F4 CEZ ZAZNAMENALA REKORDNÍ ÚČAST
Série F4 CEZ ještě nikdy neměla tak početné startovní pole jako o uplynulém víkendu na Red Bull Ringu. Přesto se z výher radoval vždy jeden tým – PHM AIX Racing. Nutno podotknout, že pokaždé dosáhl na triumf jiný jezdec, který musel o prvenství tvrdě bojovat.
Série F4 CEZ vznikla teprve před rokem a jak bývá u nových sérií zvykem, zpočátku chvíli trvá, než se naplní startovní pole. Pohled na startovní listinu před úvodním podnikem letošní sezony v Maďarsku byl však už více než příjemný. Rovných čtrnáct monopostů se postavilo na startovní rošt okruhu Balaton Park. A pak byl na řadě Red Bull Ring, kde se sešlo 24 monopostů formule 4. To už je pořádný skok.
Nutno podotknout, že závodu na Red Bull Ringu využila řada zahraničních týmů a jezdců, kteří se soustředí na italskou F4 a další série. Pro mnohé šlo pouze o jeden závodní víkend v rámci F4 CEZ a v nadcházejícím podniku na Slovakia Ringu budeme mít zhruba kolem čtrnácti monopostů – v teprve druhé sezoně.
Každopádně víkend na Red Bull Ringu byl více než jedinečný. Zejména pro tým PHM AIX Racing, který nasadil pět monopostů pro mladé závodníky: Andrej Petrović, Maksimilian Popov, Kamal Mrad, Davide Larini a Everett Stack. První tři dosáhli na jedno prvenství, paradoxně nejvíce bodů posbíral Davide Larini, který dohromady strávil na čele 18 kol, ale v prvních dvou závodech ho o prvenství nakonec připravili týmoví kolegové Petrović a poté Popov. Rozdíl mezi Petrovićem a Larinim byl v cíli prvního závodu pouhých 0,010 sekundy a jedná se o nejtěsnější výsledek v historii šampionátu.
Petrović, Larini a Popov obsadili první tři místa na stupních vítězů. V druhém závodě zastupovali tým PHM AIX Racing na stupních vítězů Popov, Larini a Mrad. Až ve finálovém třetím závodě se na stupně vítězů protlačil někdo, kdo na sobě neměl hnědou kombinézu. Byl to domácí Oscar Wurz z týmu Jenzer Motorsport, který na druhý podnik F4 CEZ nasadil dokonce šest monopostů. Vedle Wurze startovali za švýcarský tým Enea Frey, Ethan Ischer, Matus Ryba, Andrija Kostić a Max Karhan.
Všechny tři závody na Red Bull Ringu byly poznamenány žlutými fázemi a výjezdem safety caru. Největším smolařem víkendu byl z Balaton Parku vítězný Kirill Kutskov z týmu Maffi Racing, který v průběžném hodnocení držel druhé místo, ale ani jeden ze závodů v Rakousku nedokončil.
Druhý podnik F4 CEZ tak nabídl velmi atraktivní podívanou. Stálí jezdci série mohli porovnávat rychlost se závodníky, působících v dalších sérií a mnoho z nich si vedlo více než dobře. Oscar Wurz, který jede kompletní sezonu F4 CEZ zvýšil vedení na čele průběžného hodnocení a má směle nakročeno k titulu. Najde se někdo, kdo dokáže ohrozit jeho výsadní postavení? To se dozvíme na dalším podniku na Slovakia Ringu.
Druhý podnik TCR Eastern Europe se nesl ve znamení Homoly a Bucsiho
Ačkoliv oba patřili se svými vozy k nejtěžším ve startovním poli, extra závaží nezastavilo Maťa Homolu a Attilu Bucsiho v cestě za prvenstvím na Red Bull Ringu. Jejich souboj o titul pokračuje a v průběžném hodnocení je dělí pouhé dva body.
Druhý podnik TCR Eastern Europe na Red Bull Ringu se nesl v podobném duchu jako úvodní závody sezony v Maďarsku. Maťo Homola s Hyundaiem Elantra týmu Hyundai Janík Motorsport a Attila Bucsi s Hyundai i30 N TCR týmu M1RA Motorsport patřili k nejrychlejším jezdcům rakouského víkendu. A k nim se přidal i Homolův týmový kolega Adam Kout.
Přestože Homola obdržel na Red Bull Ringu čtyřicetikilové závaží, v cestě za prvenstvím v prvním závodě ho to nezastavilo. Bucsi a Kout si nesli shodně třicet kilo, ale pořád byla tato trojice nejrychlejší. Na startovním roštu se seřadili v pořadí Bucsi, Homola, Giacomo Ghermandi s Hondou Civic, a Kout. Jejich časy byly tak vyrovnané, že čtvrtého Kouta dělilo od pole-position pouhých 0,088 sekundy. Na 4326 metrů dlouhém Red Bull Ringu.
