F4 CEZ
Potenciál F4 CEZ se rozvíjí. Zatímco v loňském premiérovém ročníku bylo startovní pole skromné, letošní úvodní podnik na okruhu Balaton Park měl čtrnáct formulí 4 a číslo bude nadále stoupat. Na jedno prvenství dosáhl v Maďarsku Kirill Kutskov a na dvě loňský šampion Ethan Ischer.
Švýcarský šampion F4 CEZ byl na Balatonu ve formě. Nespornou výhodu mu poskytoval fakt, že zde loni v říjnu závodil a mohl čerpat ze svých zkušeností. Nyní se Ischer vrátil a rozjíždí svou sezonu na vítězné vlně – ale bez bodového ohodnocení. Pravidla FIA jsou nekompromisní. Jako šampion F4 CEZ už Ischer nemůže v tomto šampionátu budovat. Starty mu nikdo nezakáže, ale na body zkrátka nemá nárok. Nutno podotknout, že Ischer se letos zaměří na italskou F4 a Balaton Park (i Red Bull Ring) mu posloužil jako ostrý trénink.
Ischer startoval v první dvou závodech z pole-position a vždy vyhrál. Pokaždé měl ale velmi silného soupeře. Týmového kolegu z Jenzer Motorsport Oscara Wurze. Syn bývalého pilota F1 a vítěze 24h Le Mans Alexe Wurze pojede celou sezonu F4 CEZ a ukázal, že se s ním musí počítat. Na Ischera tlačil v každém závodě, recept na předjetí ale v prvních dvou případech nenašel. Až ve třetím sprintu překonal švýcarského šampiona, potíž ovšem byla v tom, že tentokrát se nebojovalo o vedení, ale druhé místo. Ve třetím závodě totiž startoval z pole-position Kirill Kutskov z Maffi Racing a předvedl fantastickou jízdu, zakončenou prvenstvím. Wurz a Ischer skončili těsně za ním.
Kutskov se v průběhu víkendu zrychloval, v prvním závodě byl čtvrtý, v druhém bral bronz a třetí start proměnil ve výhru. Byl jediným jezdcem, který dokázal narušit dominanci jezdců týmu Jenzer Motorsport, jenž nasadil pět monopostů pro Ischera, Wurze, Shima Zhanga, Andriju Kostice a českého jezdce Maxe Karhana.
Zhang vybojoval třetí místo v úvodním sprintu, v tom druhém bohužel havaroval. I Kosticův víkend neprobíhal zcela podle představ a v prvním sprintu musel kvůli defektu do boxu. Naopak Max Karhan dosáhl ve druhém závodě na doposud nejlepší výsledek v F4 CEZ v podobě čtvrtého místa. Dohromady nasbíral 25 bodů a v průběžném hodnocení je pátý.
Ještě lepší víkend prožil další český závodník Miroslav Mikeš z týmu JMT Engineering. Dvě pátá a jedno šesté místo ho bodově vyneslo na třetí místo průběžného pořadí za Wurze a Kutskova (připomínáme, že Ischer nemůže bodovat).
V Maďarsku se za volantem formule 4 objevili i dva akademici F4 CEZ. Za tým SAPE Motorsport nastoupili Marek Mičík a Michelle Jandová. Oba se v průběhu víkendu neustále zrychlovali, přičemž Mičík dosáhl nejlepšího umístění v podobě sedmé pozice a Michelle Jandová zvítězila v prvním sprintu v dámském poháru před Michalinou Sabaj z AS Motorsport a Kornelií Olkuckovou z Maffi Racing. V druhém závodě pak cenu pro nejlepší mladou závodnici získala Michalina Sabaj.
TCR Eastern Europe
V pořadí pátý ročník TCR Eastern Europe odstartoval úvodním podnikem na maďarském okruhu Balaton Park, který nabídl atraktivní podívanou, a především odkryl karty, s kterými se letos bude hrát. Úřadující šampion Maťo Homola sice vyhrál úvodní závod, ale vyrostl mu silný soupeř.
