OKRUHOVÝ VÍKEND NA RED BULL RINGU

ESET CUP GT

Drama s osychající tratí a další vítězství pro Salaquardu

Úvodní závod ESET GT byl na Red Bull Ringu naplánován na nedělní ráno, což značně ztížilo podmínky pro všechny startující. Trať ještě nebyla zcela suchá a opatrnost zejména v prvních kolech byla na místě. Se zrádnými podmínkami se nejlépe vypořádal Filip Salaquarda, který dosáhl na čtvrté prvenství ve sprintu.

Po nočním dešti a ranní mlze zůstávala trať lehce mokrá, nicméně na pneumatiky do deště to v žádném případě nebylo a celé pole startovalo na suchých pneumatikách. Už v zaváděcím kole ale havaroval Piotr Wira a další jezdci ztráceli kontrolu nad svými vozy.

Ještě než bylo vůbec odstartováno, zavlály nad okruhem červené vlajky a jezdci se znovu jeli seřadit na startovní rošt v čele s Alexanderem Oberem s Lamborghini kategorie GTX a Filipem Salaquardou s Audi kategorie GT3.

Oberovi se start nepovedl a Salaquarda šel pohodlně do vedení. Týmoví kolegové Matěj Pavlíček a Jáchym Galáš projížděli úzkou první zatáčku bok po boku, nicméně Pavlíček nájezdem na obrubník na vnitřku ztratil kontrolu nad svým lamborghini a dostal hodiny. Než se otočil do směru jízdy, projelo kolem něj bezmála třicetičlenné startovní pole.

Že nebyla trať dokonale suchá dokazovaly jednotlivé časy na kolo. V úvodu závodu byly až o patnáct sekund pomalejší než v sobotní vytrvalosti. Absolutně nejrychlejším mužem na trati byl opět Filip Salaqurda, který se vzdaloval druhému Jáchymu Galášovi, jenž byl zároveň lídrem kategorie GTC. Na jeho záda zároveň tlačil domácí Ernst Kirchmayr s Ferrari 488 GT3, atakován Liborem Milotou s Mercedesem AMG GT3.

Matěj Pavlíček se mezitím propracovával dopředu a s nejrychlejšími koly na kontě se po devíti kolech propracoval na celkovou devátou příčku a třetí místo v rámci GTC. Ve dvanáctém kole překonal Pavlíček Dennise Waszka a zaujal druhé místo v GTC za Galášem, který nadále za zády držel Kirchmayra a Milotu s vozy GT3.

Ke změně pořadí na předních příčkách už do konce závodu nedošlo a Salaquarda dosáhl na čtvrtou výhru ve sprintu. V rámci kategorie GT3 dojel na druhém místě Kirchmayr a třetí skončil Milota. Čtvrtý skončil Miro Konopka a první pětku uzavřel Petr Kačírek.

V kategorii GTC si další double odváží tým Mičánek Motorsport v čele s Jáchymem Galášem a druhým Matějem Pavlíčkem. Třetí skončil Dennis Waszek. Na čtvrté a páté pozici dojeli Manuel Süssenguth a Michael Oliver s vozy Porsche 911.

V rámci GTX zvítězil Denis Liebl s náskokem necelé sekundy před Bernhardem Löfflerem. Třetí dojel Alexander Ober, čtvrtý Pavel Sovička a pátý Alexandru Pitigoi. V kategorii GT4 si další výhru připsal Zénó Kovács s BMW M4 GT4 před Matejem Kosičem s Mercedesem, Antalem Zsigem a Andrejem Lahem. V kategorii TCX zvítězil Günther Wiesmeier s vozem Cupra. Na druhém místě dojel jeho týmový kolega Hans-Peter Eder.

Filip Salaquarda odjíždí z Red Bull Ringu bez porážky

Stejně jako v ranním závodě ESET GT na Red Bull Ringu, i start druhého sprintu se nepovedl na první pokus. V zaváděcím kole se ze startovního roštu nerozjel Matej Kosič s mercedesem a nad okruhem zavlály červené vlajky. Po několikaminutovém zdržení vyrazilo pole jezdců do dalšího zaváděcího kola a mohlo se závodit.

Z pole-position startující Alexander Ober opět neproměnil nejvýhodnější postavení ve vedení v závodě a propadl se o několik pozic. Při nájezdu do první zatáčky to vypadalo, že se na první místo protlačí Jáchym Galáš, nicméně Salaquarda zvládl zrádnou zatáčku na výbornou a na dlouhou rovinku akceleroval v čele závodu.

