Minulý víkend se v rámci Rallye Český Krumlov jel první závod nového domácího šampionátu rally pravidelnosti pro všechny sériové automobily s alternativním pohonem. V jeho rámci mají své kategorie také historici a vozy bez alternativního pohonu. Šance úplně pro každého řidiče a nová vstupní brána do motorsportu! Soutěž byla zařazena také do kalendáře světového poháru elektromobilů pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace FIA. V ní startují čeští reprezentanti Michal Žďárský a Jakub Nábělek. Na domácím poli byla naše posádka nejlepší a po skvělém výsledku ve Valencii se posouvá do čela světového poháru. Historický úspěch a motivace pro ostatní jezdce.
Na 41 posádek, z toho deset zahraničních, na trati čekalo během tří dní šestnáct zkoušek pravidelnosti a 600 kilometrů. Vůbec premiérově závod odstartoval od Jaderné elektrárny Temelín. „Skupina ČEZ je v rozvoji elektromobility velmi aktivní. Po celé zemi provozuje téměř čtyři stovky dobíjecích stanic. U většiny z nich garantuje certifikovanou bezemisní elektřinu. I proto jsme rádi, že můžeme hostit start této prestižní motoristické události právě u naší elektrárny, která jako bezemisní zdroj přispívá k roční úspoře přibližně dvanácti miliónů tun CO2,“ uvedl Jan Kruml, ředitel Jaderné elektrárny Temelín, který celý závod také odstartoval.
Ekologická vozidla nicméně nezávodí na čas, ale na přesnost. „Jede se tzv. rallye pravidelnosti. Na úseku se hodnotí dodržování průměrné rychlosti. Na trati je téměř tisíc měřicích bodů. Penalizovány jsou odchylky i jedné desetiny sekundy,“ vysvětlil ředitel závodu Pavel Kacerovský. „Na úrovni FIA do konečného pořadí promluví ještě spotřeba, která má dokonce poloviční váhu,“ dodal ředitel závodu. Krumlovská soutěž se jela zároveň jako první soutěž nového českého šampionátu konaného pod hlavičkou Autoklubu ČR – PHOENIX CONTACT Česká trophy v ecoRally.
Technologický partner Phoenix Contact spolu s firmami ChargeUp a Elexim navíc na místě a v parc fermé nachystali modernější nabíjecí infrastrukturu s rychlejším nabíjením. „Pro nás jako lídra v oblasti elektromobility je přirozené se zapojit do podpory krumlovské soutěže, kterou vnímáme jako vlajkovou loď ecoRally v České republice. Wallboxy použité pro nabíjení obsahují komponenty Phoenix Contact, což je záruka kvality. Věříme, že přispějeme k dalšímu rozšíření nově vznikajícího odvětví automobilové soutěže,“ zdůraznil jednatel firmy Martin Lahoda.
Všechny posádky přitom musí respektovat pravidla silničního provozu. Jedním z účastníků byl i herec Jan Dolanský, který má se závodem zkušenosti už z loňského roku. I letos se vydal na trasu se svým bratrem. „Loni jsme tu byli poprvé a celou soutěž si strašně užili. Pořadatel vybírá nádherné trasy a prostředí, člověk si hezky zařídí a zasoutěží. Navíc letošní start v tak úžasném prostředí, jakým je Jaderná elektrárna Temelín, a mít možnost zde i dobíjet, to je opravdu zážitek. Pro mne je to i skvělá příležitost, jak do detailu poznat fungování elektromobilu,“ uvedl populární český herec. Startovní pole doplnila i influencerka a bývalá miss Nikol Švantnerová za volantem Fordu Mustang Mach-E: „S automobilovými soutěžemi zatím mnoho zkušeností nemám, takže Czech New Energies Rallye je pro mě nová výzva, na kterou se velmi těším. Jako dlouholetá ambasadorka Fordu mám zkušenosti především s modelem Kuga, a to jak v plug-in hybridní, tak ve full hybridní verzi, kterou používám nyní. S Mustangem Mach-E jsme se již stačili v loňském roce krátce seznámit a já doufám, že si k sobě zase rychle najdeme cestu a zajedeme nějaký hezký výsledek!“
Čeští reprezentanti Michal Žďárský se spolujezdcem Jakubem Nábělkem do soutěže znovu vyrazili s vozem Hyundai Kona Electric z dlouhodobého testu, se kterým před časem absolvovali cestu i závod ve španělské Valencii. Náročný závod s řadou navigačních nástrah, ale poprvé i s několika nočními zkouškami, zakončili s neuvěřitelnou spotřebou 10,9 kWh/100 km, kdy po plném nabití znovu sahali na teoretický dojezd až 600 km. „I to nám v hodnocení světového poháru FIA ecoRally Cup a v porovnání se zahraničními posádkami ze Španělska, Francie, Itálie, Slovinska či Bulharska pomohlo v součtu s vítězstvím v sekci regularity k celkovému prvnímu místu. To jsme v hodnocení českého poháru obsadili také v samostatně hodnocené spotřebě a v obou úrovních mezi značkami,“ vypočetl Michal Žďárský.
Po druhém místě z Valencie tento výsledek znamená, že před dalším závodem v Portugalsku se česká posádka posouvá do čela mezinárodního FIA ecoRally Cupu a na stejné místo posunuje v hodnocení značek i automobilku Hyundai.
Veškeré informace o novém šampionátu v rally pravidelnosti najdete tady:
https://www.autoklub.cz/disciplina/rally-pravidelnosti/
Foto: Martin Sznapka, Petr Skřivánek, Michal Žďárský