FILIP MAREŠ: „NAŠLI JSME ODPOVĚDI NA ZÁSADNÍ OTÁZKY“

První polovina sezóny ukázala Filipu Marešovi a Radovanu Buchovi dvě tváře. Radost z rychlého zvykání na novou Toyotu a z několika slibných výsledků vystřídala těžká hlava, když zejména na šotolině občas dosažené časy neodpovídaly stanoveným cílům. Období hájení nemohlo trvat donekonečna a na dvou červencových asfaltových soutěžích v okolí Mladé Boleslavi a Říma chtěli Filip s Radkem naplno ukázat, jak v ovládání Toyoty GR Yaris Rally2 pokročili. Dílčími výsledky na rychlostních zkouškách zanechali velmi dobrý dojem, trocha obyčejné soutěžácké smůly však způsobila, že s konečným umístěním panovala spokojenost jen na domácí Rally Bohemia.

Na Bohemii se Filip s Radkem vrátili po roční pauze, kterou zapříčinilo loňské termínové křížení se skandinávskou rally. Obavy z tohoto handicapu však v zákulisí vystřídala radost z nově oznámeného spojení se značkou Toyota Gazoo Racing Czech, což pro středočeský tým znamenalo velké ocenění dosavadní práce a povolený doping. Oficiální reprezentanti Toyoty a dealerství Toyota Dolák, vstoupili do soutěže s o to větší chutí. V úvodu potvrdili, že jim svědčí zamotané divácké „speciálky“ a po zahajovací rychlostní zkoušce v ulicích Mladé Boleslavi figurovali na druhém místě. Tím však víkendová jízda teprve začínala. Pět druhých, jeden třetí a jeden čtvrtý čas způsobily, že po první etapě figurovala domácí dvojice na druhé příčce, pouze tři sekundy od čela závodu. „Fantasticky jsme se svezli zejména v obou průjezdech RZ Zvířetice a je jen škoda, že nám o pár desetin uniklo vítězství v jejich druhém průjezdu. Zvláště, když okolnosti byly trochu nestandardní. Na startu totiž došlo k poruše startovacího zařízení a já ani Radek jsme z kokpitu neviděli ruku startéra, čímž jsme hned zkraje ztratili skoro dvě sekundy. Ve zbytku této „erzety“ jsme do toho dali vše a pasáže na šotolině už byly místy na hraně, o čemž se můžou přesvědčit i návštěvníci mého YouTube kanálu. Cením si i výhry mezi vozy Rally2 v Sosnové. Tam je to přeci jen více pro motokáristy a v těsném souboji s Dominikem Stříteským jsme vybojovali cenné vteřinky,“ pochvaloval si Filip.

Druhý den přetahovaná pokračovala a rozdíly na medailových postech se i k překvapení samotných aktérů tohoto souboje dále snižovaly. Vítězstvím na desátém testu se Filipu Marešovi podařilo situaci zdramatizovat a do závěrečné městské „erzety“ vstupoval se ztrátou pouhých 1,8 sekundy na první místo. Za dané situace mohla i relativně krátká divácká zkouška leccos změnit. Senzace se však nekonala a ve strhujícím finále, snímaném v přímém přenosu Českou televizí, si domácí posádka dojela pro stříbrnou pozici v absolutním pořadí. „Byly to krásné závody. Například první průjezd více než dvacet kilometrů dlouhým Radostínem jsme zajeli spolu s Dominikem Stříteským a Janem Kopeckým ve dvou desetinách. Nevypustili jsme ani metr a druhá příčka s cenným skalpem Jana Kopeckého i Václava Pecha má velkou cenu. Zároveň jsme společně s Dominikem vybojovali pro pneumatiky Hankook první double v rámci českého mistrovství,“ radoval se reprezentant Toyoty Dolák.