Kvalifikaci na 4115 metrů dlouhém Balaton Parku vyhrál Adam Kout s Hyundai Elantra týmu Hyundai Janík Motorsport. Druhý skončil domácí Attila Bucsi se starší generací Hyundai i30 N týmu M1RA Motorsport. Ze druhé řady pak startovali Koutův týmový kolega Maťo Homola a Ital Giacomo Ghermandi, který letos přesedl za volant Hondy Civic týmu MM Motorsport. Potíž byla v tom, že kvalifikační časy celého startovního pole nebyly tak úplně vypovídající. Tři minuty před koncem kvalifikace byla vyvěšena červená vlajka kvůli havárii. Už se nepokračovalo a tím skončil i souboj o nejvýhodnější pozice. Prakticky celé startovní pole mělo v rukávu ještě nějaký ten nejrychlejší čas, každopádně svou šanci nedostali.
Svou šanci promarnil i Adam Kout – ovšem v závodě. Špatně odstartoval a Bucsi šel okamžitě do čela. Ve skrumáži vozů na dlouhé rovince neúmyslně vytlačil Homolu na trávu, ale slovenský šampion krizovou situaci zvládl a vlastně ani příliš neztratil. Za první zatáčkou se zařadil za lídra Bucsi a v tandemu pokračovali až do cíle. Oba však věděli, že jejich pořadí nemusí být konečné. Komisaři totiž začali vyšetřovali Bucsiho za předčasný start a obavy Maďara se naplnily krátce po dojetí do cíle. Obdržel desetisekundovou penalizaci a propadl se z prvního místa na sedmé. Z vítězství nebylo nic.
První double sezony tak oslavil Hyundai Janík Motorsport. Za Homolou totiž dojel Kout, který se po špatném startu propracovával dopředu a po krásných soubojích to dotáhl na stupně vítězů. Tam je doplnila známá tvář z loňské sezony – René Kircher. Mladý německý závodník je zpět v TCR Eastern Europe a opět za volantem černozelené Hondy Civic týmu Mertel Motorsport. Značce Hyundai a Honda nová trať patrně seděla, protože na čtvrtém místě dojel další zástupce Hondy Giacomo Ghermandi, který se dlouho držel na pozici za Homolou. Ale jakmile se na něj dotáhli Kout s Kircherem, Ital se začal tak houževnatě bránit, až udělal v poslední zatáčce chybu a Kout s Kircherem této šance využili.
Nejlepší ze zástupců značky Cupra byl Petr Čížek z Expres Auto Racing. Český závodník se kvalifikoval na osmém místě a v závodě si polepšil o tři místa. Hned za ním dojel nejlepší reprezentant Audi – Martin Kadlečík z týmu Aditis Racing. Debutant v TCR Eastern Europe měl sice pomalý start, ale postupně se propracoval na šesté místo a zaznamenal čtvrtý nejrychlejší čas závodu. Svůj potenciál ale naplno rozkryl ve druhém závodě.
Na to, že loňský šampion Clio Cup Trophy Martin Kadlečík seděl v Audi RS3 LMS TCR teprve až na Balatonu při trénincích, předvedl fantastický výkon. Po startu druhého závodu se posunul na druhé místo za Bucsiho a vydržel tam až do cíle. Stejně jako vítěz Bucsi.
Oba mladíci zajížděli téměř shodné časy a v cíli je dělily pouhé dvě a půl sekundy. To není špatný výkon na to, že Bucsi jel teprve čtvrtý závod v TCR Eastern Europe a Kadlečík dokonce druhý. Za nimi dojel Maťo Homola, který se vítězstvím a třetím místem vyhoupl do čela průběžného hodnocení jezdců.
Na čtvrté pozici dojel ve druhém závodě Giacomo Ghermandi, ale příliš dlouho si bramborové příčky neužíval. Penalizace v podobě šesti sekund za porušování traťových limitů ho sesadila ze čtvrté pozice na šestou a dopředu se naopak posunuli Kout s Kircherem.
Časové penalizace nemalou měrou ovlivnily celkové výsledky obou závodů, nicméně předčasné starty nebo traťové limity jsou hlídány orlím okem napříč všemi šampionáty po celém světě, a jestliže jezdec učiní tento prohřešek, následuje penalizace. Každopádně úvodní podnik TCR Eastern Europe naznačil, kdo bude bojovat nejen o vítězství v závodech, ale především o titul šampiona. Tak uvidíme, jak to všem půjde na dalším podniku na Red Bull ringu v polovině května.
