V sezóně 2022 bojoval o titul v šampionátu WRC3 až do poslední zkoušky závěrečné soutěže a jen vteřiny ho nakonec dělily od zisku titulu. Letos by tyto zkušenosti rád zúročil a chtěl by bojovat o titul v šampionátu WRC s vlastním vozem Ford Fiesta Rally3.
Nejprve se ale vraťme k loňské sezóně. V té se prioritně soustředil na boj o titul na Kanárských ostrovech. Pod hlavičkou místního Hyundai Canarias Motorsport bojoval s místními borci na hladkých asfaltech, které jsou velmi odlišné od těch českých. A nevedl si vůbec špatně. Ze sedmi startů jednou dokázal vyhrát, jednou skončil ve svodidlech a v ostatních případech byl druhý nebo třetí. Nakonec z toho bylo druhé místo v šampionátu. Na vítěze chybělo jen pár bodů, na druhou stranu před třetím byl pouze o půlbod. I to ukazuje, jak vyrovnaný šampionát to byl.
To ale nebylo zdaleka všechno. Na začátku sezóny jel dvakrát v Rakousku s místním speciálem Opel Corsa Proto. S vozem se hezky svezl, bohužel technické problémy mu nedovolily myslet na dobré výsledky. Technika mu nedovolila dokončit ani výjimečné starty v českém šampionát, kdy s vozem Hyundai i20N Rally nedokončil jak Valašku, tak Bohemku. Vše si vynahradil na domácí Rally Příbram, kterou poprvé v kariéře absolutně vyhrál. Ke konci sezóny se v týmu objevil i vůz Ford Fiesta Rally3, se kterým startoval na Rally Morava a na německé šotolinové Lausitz Rallye, kde v nabité konkurenci plné silnějších vozů dojel na skvělém třetím místě absolutně.
Na úplný závěr sezóny si pak vypůjčil nejnovější vůz Škoda Fabia RS Rally2 a s miss Natálii Kočendovou na sedačce spolujezdce bavil diváky na zasněženém Pražském Rallysprintu. Sečteno a podtrženo, loni Jan Černý odjel hned 15 soutěží, což je nejvíce od sezóny 2011.
Letos by těch soutěží mělo být také hodně (včetně kanárského šampionátu), ale s důrazem na MS. Na rozjezd se ještě zúčastnil rakouské Jänner Rallye se stejným vozem Opel Corsa Proto jako loni. Po mnoha technických problémech z toho bylo 17. místo absolutně, ale to není tak podstatné. Důležité byly najeté kilometry ve voze a souhra se spolujezdcem Ondřejem Krajčou. S ním jel zatím třetí soutěž.
V loňském roce se Jan Černý také stal ambasadorem slovenského projektu Predné brzdové svetlo a začal propagovat toto inovativní řešení, které by mělo zvýšit bezpečnost silničního provozu. Vzájemná spolupráce bude pokračovat i v letošní sezóně.
Teď už se celý tým soustředí na start Rallye Monte-Carlo o poslední lednovém víkendu. „Letos mám jako prioritu start v MS v šampionátu WRC3. Samozřejmě bych jel raději s vozem kategorie Rally2, ale to bych potřeboval úplně jiný rozpočet. I s vozy Rally3 je ale velmi příjemné svezení a já jen doufám, že se letos ve WRC3 sejde hodně posádek. Už loni jsem byl na Monte s tímto vozem přihlášen. Po uzávěrce mě ale organizátor informoval, že jsem v této kategorii jediný přihlášený. Po zvážení všech možností jsem start zrušil, nebylo by s kým soutěžit. Letos je tam hned sedm vozů Rally3, z toho tři v rámci šampionátu WRC3. Takže bude s kým bojovat!“
Oproti minulé sezóně se toho jinak moc nemění. „Zůstávám v týmu Michala Lanka – LMP racing, kde jsem již absolvoval několik sezón v rally a v rallykrosu. Na místě spolujezdce usedne Ondra Krajča a sázet budeme na náš vlastní vůz Ford Fiesta Rally3. Jen nás trochu rozhodilo nedávné rozhodnutí FIA o tom, že do šampionátu se bude započítávat šest nejlepších výsledků ze sedmi možných startů. Původně jsme počítali s pěti, čímž nastává trochu problém s naplněním rozpočtu. Věřím ale, že s našimi partnery se nakonec vše povede.“
A s jakými ambicemi tým na Monte pojede? „Půjde o moji třetí účast na této specifické soutěži. Poprvé to bylo v roce 2010 v rámci šampionátu IRC. Tehdy jsem bojoval s Cliem R3 o vedení ve třídě. Jenže pak jsem „sežral“ zrádný černý led a skončil v příkopu. Druhý start byl předloni, kdy jsem se Sami Pajarim bojoval až do konce ve vteřinkách o vítězství ve WRC3. Letos byl chtěl všechny zkušenosti zúročit, dojet do cíle a ideálně v plném bodovém zisku do šampionátu. Jak ale všichni ví, Monte je velmi zrádné a nevyzpytatelné, stát se může cokoliv. Já každopádně budu věřit i v podporu českých fanoušků jak u trati, tak na dálku. Držte nám palce do startu sezóny!“