Švýcarský závodník Ethan Ischer dosáhl během víkendu na Autodromu Most cenného hattricku. Ačkoliv se podle výsledků může zdát, že čtvrtý podnik šampionátu F4 CEZ certified by FIA nenabídl dramatické závodění, opak je pravdou.
Zkušený tým Jenzer Motorsport zpravidla nasazuje do letošní sezony tři monoposty formule 4 pro Ethana Ischera, Rena Francota a Mathiase Bjerra Jakobsena. V Mostě však byla k vidění ještě jedna černomodrá formule – a sice pro českého debutanta Maxe Karhana. Nejúspěšnějším mužem švýcarského týmu byl ovšem Ischer.
Ischer o svá prvenství musel tvrdě bojovat. Výjimku tvoří snad pouze třetí víkendový závod, do kterého odstartoval z prvního místa, ujel všem pronásledovatelům a vyhrál. V předchozích dvou závodech to ovšem neměl jednoduché. V tom prvním ho po zhasnutí červených světel překonal Michael Sauter, který posléze obdržel penalizaci za předčasný start. Ačkoliv to pro Ischera nebylo nutné, bojoval se Sauterem o vedení a svého krajana se mu povedlo překonat přímo na trati.
Druhý závod se konal za deštivého počasí a tentokrát byl tím nejrychlejším mužem na trati Reno Francot. Ischer urputně bránil svou první pozici, zatímco jeho týmový kolega Francot se stejnou zarputilostí hledal příležitost k předjetí. Mezi oběma jezdci došlo i k nehodě a oba vyjeli mimo trať. Jejich náskok na čele byl ovšem tak velký, že se zpět na trať vrátili opět na svých pozicích. Ischer nakonec vyhrál a stáhl bodovou ztrátu na Francota.
Michael Sauter je jediným jezdcem, ohrožující dominanci týmu Jenzer Motorsport. Je rychlý, má skvělé starty a ukazuje vůli bojovat. Prozatím však nebyl schopen přetavit svou rychlost ve vítězství.
Velké pokroky učinil v Mostu Miroslav Mikeš. Při debutu na Red Bull Ringu se ještě hledal a na soupeře ztrácel, ale každým závodem se zrychluje a na domácím okruhu soupeřil s jezdci, s nimiž ještě před nedávnem nedokázal držet krok. Nyní v průběžném pořadí stahuje Olivera Michla z Maďarska.
V F4 CEZ absolvovali debut dva závodníci. Zkušený formulový závodník Jan Rieger startoval v barvách JMT Racing a vůbec poprvé se formulového závodu zúčastnil motokárový jezdec Max Karhan, jenž měl původně startovat právě v týmu JMT. Nicméně na poslední chvíli se uzavřela dohoda s Jenzer Motorsport a mladý debutant získával první ostruhy v opravdu zkušeném týmu.
V pořadí čtvrtý podnik F4 CEZ certified by FIA opět ukázal dramatické bitvy a vývoj mladých talentovaných jezdců. Další podnik se bude konat v září na Autodromu Most.
Maťo Homola má titul, Fulín a Kout slavili první vítězství sezony
Další jedinečný závodní víkend TCR Eastern Europe je historií. Maťo Homola si na Autodromu Most zajistil titul a dvě nové tváře stanuly na nejvyšším pódiovém stupínku – Petr Fulín a Adam Kout.
Slovenský závodník Maťo Homola s Hyundai Elantra týmu Hyundai Janík Motorsport se před víkendem v Mostu těšil solidnímu bodovému náskoku. Davit Kajaia a René Kircher na něj ztráceli 41, resp. 46 bodů. To znamenalo, že Homola potřeboval získat jen o patnáct bodů více než Kajaia, což nebyl pro nejčastějšího vítěze letošní sezony obtížný úkol.
Nicméně v motorsportu se mohou odehrávat nečekané situace a nic není pevně dáno, dokud se neprojede pod šachovnicovým praporkem. Obzvlášť v Mostu, kde jsou nehody v první šikaně běžnou záležitostí. Homola měl ovšem jednoduchou strategii; být opatrný a nepodstupovat zbytečné riziko. V tomhle uspěl a v prvním závodě dosáhl na třetí místo, čímž učinil další krok vstříc titulu.
V neděli však riziko potenciální nehody vzrostlo. Po většinu dne slabě pršelo a trať byla neustále mokrá. Přitom někteří jezdci v poli doposud neměli zkušenosti s jízdou ve voze TCR na mokru. Homola samozřejmě patří k těm nejzkušenějším a opět zvolil strategii opatrnosti. Zariskoval jen když bojoval s Giacomem Ghermandim o pódiové umístění. Když Homola italského závodníka předjel, už pouze udržoval tempo a dojel na druhém místě – to mu k titulu šampiona TCR Eastern Europe stačilo. Věděl po projetí cílem, že je šampionem? Nevěděl. Jistí si nebyli ani členové týmu Hyundai Janík Motorsport a počítat body začali až po vyhlašování na pódiu. Tam totiž panovala dvojnásobná radost, neboť Homolův týmový kolega Adam Kout dosáhl na první vítězství v sezoně.
Kout byl v průběhu roku několikrát na dosah vítězství, zejména na Hungaroringu, kde vedl závod, ale obdržel penalizaci. Tentokrát se mu to už podařilo. Brzy po startu předjel lídra Ghermandiho, vytvořil si náskok a udržoval rychlé tempo. Jen Petr Fulín mu dokázal stačit a přiblížil se mu na zadní nárazník. Když se ale Fulín pokusil o předjetí na poslední chvíli, došlo mezi oběma jezdci ke kontaktu. Kout pokračoval a Fulín odstoupil s poškozeným zavěšením kola. Ve Fulínově manévru možná hrála obrovská motivace dosáhnout na druhé vítězství víkendu. V sobotním závodě totiž vyhrál, a to navzdory faktu, že s vozem TCR závodil naposledy v dubnu a nyní v Mostě seděl v Audi RS3 u týmu Aditis Racing. Fulín však dokázal, že neztratil nic na své rychlosti a sobotu naplno ovládl. Získal pole-position, nejrychlejší kolo a zmiňované prvenství.
Na Autodromu Most měly důvod k obrovské radosti čtyři týmy. Hyundai Janík Motorsport díky vítězství Adama Kouta a titulu Maťa Homoly. U Aditis Racing slavili první vítězství sezony s Petrem Fulínem a u Expres Auto Racing první pódiové umístění zásluhou Petra Čížka, který na svém domácím okruhu exceloval a po startu z třetího místa dojel druhý. Prvního umístění v TOP3 dosáhl i v druhém závodě třetí Giacomo Ghermandi, jenž v posledních závodech předvádí skvělé výkony.
Do konce sezony už zbývá závěrečný podnik v Brně. To ovšem neznamená, že se nebude o co bojovat. Stále není rozhodnuté, kdo se stane vicemistrem a čeká nás duel týmových kolegu Kajaia-Kircher z týmu Mertel Motorsport. A samozřejmě zbývá rozuzlit poslední otázku, kdo získá týmový titul. Hyundai Janík Motorsport, nebo Mertel Motorsport? Odpovědi budeme znát na začátku září v Brně.