Aleše Lopraise přibrzdily defekty

Z pohledu Instaforex Loprais Teamu poznamenalo třetí etapu Rally Dakar 2023 nejen rozmarné počasí, ale také defekty pneumatik a penalizace za „nesebraný“ průjezdní bod. Přesto posádka Aleše Lopraise dál bojuje na špici kategorie kamionů.

Součástí etapy z Úly do Háilu měla být rychlostní zkouška dlouhá 447 kilometrů. Ovšem kvůli zhoršujícím se povětrnostním podmínkám nakonec špičkové posádky kamionů absolvovaly na čas jen 377 km. Zbývající část speciálky byla zrušena, neboť sílící vítr a průtrž mračen bránily pořadatelům v zajištění bezpečnosti soutěžících i férovosti samotného průběhu závodu.

Aleš Loprais, Jaroslav Valtr ml. a Petr Pokora s Pragou V4S DKR ráno opouštěli bivak jako lídři kategorie nákladních automobilů s dvanáctiminutovým náskokem před Nizozemcem Janusem van Kasterenem. V úvodu speciálky se v těžkém vlhkém písku na mezičasech drželi na špici, avšak na dalších kilometrech několik minut ztratili.

„Jelo se nám skvěle, dokud nás nepotkal pomalý defekt levého zadního kola, k němuž se o něco později přidal ještě defekt pravé zadní pneumatiky, který už tak pomalý nebyl. Asi sto kilometrů jsem to dofukoval, jenže pravý zadek už nešel udržet a museli jsme kolo vyměnit,“ popisuje palubní mechanik Petr Pokora„Aby toho nebylo málo, jen o pár kilometrů později jsme na pravém zadku měli defekt znovu. S dofukováním jsme naštěstí dojeli až do cíle. Bylo to tak tak, ale povedlo se. Celkem tedy dnes tři defekty, ale z kabiny jsme kvůli výměně museli jen jednou.“

Podruhé ji čeští závodníci opouštěli před brodem, kde z kritických nesnází pomáhali Cristině Gutiérrez a Pablu Morenovi, jejichž buginu uvěznil v říčním korytě nebezpečně zdivočelý vodní živel.

„Začalo brutálně pršet a v řece, kterou jsme měli přejet, byla zapadlá bugina. Snažili jsme se ji vyprostit, což se podařilo, i když Cristina už byla skoro až po krk ve vodě,“ líčí Aleš Loprais„Chvílemi to vypadalo, že se rally zastaví, protože za deště se zdejší řeky vzedmou během minuty, což jsme viděli na vlastní oči. Zatímco čtyři kamiony před námi měly ještě jakžtakž dobrý průjezd, v době našeho příjezdu byla hladina už zase o něco výš, a jak jsme zastavili u té buginy, zvedla se o dalších čtyřicet centimetrů. Byla to brutální průtrž mračen, která způsobila menší potopu i v bivaku, ale zítřejší etapa by se měla jet tak, jak ji organizátoři původně naplánovali. Je vidět, že to je nastavené hodně tvrdě, ale my se budeme snažit jet tak jako v předchozích dnech. Dnešek byl spíše o přežívání a jsem fakt rád, že jsme dojeli a držíme slušné umístění.

Do kontrolního bodu na 377. kilometru, kde byla rychlostní zkouška předčasně zastavena, přijela Praga se startovním číslem 508 jako pátá, ale cestou minula jeden z povinných průjezdních bodů a s patnáctiminutovou penalizací se ve výsledcích etapy zařadila na desátou příčku. V průběžném pořadí patří Lopraisovi druhá pozice s odstupem necelých šesti minut od Jaroslava Valtra st., který se ujal vedení. Před třetím van Kasterenem má pilot Pragy k dobru deset a půl minuty.

Ve středu 4. ledna pokračuje soutěž druhou okružní a celkově již čtvrtou etapou (574 km), která závodníky provede oblastí západně od Háilu. Více než třetina speciálky dlouhé 425 km má vést v dunách, přičemž především prvních sto kilometrů by podle informací organizátorů mělo udělat dojem i na protřelé pouštní lišky, které už mají v písečných přesypech něco naježděno. Terénní nástrahy navíc nepochybně umocní aktuální nevlídné počasí. O nic jednodušší zřejmě nebude ani druhá polovina měřeného úseku vytyčená převážně v písku, neboť stavitelé trati už dopředu varují před záludnou navigací.

Sdílet