Clio Cup
Letošní souboj o prvenství a titul v Clio Cupu bude zajímavý. V minulosti pravidelně dominoval Tomáš Pekař z Carpek Racing, letos má však silného soupeře v podobě Barteka Mireckého z týmu BM Racing. Oba si z úvodního podniku na okruhu Balaton Park odnesli po jednom prvenství.
První a druhý sprint na maďarském okruhu byl, co se týče souboje o vítězství, naprosto totožný. První dvě místa okupovali Mirecki s Pekařem. Navzájem spolu bojovali o vedení, naznačovali předjíždění, vyměňovali si pořadí a sem tam do sebe lehce ťukli. Byl to ale souboj férový a nesmírně atraktivní. Není pochyb o tom, že si ho užívali jak jezdci, tak diváci na tribunách. Pekař nakonec zvítězil v prvním sprintu, Mirecki v tom druhém.
Obdobně ovšem vypadala situace i v boji o poslední pódiovou příčku. Tam se o ni v obou závodech prali Nik Štefančič z LEMA Racing a nováček David Dziwok z Carpek Racing. I mezi nimi to bylo mnohdy velmi těsné. Nakonec se při pohledu na výsledky spravedlivě rozdělili – Štefančič dojel třetí v prvním závodě, Dziwok v tom druhém.
Za nimi bylo umístění od pátého do sedmého místa vždy stejné. Ivan Pulić z LEMA Racing dojel pátý, Filip Kunčer z Podgorica Racing šestý a sedmý Julian Śmiechovski z Orlen Janík Motorsport. Hodnocení Clio IV pak vždy vyhrál Valter Nežić.
Při pohledu na startovní pole je jasné, že letošní sezona bude dramatická. Třiadvacet závodníků se zúčastnilo víkendu na Balatonu. Tak početné pole jsme v uplynulých letech rozhodně nevídali a Clio V se stalo novou doménou šampionátu. Francouzských vozů aktuální páté generace se sešlo rovných dvacet a soubojů na tratí bylo bezpočet. Ať už o vítězství, pódiové umístění nebo body na ostatních pozicích. Red Bull Ring bude zajisté podobně dramatický
ESET Cup
Ačkoliv Martin Kaczmarski z týmu PTT Racing dojel do cíle za safety carem, závodu dominoval už od startu a zaslouženě zvítězil v úvodím podniku letošní sezony.
Adam Konopka startoval do svého prvního závodu GT v kariéře z pole-position po boku Martina Kaczmarského s Mercedesem AMG GT3. Právě Kaczmarski se ve skrumáži vozů první a druhé zatáčky dostal do čela závodu před Konopku a Dennise Waszka s Lamborghini SuperTropheo kategorie GTC.
Waszka však záhy předjel zkušený Miro Konopka s Lamborghini Huracán GT3. Vozy kategorie GT3 tak převzaly absolutní vedení v závodě v pořadí Kaczmarski, Adam Konopka a Miro Konopka. Za nimi jezdil jako lídr kategorie GTC Dennis Waszek, zatímco v GTC1 držel první místo Hubert Darmetko s Porsche 992 Cup.
Kaczmarski si postupně budoval komfortní náskok před svými pronásledovateli. V polovině závodu však musel na dráhu safety car, neboť druhý Adam Konopka dostal v zatáčce smyk a ocitl se v kačírku, ze kterého se svépomocí nedokázal vyhrabat.
Na druhé místo za safety carem se tak posunul Miro Konopka a třetí v celkovém pořadí kroužil pod žlutými vlajkami Dennis Waszek. Odstraňování žlutého lamborghini trvalo delší dobu a safety car dovedl závodníky až do cíle.
Vítězem závodu se tak stal Martin Kaczmarski před Mirem Konopkou. V rámci kategorie GTC zvítězil Dennis Waszek s Lamborghini SuperTropheo před dvojicí totožných modelů s Andrejem Lahem a třetím Liborem Dvořáčkem.
V kategorii GTC1, obsazené vozy značky Porsche, triumfoval Hubert Darmetko před Franzem Lahmerem a Bobem Bauem. V GTX si pro vítězný pohár dojel Petr Koukola s KTM GTX před bývalým šampionem Octavia Cupu Gáborem Timem s lotusem a Kalmánem Bódisem s porsche.
Mezi vozy GT4 byl nejlepší loňský vítěz této kategorie Antal Zsigo před Rudolfem Beňem a Andrejem Makarovićem.
(Tomáš Vacín)
foto: Petr Frýba