Zdravě namotivováni výsledkem na Bohemii se Filip, Radek i celý tým, přesunuli do Říma, kde bylo připravené další zastavení kontinentálního seriálu (ERC) – Rally di Roma Capitale. Startovní listina zde lámala rekordy, neboť při silné účasti domácí špičky mohly do souboje o první pětku reálně zasáhnout minimálně dvě desítky posádek. Za dané situace měl být každý dílčí čas mezi špičkou cenný. „Věděl jsem, že to poprvé s Toyotou a na pneumatikách Hankook nebude snadné, ale hodně jsem se na závod těšil. Tratě jsme znali převážně z předchozích let, což bylo skvělou příležitostí k porovnání dílčích časů. I teploty byly totiž stejné, takže jsme se po celý víkend mohli těšit z letního počasí a 35°C ve stínu. V autě bylo opravdu velké horko, ale já mám tyhle výzvy rád a jsou to přesně ty momenty, ve kterých můžu těžit ze své fyzické přípravy,“ popsal podmínky, ve kterých soutěž probíhala, 32letý pilot. Samotný závod bohužel pro české reprezentanty nezačal podle představ. Časy Filipa s Radkem v úvodu kolísaly mezi devátým a devatenáctým místem, a i když byly rozdíly minimální, špička se jim začínala pomalu vzdalovat. „Věděl jsem, že musíme do druhé sekce něco změnit a na kluzkých rozpálených tratích najít trochu více přilnavosti. Zariskovali jsme a zvolili trochu měkčí variantu obutí. Zafungovalo to hned na další RZ, ve které jsme zajeli druhý nejrychlejší čas. Viditelné zlepšení přišlo i na zbylých RZ a pocit z prvního dne to přeci jen vylepšilo,“ dodal dvanáctý pilot průběžných výsledků, který za sebou nechával takové jezdce, jako Mikolaje Marczyka, Jona Armstronga, Stéphana Lefebvra či Erika Caise. Neděle však přinesla zklamání. Po nadějném sedmém čase na úvodní ranní „erzetě“ přišla více než minutová ztráta a „sešup“ mimo elitní patnáctku. „Asi kilometr po startu desátého testu byl přímo do stopy vyhozený velký kámen. Na volantu jsem nepocítil žádný náraz ani vibraci, takže mě o dvě zatáčky dál prázdná pneumatiky hodně vylekala a jen tak tak jsme se vyhnuli nárazu do zdi. Ale k rally bohužel i takové defekty někdy patří. Stejný kámen ve stopě trefil i před námi startující Wagner, ale ten vyvázl jen se škrábancem na disku. S ohledem na ztrátu jsme proto do horké odpolední sekce sáhli po razantnějších změnách v nastavení a na autě jsme pracovali i mezi jednotlivými RZ. Výsledkově jsme se už nikam posunout nedokázali a skončili jsme celkově šestnáctí. I přes smíšené pocity ale víme, že jsme v Itálii dost možná našli odpovědi na zásadní otázky vzhledem k blížící se Barumce,“ pojmenoval přínosy italského účinkování Filip.

Právě zlínská Barum Czech Rally bude nejen pro posádku stáje ACCR Toyota Dolák, ale i pro celou řadu dalších českých soutěžáků, vrcholem sezony. V našlapané startovní listině patří Filipu Marešovi, Radku Buchovi a jejich Toyotě GR Yaris Rally2 startovní číslo 12. „U nás na dílně se už od návratu z Říma samozřejmě pracuje na tom, abychom byli co nejlépe připravení. Sezona se pro nás zatím nevyvíjí tak, jak jsme si všichni v týmu představovali. Ale takový je někdy sport a důležité je, jaký postoj k neúspěchům zaujmete a k jakým krokům vás to přivede. Náš projekt s Yarisem je zatím ještě na začátku a úspěch na Barumce by byl tou správnou vzpruhou do další části sezóny,“ uzavřel povídání Filip, který se už nyní těší na setkání s fanoušky koncem příštího týdne ve Zlíně.

ACCR TOYOTA DOLÁK – média

Text: Jiří Dokulil

media@filipmares.cz marketing@dolak.cz

www.filipmares.cz www.toyotadolak.cz
@filipmaresrally @toyotadolak

Sdílet