Diváci měli o zábavu postaráno od startu do cíle. Prvních sedm kol vedl Bucsi, pak se do čela protáhl Homola a vydržel tam až do cíle. Svou pozici však neměl v žádném případě jistou. V závěru na něj dorážel Kout, takže v týmu bylo cítit i nepatrnou nervozitu ze souboje stájových kolegů. Homola si ale vedení uhlídal, cílem projel s náskokem 1,176 sekundy před Koutem. Bucsi ztratil na první místo více než pět sekund a zklamání z promarněné příležitosti bylo patrné na první pohled.
Bucsi si vše vynahradil v druhém závodě, do kterého startoval ze sedmého místa – vyhrál. O prvenství však musel tvrdě bojovat. Z první řady totiž startovali Jiří Zbožínek z Hyundai Janík Motorsport a Ivars Vallers z LV Racing.
Vallers měl jasnou strategii, zůstat na vnitřní straně v první zatáčce, prosmýknout se do čela a vydržet tam co nejdéle. To mu vyšlo naprosto perfektně. Za první zatáčkou převzal vedení, a zatímco za ním probíhala tlačenice, Vallers budoval náskok na čele. To mu přineslo obrovskou výhodu, protože než ho dohnali a předjeli Kout a Bucsi, zbývaly čtyři kola do konce. Vallers tak po naprosto bravurní jízdě, skvělých časech a stabilní rychlosti, dokončil závod na třetím místě a s celým týmem se radoval z prvního podia v TCR Eastern Europe. Kdyby bylo hlasování veřejnosti o nejlepším jezdci druhého závodu, byl by jím jistojistě Vallers.
A jak dopadl souboj o vítězství mezi Koutem a Bucsim? Český závodník byl velmi blízko svému prvnímu vítězství letošní sezony. V závěrečných dvou kolech se urputně a úspěšně bránil maďarskému mladíkovi. V posledním kole na zadní rovince však Bucsi zaútočil a ve čtvrté zatáčce převzal vedení. Byl to těsný souboj do posledních metrů závodu.
Nejvíce bodů v druhém podniku TCR Eastern Europe tak nasbíral Bucsi. Třetí a první místo mu vyneslo 40 bodů, čímž se na dva body přiblížil Homolovi, který dojel v druhém závodě na čtvrtém místě. Kout skončil pokaždé těsně druhý a společně s Bucsim a Homolou poodskočili konkurenci v průběžném hodnocení. Lídr Homola má 80 bodů, Bucsi 78 a Kout 71. Jejich další souboj bude pokračovat za tři týdny na Slovakia Ringu.
Dennis Waszek ovládl sprintové závody v ESET Cupu
Nedělní program na Red Bull Ringu odstartoval prvním sprintem ESET Cupu, který se konal v dopoledních hodinách. Z dominantního vítězství se radoval Dennis Waszek s vozem Lamborghini Super Tropheo týmu GT2 Motorsport.
Z pole-position startující Miro Konopka zajel do boxu ještě v zaváděcím kole, kde se na jeho prototyp vrhli mechanici a sundali kryt motoru. Mezitím zavlály nad okruhem zelené vlajky a bylo odstartováno. Do vedení se dostal Dennis Waszek s Lamborghini Super Tropheo, nicméně ještě než všichni dokončili první kolo, na trať musel safety car. Na zadní rovince došlo k nehodě, kvůli které museli odstoupit Petr Koukola, Libor Dvořáček a Alexandru Pitigoi.
Konopka se mezitím vrátil na trať hned za lídra Waszka, nicméně s kolem ztráty. Restart si Waszek pohlídal a s lamborghini okamžitě poodjel konkurenci a nejenže vedl celkové pořadí, ale samozřejmě i svou skupinu GTC. Za ním s odstupem jezdil jako lídr kategorie GTX Alexander Ober s Lamborghini Huracan. Rakušana však postihly technické problémy a v polovině závodu odstoupil. Za Waszka se tak posunul lídr kategorie GT3 Adam Konopka.
Do problémů se dostal i Radek Kolařík s porsche, který zůstal stát vedle trati na výjezdu ze zatáčky číslo čtyři. Na krátký moment byla vyhlášena žlutá fáze, ale záhy se opět závodilo.
