Záchranáři ASR trénovali vyproštění posádky ze soutěžní Fabie RS Rally2

Moderní soutěžní vozy jsou díky tuhým karoseriím a propracovaným bezpečnostním rámům velmi bezpečné i v případě těžké nehody. Tuhá konstrukce ale může být oříškem pro záchranáře, kteří v případě takové události musí posádku co nejrychleji a nejšetrněji vyprostit. Právě proto umožnilo oddělení Škoda Motorsport záchrannému týmu Autoklub sport rescue, po vzájemné dohodě natrénovat vyproštění posádky přímo na skeletu závodního vozu.

Nová Škoda Fabia RS Rally2 posouvá hranice bezpečnosti opět o něco dál a patří v tomto ohledu k absolutní špičce své kategorie. A z tohoto důvodu uspořádalo oddělení Škoda Motorsport workshop pro experty z Autoklub sport rescue, jehož hlavním tématem bylo seznámení se s konstrukcí závodní Fabie a možnost vyzkoušet si vyproštění posádky v praxi. Je nutné si uvědomit, že záchranářům situaci často komplikuje nepřístupný terén a velmi omezený přístup do závodního vozu.

„Trénink je pro nás nesmírně důležitý, ale zároveň je velmi obtížné získat pro tyto účely skutečný skelet závodního vozu. Ten je pochopitelně poměrně drahý a mi ho při nácviku nenávratně poškodíme,“ vysvětluje aktivní záchranář a člen komise Autoklub sport rescue – Michal Patloka a dodává: „Jsme proto velmi vděční za spolupráci s oddělením Škoda Motorsport, které nám poskytlo vývojový skelet nové Fabie RS Rally2. Nácvik jsme tak mohli provádět na nově vyvinuté a nesmírně pevné konstrukci. K dispozici nám byli experti, se kterými jsme mohli probrat konkrétní detaily vyztužené karoserie a ochranného rámu. Nácvik v autentickém prostředí, s možností kdykoliv zastavit a probrat s odborníky ze Škoda Motorsport v klidu postup a jednotlivé detaily, to je pro nás naprosto neocenitelné. Navíc můžeme sdílet postřehy a zkušenosti, a to je důležité pro všechny.“

Členové Autoklub sport rescue si na workshopu v praxi vyzkoušeli své hydraulické vyprošťovací zařízení a postup při střihání karoserie a bezpečnostního rámu soutěžního speciálu. Přibližně před pěti lety se v závodních vozech používala konstrukce, která v případě nehody dokázala pohltit velké množství energie. Po nárazu zůstávalo v ochranném rámu velké napětí, které se pochopitelně uvolnilo během jeho přestřižení. Uvolněná část rámu se pak mohla vymrštit i o desítky centimetrů. „To mohlo být velmi nebezpečné pro posádku i záchranáře. Bezpečnostní rám Fabie RS Rally2 toto riziko eliminuje a odborníci ze Škoda Motorsport nám vysvětlili, jak nové řešení funguje. Naučili jsme se tak poznávat jednotlivé prvky, které se mohou zdát na první pohled nadbytečné a překážející, ale v celku pak skvěle fungují,“ vysvětluje dále Michal Patloka.  

„Členové našeho týmu si vyzkoušeli několik možností přerušení bezpečnostního rámu hydraulickým vyprošťovacím zařízením, včetně odstranění středového sloupku. Zajímavou specialitou byl zásah do bočního prahu. Ten je převzatý ze sériového vozu, protože v moderních karosériích bývají právě prahy extrémně tuhé. Nicméně vzhledem k tomu mohou být překážkou pro rychlou extrakci posádky. Během nácviku se pevnost prahů opravdu prokázala, ale vzhledem k integrovanému bezpečnostnímu rámu je velká deformace této části málo pravděpodobná,“ komentuje další průběh workshopu Michal Patloka.

„Náš záchranný systém ASR je dnes vysoce profesionálním týmem, který má za sebou bezpočet zásahů v mnoha sportovních disciplínách. Ze zkušeností víme, že zásahy na rally jsou zdaleka nejnáročnější. Každá nehoda je jiná a vyžaduje adekvátní zásah. Závodní vozy se neustále zrychlují, ale souběžně s tím jsou stále bezpečnější. To je pochopitelně skvělé, nicméně v případě vážné nehody to klade nesmírné nároky na záchranáře. Součinnost s oddělením Škoda Motorsport je pro nás důležitá a této spolupráce si velmi vážíme. Doufám, že nově nabité zkušenosti budou naši záchranáři využívat jen sporadicky, ale vím, že pokud k něčemu dojde, můžou se na ně posádky spolehnout,“ doplňuje závěrem generální sekretář AČR – Tomáš Kunc.

Text: Jan Koudelka

Foto: Ondřej Kubík (www.autenticmedia.cz)

Sdílet