Poslední závod první poloviny sezóny šampionátu International GT Open se uskutečnil třetí červnový víkend na Hungaroringu. Tento závodní okruh nabízel jistou výhodu pro naši českou posádku Libor Milota a Filip Salaquarda. Oba jezdci zde mají oproti jiným okruhům bohaté zkušenosti.
Milota svoji kariéru začínal v motocyklových závodech, a právě Hungaroring byl častou zastávkou v jeho závodním programu. V loňském roce zde absolvoval také svoji premiéru v šampionátu International GT Open, kde se představil se svým tehdejším vozem Mercedes AMG GT3 v kategorii AM. Samozřejmě se zde koná také šampionát Eset Cup, ve kterém Milota soutěžil celých 6 sezón.
Stejně tak Salaquarda mnohokrát v minulosti Hungaroring navštívil. Ten svoji kariéru začínal v motokárách či formulích. Následně přešel k vozům GT a účastnil se série ADAC. Na rozdíl od minulého podniku v belgickém Spa, kde jsme mohli sledovat jeden závod dlouhý 500 km, se v Maďarsku opět navrátilo ke standardnímu programu. Po pátečním tréninkovém dnu nás o víkendu čekala dvě závodní klání.
Konec června již přinesl celkem vysoké teploty, což pro závodníky znamená další zátěž v nabitém startovním poli. Na startovní listině se objevilo 33 aut a jak jsme již z tohoto šampionátu zvyklí, čekala nás senzační podívaná, kde není nouze o množství kontaktů a soubojů mezi závodními vozy. Tým I.S.R. Racing však v Maďarsku očekával zisk potřebných bodů, a tak doufal, že tentokrát se těmto situacím vyhne.
V pátek jezdci absolvovali tři bloky tréninků, první dva patřili oběma jezdcům, poslední se týkal pouze závodníků s bronzovou licencí. A na konci dne byl v české stáji důvod k optimismu. V kategorii PROAM obsadil vůz Audi R8 LMS GT3 třetí, čtvrtou a pátou pozici.
Sobotní ráno překvapil všechny závodníky déšť a start do první kvalifikace se odehrál na mokré trati. Jako první kvalifikaci absolvoval Filip Salaquarda. A hned v úvodu bylo jasné, že smůla českou posádku neopouští. I přes slibnou rychlost se znovu ozvaly technické problémy. Zdálo se, že nedotáčivost auta způsobují nedostatečně zahřáté pneumatiky, ale nakonec byl problém způsoben diferenciálem. Následná oprava vytvořila časový deficit, a i když Salaquarda vybojoval nakonec 12. místo na startovním roštu v kategorii PROAM, musel startovat z boxové uličky.
Odpolední závod se již odehrál na suchu a divácky oblíbený Hungaroring společně s letními teplotami přilákal mnoho fanoušků, kteří se postarali o skvělou atmosféru. Začátek závodu se i přes prvotní komplikace Filipu Salaquardovi vydařil. V závodní vřavě se posouval stále dopředu. Technické problémy na sebe však nenechaly dlouho čekat. Přehřátá převodovka znemožnila po 20ti minutách v závodu pokračovat. V českém boxu čekala všechny dlouhá noc a důkladná příprava na další závodní den.
Druhá kvalifikace byla na bedrech Libora Miloty. Ten do boje vstupoval poněkud s pokorou. Více než na zisk bodů pomýšlel na úspěšné dokončení závodu. V kategorii PROAM se kvalifikoval na desátém místě. V závodě se pak dostal na sedmou, následně šestou pozici, což by již českému týmu zajistilo bodové umístění. Následný pitstop přinesl během sundávání kola z náboje časovou ztrátu. Nabytých 12 vteřin se již nepodařilo dohnat a po výměně jezdců dojel Filip Salaquarda do cíle jako devátý. Bohužel se jedná o první nebodovanou pozici. Jak Libor Milota, tak i Filip Salaquarda doufali v Maďarsku v o něco lepší výsledek. Avšak jedná se o jeden z nejlepších závodních víkendů v letošní sezóně.
Začátek druhé poloviny sezóny můžeme sledovat 20. – 21. července na francouzském okruhu Paul – Ricard nedaleko Marseille. I zde Libor Milota zaznamená svoji premiéru a bude se jistě jednat o náročný víkend plný skvělých motoristických zážitků.
(Zuzana Milotová)