Za Salaquardou bojovali o první pozici v kategorii GTC týmoví kolegové Jáchym Galáš a Matěj Pavlíček, snažící se napravit nepovedený první sprint, v němž dostal hodiny. Ve třetím kole využil Pavlíček slipstream z lamborghini před sebou a ve třetí zatáčce Galáše předjel po vnější straně. Jejich souboj sledoval čtvrtý Libor Milota s Mercedesem AMG GT3. Milotův týmový kolega z GT2 Motorsport, Dennis Waszek krátce nato zastavil na vnitřku první zatáčky pro technické problémy a na trať musel safety car.

Třináct minut před koncem byl závod opět restartován a na vedoucího Salaquardu se doslova nalepil Pavlíček. Ačkoliv Audi RS8 GT3 a Lamborghini Super Tropheo patří do odlišných kategorií, Pavlíček využil vyššího výkonu svého lamborghini a pověsil se za Salaquardu. Jeho pronásledování vedoucího může však vydrželo jen do technické pasáže okruhu, kde se Salaquarda svému soupeři o poznání vzdálil a poté už začal kroužit na čele s bezpečným odstupem.

Salaquarda tak vyhrál svůj pátý sprint a z Red Bull Ringu odjíždí neporažen – dosáhl na vítězné trofeje v obou sprintech i ve vytrvalosti. Na druhém místě v rámci klasifikace GT3 dojel Libor Milota před Ernstem Kirchmayrem. Čtvrtý skončil Miro Konopka po pěkném souboji s Alexanderem Oberem. První pětku uzavřel Gregor Zsigo s BMW M4 GT3.

V GTC se z druhého prvenství v sezoně radoval Matěj Pavlíček před Jáchymem Galášem. Za oběma lamborghini dojela čtveřice vozů Porsche 911 v pořadí Franz Lahmer, Manuel Süssenguth, Michael Oliver a šestý Bob Bau.

V kategorii GTX vyhrál Bernhard Löffler před Alexanderem Oberem, oba na vozech Lamborghini Huracan. Třetí dojel Denis Liebl, čtvrtý Pavel Sovička a pátý Alexander Pitigoi. V kategorii GT4 si pro páté vítězství v řadě dojel Zénó Kovács před Antalem Zsigem a Andrejem Lahem.

ENDURANCE

Filip Salaquarda stále neporažen, vyhrál třetí vytrvalost v řadě

I třetí vytrvalostní závod sezony 2023 se odehrával v režii českého závodníka Filipa Salaquardy z týmu I.S.R. Racing, které v cestě za prvenstvím nezastavily ani dvě žluté fáze v úvodu i v samotném závěru závodu.

Filip Salaqurda udržel po zhasnutí červených světel vedení. Na dlouhé rovince vedoucí do druhé zatáčky na něj sice útočil Piotr Wira s mercedesem, český závodník si však první místo pohlídal a vydal se vstříc svému dalšímu vítězství.

Wira nedokázal držet tempo se Salaquardou, namísto toho se musel bránit před třetím Liborem Milotou, taktéž s Mercedesem. Wira nakonec o svou stříbrnou příčku přišel a zakrátko ho pokořil i Peter Baron s Ferrari. Záhy se na trati objevil safety car kvůli stojícímu vozu Cupra posádky Wiesmeier-Lemmerhofer. Po restartu závodu se nejprve pátý Konopka dostal před Wiru a zakrátko se na druhé místo posunul Baron před Milotu.

V polovině závodu pak došlo k tradičním zastávkách v boxech a střídání jezdců. Salaquarda setrval za volantem, a i po pitstopu si udržel vedení před Ernstem Kirchmayerem, jenž vystřídal Petera Barona. Na třetím místě kroužil Libor Milota, na něj se začal dotahovat Daan Pijlem, který v mercedesu vystřídal Piotra Wiru a okamžitě začal zajíždět velmi rychlá kola.

V šestnáctém kole pokořil Pijl i druhého Kirchmayera a začal stíhat prvního Salaquardu. Český jezdec však kroužil na čele s téměř půl minutovým náskokem a vzhledem k tomu, že do konce závodu zbývalo jen patnáct minut, pouze udržoval takové tempo, aby ho Pijl v závěru neohrozil.

V závěru závodu se ještě schylovalo k souboji mezi třetím Kirchmayerem, na kterého se dotahoval Libor Milota. Sedm minut před koncem však Milota zastavil na za druhou zatáčkou s poškozeným levým předním kolem. Na trať musel safety car závod byl restartován pouze na jedno zbývající kolo.

