bylo dostat se po nepříjemné havárii zpět do závodnického tempa. „Vůbec nám nešlo v Hodoníně o výsledek, ale charakter soutěže nás zklamal. Po určitém standardu ve světě jsme tady jeli na samých rovinách, rychlostní zkoušky se nám vůbec nelíbily. I dění kolem závodů bylo zvláštní, zkrátka nás to nebavilo a měli jsme ze soutěže jen špatné dojmy,“ hodnotil Večerka. Mladému jezdci náladu nezvedla ani domácí Rallye

Kroměříž. Ta byla těsně před startem zrušena kvůli povodním, které v polovině září sužovaly Českou republiku.

Tomáš Večerka vedle rally startoval v průběhy sezony i v závodech do vrchu, kde sedlal vůz Mitsubishi Evo 9. Zúčastnil se dvou závodů v seriálu Maverick Hill Climb Czech ve Vrbně pod Pradědem a v Divácích u Hustopečí. Dále přidal ještě start na Dušné, kde se konal obnovený závod pod názvem Valašský klobúk. „Ve Vrbně to byl premiérový závod. Nevěděl jsem zkrátka, do čeho jdu. V rámci testu jsme najeli s autem jen pár kilometrů na letišti. Proto šesté a páté místo mě příjemně překvapilo. Rally a závody do vrchu se nedají srovnat, rozdíl je velký. Už jen rychlost v pěti set „koňovém“ autě budí velký respekt. Dušná sloužila jako test a hned z toho bylo celkově druhé místo. Pro změnu Diváky nevyšly, po závadě diferenciálu jsme odjeli v neděli dopoledne domů. Starty na kopcích jsou pro mě velkou zkušeností, za což vděčím panu Kotoučovi. Propůjčil mi na vrchy vůz, dodává finance a já jen sednu za volant. Velmi děkuji za tuto možnost,“ popsal mladý pilot, který i v pracovním procesu zůstává v oboru. Pracuje ve firmě, která se zabývá sekvenčními převodovkami nebo pomáhá tátovi v rodinném autoservisu.

Uplynulá sezona dala mladému talentu další cenné zkušenosti na mezinárodním poli. „Škoda bouračky na Železnikách, jinak to byl velmi vydařený rok. Úvod skvělý, v Karlovaci přišel výborný výsledek a vydařila se nám rovněž Vipavska Dolina. Vždy jsme brali dobrý výsledek a získali důležité body do poháru. Bohužel havárie byla čárou přes rozpočet. Jet ještě o závod, dva více, dopadlo to ještě lépe. Děkuji za velkou podporu rodině a přítelkyni,“ uvedl vášnivý cestovatel, jenž se letos podíval do dalekého Mexika.

Tým Tomáše Večerky připravil na závěr roku pro své fanoušky překvapení. Na Mikuláš Rally ve Slušovicích se posadil premiérově do vozu Opel Corsa Rally4, se kterým má v plánu absolvovat příští sezonu. Koncem listopadu si auto dovezl z německého týmu Schmack Motorsport a za pár dní už proháněl favority ve dvoukolkách na slušovické show. Nebýt třicetivteřinové penalizace za neprojetý retardér skončil by na medailových stupních. Přesto při premiéře s opelem zajížděl skvělé časy, přičemž hned dvakrát byl nejrychlejší na Bernardýnské erzetě! „Pro start na Mikuláši jsme udělali maximum. K přípravě auta jsme měli velmi krátkou dobu, ale podařilo se. Máme v rodině tradici, že jednou za rok svezu bráchu Petra. Doma v Kroměříži se to nepodařilo, tak jsem rád, že to teď klaplo,“ pověděl nadějný jezdec.

A nová sezona 2025? Kroměřížský talent bude v příštím roce pokračovat v  Alpe Adria Rally Cupu. Silné české enklávě letos vévodil Jan Dvořák (Opel Corsa Rally4), který se stal celkovým vítězem, pravidelně v něm startují kroměřížští šoumeni Josef a Jaroslav Urbanovi na voze Škoda 130 LR, dále Filip Šimík nebo Patrik Kdér. Teď se má v AARC objevit ještě více českých posádek. Už třetí sezonu se posadí vedle Tomáše na místo spolujezdce Michal Cibulka. „Rok 2025 bude především o poznávání nového auta, proto nepojedeme na výsledek. Cílem je osahat si nový vůz, zjistit nastavení auta a poznat, jak se chová na tratích rychlostních zkoušek. Chceme zrychlovat na každém kilometru, a pokud se nám podaří zajet pěkný výsledek, budeme jen rádi. Počítáme s pěti až šesti starty včetně Rally Mühlstein v rakouském Pergu. Jsou tam rychlé svižné tratě včetně atraktivní šotoliny, charakterově podobné Vyškovu. Začínáme začátkem dubna v chorvatském Karlovaci, poté přijde na řadu Vipavska Dolina, Rally Železniky, začátkem srpna zmíněný Mühlstein a poté oblíbený Herbst. Závěrem přeji všem šťastný a veselý nový rok,“ uzavřel Tomáš Večerka.

FOTO: MAREK PLÉHA (Herbst Rallye), FRANTIŠEK DUŠEK (Mikulas Rally)

(ZLIN PRESS MEDIA)

Sdílet