Šampionát International GT Open pokračoval druhým podnikem na německém Hockenheimringu. Naše česká posádka týmu I.S.R. Racing vstupovala do závodního víkendu s velkým odhodláním a očekáváním. Velkou výhodu nese Filip Salaquarda, který okruh zná velmi dobře a může tak těžit ze svých zkušeností. Naopak Libor Milota věnoval dost času tréninku na simulátoru a jako jezdec se na okruh podíval i během přípravy. Po portugalské premiéře, kdy se s vozem Audi R8 GT3 udrželi v první polovině nabitého startovního pole, pomýšleli tentokrát i na stupně vítězů.
Po všechny tréninkové i závodní dny panovalo slunečné počasí, a tak se týmy nemusely potýkat s nestabilními podmínkami. A již páteční tréninkový den ukázal, že očekávání nebyla mylná. Ve dvou hodinových trénincích jsme mohli pozorovat, že se česká posádka pohybuje nejen v první části výsledkové tabulky, ale dokonce na samém začátku. V kategorii PROAM jim časy stačily na pozici třetí, v druhém tréninku na pozici druhou. Poslední trénink dne patří vždy bronzovým jezdcům. Na trať tak vyrazil pouze Libor Milota a umístil se na pozici čtvrté. Zajeté časy, nastavení auta a připravenost jezdců, to vše nasvědčovalo dobrému výsledku.
Tým pod vedením Igora Salaquardy zvolil stejnou strategii jako při prvním závodním víkendu. Do první kvalifikace a začátku závodu nastoupí Filip, do druhé kvalifikace a druhého závodu naopak Libor. Velkou pozornost věnovala posádka také pit stopům, díky nimž dostala před dvěma týdny v obou závodech penalizaci.
Do sobotní kvalifikace nastoupilo 31 závodních vozů. Filip Salaquarda vybojoval v kategorii PROAM páté místo a ověřil, že auto bezchybně funguje. Závod odstartoval v odpoledních hodinách a první polovina se nesla celkem v „klidném“ duchu, kdy Salaquarda držel pozici. Následný pit stop se opravdu vydařil a Milota se na trať vrátil na pozici třetí ve své kategorii. Po pár kolech následovala pozice čtvrtá a krátce na to asi nejvýznamnější situace celého víkendu. Kolize vozů Porsche 911 GT3 a Mercedes AMG GT3 vytvořila na trati zmatek. To znamenalo šanci pro Libora Milotu, který se díky tomu posunul na pódiovou pozici. Avšak štěstí rozhodně dlouho nebylo na jeho straně a při předjíždění do něho americký závodník Hash s poškozeným vozem Porsche vrazil. Milota se následně roztočil a skončil mimo trať. Při pohledu na celý incident ztichla i tribuna plná fanoušků, o které zde na Hockenheimringu rozhodně nebyla nouze. Bohužel myšlenka na pohár pro český tým se rozplynula. Nehoda však nepřinesla jenom mírné zklamání, ale také poškození vozu Audi R8 GT3. Noční snaha mechaniků byla úspěšná a vůz byl v neděli ráno opět připraven.
Druhá kvalifikace nebyla až tak povedená jako předešlý den, ale čtrnáctá pozice stále nabízela šanci na úspěch. V této světové sérii přináší velkou dávku adrenalinu samotný start každého závodu, kdy se kolem třiceti aut snaží vybojovat co nejlepší pozici. V této chvíli dochází často ke kolizím a střetům, při nichž závodní vozy někdy i končí. Libor Milota nastupoval do druhého závodu odhodlaněji než při premiéře v Portugalsku, kdy se mu ohleduplnost úplně nevyplatila. A zadařilo se. Již po startu pokořil šest závodních vozů. To, co ztratil během kvalifikace, si hned v úvodu vzal zpět. Filip Salaquarda si vůz přebíral na jedenácté pozici. Ale ani při něm štěstí nestálo a pro tentokrát ho po kontaktech s ostatními vozy zradila technika. Bojoval s brzdami a celkovým výkonem vozu. Snahu o získání bodů tak musel i v druhém závodě ukončit.
Druhý podnik znamenal pro oba jezdce poněkud smíšené pocity. Skvělé výkony, veliké šance a pohár na dosah vystřídalo ne zcela uspokojivé umístění v tabulce. Avšak i motorsport potřebuje vedle píle a disciplíny občas trochu štěstí. Před námi je ještě šest závodních víkendů a my již po druhém klání sezóny víme, že česká posádka rozhodně má na to, aby se objevila na stupních vítězů v nejpočetnější kategorii letošního ročníku.
Fanoušci se mohou těšit již za dva týdny na slavný belgický okruh Spa – Francorchamps, kde nás čeká pouze jeden několikahodinový závod.
(Zuzana Milotová)