Třetí výhru ve vytrvalostním závodu si zajistil Filip Salaquarda před posádkou Wira-Pijl. Po závodě však obdržela posádka mercedesu třicetisekundovou penalizaci za předjíždění pod žlutými vlajkami, což znamenalo propad na celkové deváté místo a páté v kategorii GT3.

Na druhém místě tak byla klasifikována posádka Kirchmayer-Baron. Třetí skončil Miro Konopka s Lamborghini Huracan GT3. Čtvrté místo v rámci GT3 získala posádka Zsigo-Waszek. První pětku této kategorie uzavřela penalizovaná posádka Wira-Pijl.

V rámci kategorie GTX zvítězil Bernard Löffler s Lamborghini Huracan před Antonínem Herbeckem s Pagani Zondou a třetí dojel Alexander Ober s Lamborghini. Čtvrtý byl Denis Liebl s KTM GTX a pátý János Santa s Astonem Martin.

Kategorii GTC dominovala posádka Kurt Wagner – Josef Záruba s Lamborghini. Na druhé místo se po třísekundové penalizaci Petra Brecky a Karla Neffeho posunul Manuel Süssenguth. Čtvrtý byl Franz Lahmer a pátý Bob Bau.

V kategorii GT4 zvítězil Zéno Kovács s BMW M4 GT3 před týmovým kolegou z Racing Trevor Antalem Zsigem, taktéž s BMW M4 GT3. Třetí skončila posádka Lah-Kosič s Mercedesem.

Na prvenství v TCX dosáhl Dominik Haselsteiner s vozem Cupra, na druhém místě se ztrátou dvou vteřin dojela posádka Adámek – Groszek s Audi RS3. Třetí byl Peter Gross s Cuprou a čtvrtí byli Eder-Wimmer s Cuprou.

ACCR CZECH FORMULA

James Egozi vyhrál úvodní závod ACCR Czech Formula na Red Bull Ringu

Americký jezdec James Egozi proměnil svůj start z pole-position v dominantní vítězství prvního závodu ACCR Czech Formula na Red Bull Ringu. Radost týmu PHM Racing zdvojnásobil Nandhavud Bhirombhakdi, jenž dojel na druhém místě. Třetí skončil Reno Francot.

Krátce před startem závodu se nad okruhem spustil krátký déšť, a přestože dráha zůstala relativně suchá a jezdci zůstali na hladkých pneumatikách, byl vyhlášen mokrý závod a startovalo se za safety carem.

Pole monopostů formule 4 tak první dvě kola kroužilo za zpomalovacím vozem. Jakmile došlo ke skutečnému startu závodu, Michael Sauter zaútočil na vedoucího Jamese Egoziho a dostal se do vedení. Jenže Egozi se nevzdal a na dlouhé rovince vedoucí do druhé zatáčky převzal zpět vedení. Na Sautera naopak útočil Bhirombhakdi, sledován Francotem.

První čtveřice závodníků se odpoutala od svých pronásledovatelů Jakobsena, Tylora, Šafránka, Michla, Mikeše a Ischera, jenž se po kontaktu s týmovým kolegou Jakobsenem propadl na konec startovního pole.

V šestém kole Bhirombhakdi zaútočil na druhého Sautera a po předjížděcím manévru, trvajícím od druhé zatáčky až po technickou sekci okruhu, se Bhirombhakdi dostal na druhé místo. Tým PHM Racing od toho momentu držel první dvě příčky.

O kolo později pokořil Sautera i Reno Francot z týmu Jenzer Motorsport. Nicméně Sauter se nevzdával a v následujícím kole se pokusil vybojovat třetí místo nazpět. Francot se však útoku ubránil a mezitím tuto dvojici dohnal Mathias Jakobsen, další reprezentant týmu Jenzer Motorsport. Jakobsem předjel Sautera v devátém kole. Tím však jejich souboj nekončil a téměř celé následující kolo jeli tito dva mladí závodníci bok po boku. Tím úspěšnějším byl nakonec Sauter.

V samotném závěru závodu se Bhirombhakdi dostal pod tlak třetího Francota, thajský závodník však svou pozici udržel.

