Portugalský okruh Algarve nedaleko města Portimao se stal hostitelem prvního závodního víkendu šampionátu International GT Open. Celkem 35 závodních posádek soutěžilo ve třech kategoriích – PRO, PROAM a AM. Český tým I.S.R. Racing s Liborem Milotou a Filipem Salaquardou startuje v kategorii PROAM, kde vždy jeden z jezdců spadá do třídy bronz a druhý do třídy silver / gold. Tato kategorie měla zde v Portugalsku nejsilnější zastoupení, a to v podobě 20ti závodních vozů GT3. Pro českou posádku to byl první společný závod a pro Libora Milotu dokonce první závod ve voze Audi R8 GT3. Přestože absolvovali několik společných testů a zimní přípravu rozhodně nepodcenili, takto nabité startovní pole je jistě pro oba velkou výzvou.
Úvodní podnik začal již ve čtvrtek, kdy byl jezdcům umožněn jeden tréninkový den navíc. V pátek navazovaly oficiální tréninky a v odpoledních hodinách patřila trať pouze bronzovým jezdcům. Oba dny přinesly pár komplikací, se kterými se celý tým i oba jezdci museli vypořádat. Ať už to bylo řešení technických problémů na voze nebo dubnové proměnlivé počasí. I když se nepodařilo absolvovat všechny tréninkové úseky, Filip s Liborem vytěžili z dané situace maximum. V sobotu a v neděli na nás budou čekat vždy dva závody. Výjimkou je pouze belgické Spa, kde je model závodů jiný. Jezdec, který absolvuje první kvalifikaci, nastoupí také první do závodu a přibližně v polovině se během pit stopu jezdci vymění. Následující den absolvuje kvalifikaci i začátek závodu jezdec druhý.
Za tým I.S.R. Racing nastoupil jako první Filip Salaquarda, který má na okruhu o něco více zkušeností. Sobotní ranní kvalifikace se odehrála v mírném dešti a celkem brzy se objevily červené vlajky. Naše česká posádka obsadila 7. místo v kategorii PROAM.
V odpoledním závodě trvajícím 70 minut se Salaquarda držel více méně na stejné pozici jako v kvalifikaci. Následoval pit stop, který si tým společně s jezdci nešťastně zkrátil o 4 sekundy a čekala je penalizace. Druhá polovina závodu patřila Liboru Milotovi. Ten pomalu získával jistotu s novým vozem a do cíle dorazil na 10. místě ve své kategorii. Na předních místech se po celou dobu závodu pohybovala polská posádka Jedliński / Basz závodící se stejným vozem Audi R8 GT3. Právě s Marcinem Jedlińskim Libor závodil na evropské půdě a i on je jako naši oba jezdci jedním z šampionů Eset Cupu.
V neděli se pořadí otočilo a do druhé kvalifikace nastoupil Libor Milota. Ta se již odehrála na suchu a on tak zajistil 9. místo v kategorii PROAM. V druhém 60ti minutovém závodě startoval s dobrým pocitem, ale hned na začátku se ukázalo, jak ostrý šampionát umí být. Jeden z jezdců „ulil“ start a ve vzniklé situaci zvolil Milota spíše opatrnost než ostré lokty. Přesto se zorientoval velmi dobře a v závodě pokračoval dopředu. Bohužel během pit stopu je čekal stejný problém jako předešlý den. Za nepatrné zkrácení povinné doby strávené v boxu je čekal opět menší trest. Poté se na trati objevil safety car a i po něm znovu následovaly žluté vlajky. Situace již neumožnila výraznou změnu pořadí, a tak si ze druhého závodu odnášejí 11. místo ve své kategorii.
První závodní víkend však přinesl mnoho pozitivního. Oba jezdci spolu perfektně fungují, a to platí pro celý tým. V letošním ročníku se setkáváme s opravdu vyrovnaným startovním polem, kde jsou mezi posádkami velmi malé rozdíly. Není výjimkou, že jezdci, kteří v prvním závodě bojují o první absolutní pozici, se následující den ocitnou na posledních příčkách tabulky. Závody tak rozhodují i sebemenší chyby a zaváhání nebo naopak ostřejší či méně šetrnější chování vůči ostatním vozům. Libora s Filipem čekají během sezóny okruhy, kde mají více zkušeností. Věřme, že vůz s číslem 75 si brzy dojede pro pódiové umístění.
(Zuzana Milotová)