Waszek kontroloval čelo závodu se solidním náskokem až do cíle a byl absolutně nejrychlejším jezdcem prvního závodu ESET Cupu. Za Waszkem, vítězem kategorie GTC, dojel v rámci klasifikace ESET Cupu Adam Konopka, který se zároveň stal vítězem kategorie GT3. Na druhém místě v GT3 dojel Antal Zsigo s BMW M4 GT3.
Hubert Darmetko dosáhl s porsche na prvenství v kategorii GTC1 před Petrem Breckou a Bobem Bauem. Mark Kastelic s mercedesem zvítězil v kategorii GT4 po těsném souboji s Rudolfem Beňou v BMW. V kategorii GTX dosáhl vyhrál poprvé v sezoně Gábor Tim s vozem Lotus Exige.
Český závodník Dennis Waszek s Lamborghini SuperTropheo týmu GT2 Motorsport ovládl i odpolední sprint ESET Cupu na Red Bull Ringu. Na rakouském okruhu se mu dařilo po celý den a odnáší si maximální počet bodů do průběžného hodnocení.
Do druhého sprintu startovali z první řady Hermann Speck ze série P9 Challenge, po jeho boku stál vítěz dopoledního prvního sprintu Dennis Waszek. Za nimi vyráželi z letmého startu Miro Konopka s prototypem LMP2. Vedle něj startoval Christian Wimberger.
Start závodu proběhl velmi čistě a v kritické první a třetí zatáčce nedošlo k žádným vážným nehodám a kontaktům. Miro Konopka však ztratil několik pozic, zatímco Waszek suverénně udržel vedení v závodě.
Pořadí v celkovém hodnocení v rámci ESET Cupu tak bylo Waszek s lamborghini, Hubert Darmetko, Christian Wimberger, Miro Konopka a první pětku uzavíral Antal Zsigo, který vedl průběžné pořadí kategorie GT3 před Adamem Konopkou s Lamborghini Huracan. Slovenský závodník dokázal v závěru závodu stáhnout Zsigovo BMW M4 GT3, nicméně recept na předjetí nenašel a Zsigo se stal vítězem GT3 před Konopkou a Gregorem Zsigem s BMW M6 GT3.
Jako první projel pod šachovnicovým praporkem Dennis Waszek, který ovládl i druhý sprint na Red Bull Ringu a z Rakouska odjíždí jako neporažený. V kategorii GTX zvítězil Christian Wimberger s Lamborghini Huracan. Na druhém místě dojel Petr Koukola s KTM GTX. Mechanikům týmu Orlen Janík Motorsport se naštěstí podařilo dát poškozené KTM z prvního závodu dohromady a Koukola se jim za to odvděčil druhou pozicí před třetím Gáborem Timem s Lotusem Exige.
V kategorii GTC1 byl s Porsche 911 nejlepší Hubert Darmetko z týmu PTT Racing, který navázal na svůj dopolední triumf a porazil Vlada Raducana a Boba Bau, oba rovněž s Porsche 911.
Nejatraktivnější souboj o vítězství se opět odehrával v kategorii GT4, kde zvítězil Mark Kastelic s Mercedesem AMG GT4, pouhých 0,402 sekundy před Rudolfem Beňem s BMW M4 GT4.
Miro Konopka zvítězil v sobotní vytrvalosti
Sobotní podvečer na Red Bull Ringu patřil již tradičně vytrvalostnímu závodu ESET Cupu. Z nejvýhodnějšího postavení startoval Adam Konopka s Lamborghini Huracan GT3, vítězem se ale nakonec stal jeho otec Miro Konopka s druhým lamborghini.
Letmý start a kritická první zatáčka se obešla bez incidentů a mladý Konopka si udržel vedení v rámci své klasifikace. Nicméně v technické části okruhu se pokusil předjet lamborghini posádky Tweraser-McKansy ze série P9, což se pro Konopku stalo osudným. Pokusil se prosmýknout kolem zeleného lamborghini, ale dostal se na trávu a ztratil kontrolu nad autem. Se svým žlutým lamborghini narazil do bariéry a poté křižmo přejel trať na protější stranu dráhy. Ačkoliv se Konopka dostal do boxu a mechanici se snažili vůz opravit, nakonec musel odstoupit.
Mezitím došlo i k nehodě v první zatáčce, kdy Antal Zsigo narazil do Christina Wimbergera a na trať vyjel safety car.
Po restartu se na čele usadila posádka Mráz-Homola s KTM GTX, za nimi kroužil Miro Konopka, jakožto lídr kategorie GT3. V průběhu závodu se ovšem Konopka nakonec propracoval do celkového vedení ESET Cupu a suverénně si dojel pro první vytrvalostní vítězství v letošní sezoně. Na druhém místě v kategorii GT3 dojel Gregor Zsigo s BMW M6 GT3.