Vítězem závodu se tak s náskokem čtyř sekund stal James Egozi před Bhirombhakdim a Francotem. Na čtvrtém místě dojel Michael Sautner, pátý skončil Mathias Jakobsen, ale za incident s týmovým kolegou Ischerem v prvním kole si vysloužil desetisekundovou penalizaci a propadl se na šesté místo za Ischera. Sedmý skončil Niko Tylor, na osmém místě dojel Jiří Šafránek, devátý skončil Oliver Michl a desátý Miroslav Mikeš.

James Egozi byl suverénní i ve druhém závodě ACCR Czech Formula

James Egozi z týmu PHM Racing nenechal nikoho na pochybách o své roli favorita na vítězství v druhém závodě ACCR Czech Formula na Red Bull Ringu. Mladý závodník odstartoval z pole-position a na první pozici setrval od startu do cíle.

Pořadí na startu určily výsledky sobotního závodu, první řadu tak obsadil tým PHM Racing v čele se sobotním vítězem Jamesem Egozim a Nandhavudem Bhirombhakdim. Z druhé řady startovali Reno Francot a Michael Sauter. Třetí řada patřila týmovým kolegům z Jenzer Motorsport Ethanu Ischerovi a Mathiasi Bjerre Jakobsenovi. Týmoví kolegové z Renauer Motorsport Niko Tylor a Jiří Šafránek obsadili čtvrtou řadu a Oliver Michl s Miroslavem Mikešem startovali z řady páté.

Egozi udržel vedení a o druhé místo bojoval Bhirombhakdi a Sauter. Mezi oběma jezdci došlo k lehkému kontaktu ve čtvrté zatáčce. Sauter se dostal mimo trať do kačírku a přesně stejný scénář se odehrával hned za nimi mezi Ischerem a Jakobsenem. Ischer a Sauter se pak srazili v kačírku a pro oba znamenalo konec závodu.

Na trať musel safety car a pořadí v závodě bylo Egozi, Bhirombhakdi, Francot, Jakobsen, Tylor, Michl, Šafránek a Mikeš.

Po třech kolech byl závod restartován a Egozi se okamžitě začal vzdalovat svým pronásledovatelům. Bhirombhakdi se bránil před útokem Francota a svou pozici úspěšně uhájil. O kolo později však Francot svůj manévr ve čtvrté zatáčce dotáhl do úspěšného konce a dostal se na druhé místo.

Do konce závodu se pořadí na předních pozicích už neměnilo. Egozi proměnil svůj druhý start v druhé prvenství, druhý dojel Francot, třetí Bhirombhakdi, nicméně za incident se Sauterem obdržel po závodě třicetisekundovou penalizaci a propadl se na sedmé místo. Třetí tak skončil Jakobsen, čtvrtý byl Oliver Michl po napínavém souboji s pátým Nikem Tylorem, šestý skončil Jiří Šafránek a osmý Miroslav Mikeš.

TCR EASTERN EUROPE

Milan Vuković získal na Red Bull Ringu druhé vítězství sezóny

Milan Vuković se stal prvním závodníkem letošní sezony TCR Eastern Europe, který vyhrál více než jednou. Přestože byl mladý Švýcar neustále pod tlakem druhého Reného Kirchera, podařilo se mu udržet vedení až do konce závodu. Milenko Vuković skončil na třetím místě.

Milan Vuković startoval poprvé v kariéře z pole position, vedle něj stál René Kircher a za nimi jejich týmoví kolegové Milenko Vuković a Davit Kajaia. Milan Vuković měl pomalejší start a první zatáčku projížděl bok po boku s Kircherem. Vedení si však udržel.

Skvěle odstartoval Maťo Homola, jenž se posunul na třetí místo. Dlouho mu to ale nevydrželo a na bronzovou příčku se posunul Milenko Vuković. V ten moment byly vyvěšené vlajky žluté vlajky. Radim Adámek odstavil své Audi na startovní rovince a na trať musel safety car. Pozice v závodě byly následující: Milan Vuković, Kircher, Milenko Vuković, Homola, Ghermandi, Steibel a šestý Kajaia.

Brzy byl závod restartován Kircher okamžitě zaútočil na Vukoviće. Lídr závodu těžil z maximálních rychlostí svého Renaultu Megane a Kircher si zároveň musel hlídat záda před Milenkem Vukovićem. Hned za nimi se držel Homola, těsně následovaný Ghermandim. Vedoucí pětice závodníků se držela v rozestupu dvou sekund, s odstupem za nimi jezdili Steibel a Kajaia, následovaní domácím Tobiasem Poschikem, Adamem Koutem a jeho týmovým kolegou Carlem Czepielem.

