Projekt Autoklubu České republiky Fair-play motorsport, který se věnuje osvětě v oblasti fair-play v dětských a juniorských kategoriích kontaktních disciplín, absolvuje v letošním roce svou sedmou sezónu. V rámci projektu bylo každoročně vydáno několik rozhovorů se známými jezdci automobilového i motocyklového sportu na téma fair-play a nejinak tomu bude i v roce 2023. Tentokrát jsme vyzpovídali Gabrielu Jílkovou, která se pohybuje v závodech automobilů na okruzích a úspěšně reprezentuje Českou republiku v zahraničí!
Gábino, kdy jsi začínala s motoristickým sportem a kdo Tě k němu přivedl?
V motorsportu jsem od osmi let, ale poprvé jsem seděla v motokáře už v pěti letech. První mé svezení přišlo na půjčené motokáře v Chorvatsku, na což navazuje to, kdo mě k tomu přivedl. I když můj otec závodil na motorkách, tak motokáru/závodění jsem si vybrala sama, aniž by mi dávala rodina nějaký podnět.
Vedl Tě někdo v začátcích k fair-play?
Určitě to byl můj otec, který má s motorsportem velké zkušenosti. Přestože šlo o jednu stopu, tak v určitých věcech, ale hlavně v začátcích jsou všichni závodníci na stejné lodi.
Začínala si na motokárách, nyní závodíš v závodech na okruzích, jak bys porovnala úroveň fair-play v těchto disciplínách?
Je to prvek, který je velmi těžký odhadnout, protože co vlastně znamená fail-play? Je to o tom, že vám dá jezdec prostor na trati při souboji, nebo je to o tom, jestli máte přístup k jeho závodním datům, když jste v jednom týmu?
Řekla bych, že to je vždy o jednotlivci, kterého potkáte na okruhu. Někteří jsou neuvěřitelně houževnatí, ale jiní zase zavřou každou zatáčku, či se s vámi nebaví ani v garáži, přestože sdílíte jeden tým.
Závodíš hodně v zahraničí, liší se vnímání fair-play v různých zemích?
Navazuje to na předchozí otázku. Je to člověk od člověka.
Utkvěl Ti v paměti za dobu Tvého závodění nějaký fair-play čin?
Určitě souboj na trati s Nicolasem Prostem v GT4 France. Měla jsem pneumatiky ve špatném stavu, takže jsem musela být extrémně defenzivní. Nico má ale obrovské zkušenosti ze závodění ve formuli E a WEC, takže bojoval čestně a férově.
Jaká je podle Tebe nejčastější příčina toho, že lidé v motorsportu jednají v rozporu se zásadami fair-play?
Touha po vítězství je vyšší, než poctivost. Existují samozřejmě výjimky.
Je nějaký jezdec tvým vzorem pro jeho fair-play chování?
Nemám žádný vzor, kromě svého otce. On je mojí inspirací při každém závodním víkendu.
V současné době závodíš v ADAC GT4, jaká je tam úroveň fair-play mezi jezdci?
V ADAC GT4 nezávodím už rok, aktuálně působím v GT4 France a Prototype Cup Germany. Kdybych to měla srovnat, tak v Germany bylo hodně férových jezdců, ale občas se najdou výjimky. Některé dohání jejich ego na úkor rychlosti, a proto někdy vznikají nechtěné kolize a kontakty.
Co bys poradila z hlediska fair-play dětem, které začínají s motorsportem a jejich rodičům?
Určitě být vždy nad věcí, nenechat se strhnout okamžikem a emocemi. Přistupovat ke všemu s rozumem a přemýšlet o dané situaci.
Foto: FB Gabriela Jílková