Posádka Knoll-Záruba dominovali kategorii GTC a v celkové klasifikaci dovezli své lamborghini hned za Konopkou. Knoll se Zárubou vyhráli GTC před svými týmovými kolegy z týmu Mičánek Motorsport, posádkou Dvořáček-Mičánek.
V kategorii GTC1, která patří vozům Porsche 911, zvítězila česká posádka Brecka-Neffe z týmu GT Sports Technology před dvojicí Darmetko-Lisowski z týmu PTT Racing. Třetí skončil Radek Kolařík z týmu Šenkýř Motorsport.
Nejlepší v rámci GTX byla posádka Mráz-Homola, která se zpočátku držela před Konopkou. Jejich černo-fialové KTM GTX projelo cílem na prvním místě před druhým KTM GTX, patřící posádce Czepiel-Koukola z týmu Orlen Janík Motorsport.
Jako vítěz v bitvě o vavříny v kategorii GT4 vzešel Mark Kastelic s Mercedesem AMG GT4 týmu LEMA Racing, který za sebou nechal dvojici Beňo-Gonda s BMW M4 GT4 a posádku Lantos-Mladenović s druhým mercedesem týmu LEMA Racing.
Clio Cup se nesl ve znamení polské vlajky
David Dziwok, jezdec týmu Carpek Racing, dominoval druhému závodnímu víkendu letošní sezony Clio Cupu. Mladý závodník z Polska vyhrál oba sprinty a vyhoupl se na druhé místo průběžného bodového hodnocení hned za svého týmového kolegu Tomáše Pekaře. Přitom se očekávalo, že prim budou hrát spíše jiní jezdci.
Úvodnímu podniku sezony na okruhu Balaton Park totiž vévodili Tomáš Pekař a Bartek Mirecki z týmu BM Racing. Tito dva zkušení jezdci se v Maďarsku podělili o prvenství a krásnými souboji naznačovali, že bitva o letošní titul se bude soustředit právě na ně.
Jenže pak se Clio Cup přesunul na Red Bull Ring a všechno bylo jinak. Samozřejmě, že Pekař s Mireckim patřili ke špičce, ale tentokrát jim rybník vypálil mladý David Dziwok. Získal pole-position před Pekařem a Mireckim. Kvalifikací to však teprve začalo. Dziwok svou rychlost převedl i do obou sprintů. V tom prvním musel o svou pozici tvrdě bojovat. Vedl první čtyři kola, pak ho na čele vystřídal Tomáš Pekař, ale na poslední dvě kola už byl Dziwok zpět ve vedení a dosáhl na první vítězství sezony.
Kopcovitý profil Red Bull Ringu s dlouhými rovinkami je vždy receptem na atraktivní závodění a Clio Cup nebyl výjimkou. Závodilo se na ostří nože, Dziwok, Pekař, Mirecki, ale i Ivan Pulić, Nik Štefančič nebo Julian Śmiechowski jezdili v těsném sledu na prvních šesti pozicích a jakákoliv chyba mohla znamenat ztrátu pozice – obzvlášť, když na trať musel ve dvou případech safety car a nikdo ze závodníků vlastně neměl možnost vybudovat si náskok nad soupeři.
Zatímco první závod oplýval dramatičností a těsnými souboji na špici, ten druhý byl spíše poklidnou kopií. Safety caru nebylo třeba a závodilo se od startu do cíle. Z pole-position startující Ivan Pulić držel vedení první tři kola, poté ho na čele vystřídal Dziwok a už se neohlédl. Na svého pronásledovatele Pekaře si vypracoval komfortní čtyřsekundový náskok a oslavil druhé prvenství. I Pekař prožíval po úvodních kolech poklidnou jízdu. Dziwok daleko předním, Mirecki daleko za ním. Naopak Mirecki se musel více než obvykle dívat do zpětného zrcátka, kde měl Nika Štefančiče, Ivana Puliće a Juliana Śmiechowskiho. Nakonec ale třetí pozici uhájil.
Do cíle druhého závodu dojelo všech pětadvacet vozů. Pohled na zaplněné pole na oblíbené trati Red Bull Ringu byl více než skvostný. Závodilo se a samozřejmě bojovalo napříč celou startovní listinou. Objevil se v ní dokonce i Reto Wuest, šampion Clio Cupu Bohemia z roku 2011. Nechyběly ani starší vozy čtvrté generace, kterým opět dominoval Martin Kadlečík, jenž vyhrál oba závody, pokaždé před Reném Leuteneggerem a Valterem Nežičem.
(Aleš Sirný)
foto: Petr Frýba