Czepiel se postupně dostával dopředu, nejprve předjel Kouta a poté Poschika. Naopak Kout se začal propadat a zdálo se, že ho tíží technické problémy s vozem.

Milan Vuković kontroloval vedení s bezpečným náskokem až do cíle. Za ním dojel Kircher a Milenko Vuković skončil na třetím místě. Homola byl spokojený se čtvrtým místem a Giacomo Ghermandi byl jako nejlepší jezdec Audi klasifikován na pátém místě. Sebastian Steibel skončil šestý, zatímco Davit Kajaia klesl na sedmé místo. Czepiel protnul cílovou čáru na osmém místě a Philipp Dietrich s Petrem Čížkem získali poslední body za deváté a desáté místo.

V kategorii Juniorů byli výsledky Milan Vuković, René Kircher a Czepiel. Vítězem kategorie Trophy byl Tobias Poschik, následovaný Adamem Rzepeckim a Sebastianem Kolakowskim.

Do druhého závodu se otáčelo pořadí prvních devíti jezdců.

Davit Kajaia oslavil po napínavém souboji první vítězství

Druhý závod na Red Bull Ringu měl vše, co by si divák mohl přát: těsné souboje, vzájemné kontakty a dramatickou bitvu o vítězství mezi Davitem Kajaiou a Sebastianem Steibelem. Kajaia nakonec udržel vedení a stal se pátým vítězem letošní sezony TCR Eastern Europe.

Phillipp Dietrich (Cupra) startoval z pole position vedle Carla Cziepiela (Hyundai), následovali Davit Kajaia (Honda) a Sebastian Steibel (Audi). Třetí řadu tvořili Giacomo Ghermandi (Audi) a Maťo Homola (Hyundai), zatímco čtvrtou řadu obsadili Milenko Vuković (Renault) a René Kircher (Honda). Milan Vuković (Renault), vítěz včerejšího závodu, startoval devátý.

Dietrich a Czepiel měli pomalý start, což Kajaiovi otevřelo cestu k prvnímu místu. I Steibel se posunul dopředu na druhé místo za vedoucí Hondu. Dietrich si udržel třetí pozici, následovali ho Ghermandi, Milenko Vuković, Maťo Homola a Milan Vuković.

Kajaia si vytvořil pohodlný náskok před Steibelem, který se zároveň začal vzdalovat Deitrichovi. Mladý Rakušan se naopak bránil před Ghermandim a jejich intenzivní souboj v těsných rozestupech sledovali Milenko Vuković, Milan Vuković, Maťo Homola, René Kircher a Carlo Czepiel. V početné skupince těchto závodníků pak došlo na dlouhé rovince před třetí zatáčkou ke kontaktu mezi Ghermandim a Milenkem Vukovićem. Švýcar najednou při brzdění do zatáčky ztratil kontrolu nad vozem, lehce narazil do Dietricha a zůstal stát ve výjezdové zóně.

Na trať musel safety car a pořadí na prvních deseti místech bylo: Kajaia, Steibel, Milan Vuković, Homola, Dietrich, Kircher, Czepiel, Ghermandi, Čížek a Poschik. Dietrich následně obdržel pětisekundovou penalizaci za nesprávné umístění na startu.

Po restartu si Kajaia udržel vedení před Steibelem a Milanem Vukovićem, s Homolou a Kircherem těsně za sebou. Vuković následně odstoupil pro technické problémy a Steibel mezitím útočil na Kajaiu. Homola sledoval jejich souboj z třetího místa, následovaný Kircherem. První čtyři jezdci se zapojili do dramatické bitvy, během níž došlo k několika menším kontaktům mezi Kajaiou a Steibelem. Jezdec týmu Mertel Motorsport nakonec první místo uhájil a oslavil premiérový titul v TCR Eastern Europe. Smíšenou radost měl Steibel, kterému se vyhrát nepodařilo, na druhou stranu získal první umístění na bedně v letošní sezoně. Homola byl nadšený ze třetího místa a Kircher dojel čtvrtý.

Dietrich ubránil páté místo před Ghermandim, Czepielem, Koutem a Poschikem. Dietrich však obdržel zmiňovanou pětisekundovou penalizaci a propadl se na deváté místo. Desátý dojel Petr Čížek.

Vítězem třídy Junior byl René Kircher, druhý skončil Czepiel a třetí Poschik. Poschik byl také nejlepším jezdcem v kategorii Trophy, před Adamem Rzepeckim a Antoniem Citerou.

(Aleš Sirný)

foto: Petr Frýba

 

 

Sdílet