Na letošní Dakarské rallye je 22 motocyklových jezdců s tovární podporou Hondy, Yamahy, KTM nebo Husqvarny. Ti mají neomezené prostředky pro vývoj stroje a hlavně také v rámci testování či přípravy. Přesto je s upravenou KTM významně nahání Martin Michek. V pondělí zajel jedenáctý čas, v úterý zase třináctý. „Jakékoliv umístění mezi nejlepší patnáctku je skvělé, top 10 je úžasná. Hlavně mě těší to, že na prvního jsem ztratil pět minut, což je minimum,“ tvrdil Michek z týmu ORION – Moto Racing Group, který se dostal v celkovém pořadí na 23. místo. Jeho týmový kolega Milan Engel je navíc na druhém místě v kategorii jezdců bez asistence.
Pracují s úplně jiným finančním budgetem, mají zcela odlišné možnosti pro tréninky. Přesto český tým opět šlape na paty mocným továrnám. Čím to? „Snažíme se vytěžit z minima maximum. Například v přípravě jsme najeli v minulém roce na dunách tisíc kilometrů, to konkurence tak desetitisíce. Máme své know-how také v nastavení motorky, i když víme, že v naší garáži vývoj továrních strojů nepřekonáme,“ dodal Michek, který obhajuje loňské 10. místo v celkovém pořadí.
Soupeři český tým ORION – MRG přezdívají „blue army.“ Nejenom kvůli barvám jejich závodní kombinézy a motorky, ale také díky odhodlanosti. „Hlavně tovární týmy vědí, že když udělají chybu, tak mi toho využijeme. Jsme schopní zezadu zaútočit. Manažeři nás zdraví, přijdou k nám občas očíhnout naše motorky, určitě k nám mají za poslední roky větší respekt a všímají si nás,“ prohlásil Ervín Krajčovič, šéf českého týmu, který letos na Dakaru má svůj kamion na přepravu součástek a zcela nové zázemí. A také vůz v kategorii Classic s Martinem Čábelou a Olgou Lounovou.
Zároveň český tým přistupuje k aktuálním výsledkům shovívavě. „Je úžasný úspěch, kde se nyní pohybuje, jsme ale pořád na začátku, ve třetí etapě. Důležité pro Martina je, aby postupně smazával ztrátu, kterou nabral zejména v prvním dni po bloudění,“ dodal Krajčovič, který si rovněž pochvaluje aktuální motorky. „Máme od fabriky KTM udělané pérování, měnili jsme také výfuk. Pohráli jsme si s motorem a s mapou, zvedli jsme otáčky. Motorka funguje dobře, nejsou žádné problémy. Ani nějak zásadně výkonnostně nezaostáváme na rychlosti, ačkoliv oproti továrnám jsme v tomto znevýhodnění.“
Právě v úterý byl na Dakaru spíše rovinatý profil etapy. „Byla to rychlá speciálka, která se mi líbila. V polovině to byl velký mazec, nicméně držel jsem se a snažil se makat co nejvíc. Tentokrát to bylo trošku písčitý, malinko tvrdší povrch mezi kameny. V závěru také s řečištěm. Jsem rád, že jsem v cíli,“ tvrdil Michek. „Pět minut odstup na nejrychlejšího je naprosto skvělé.“ Jeho týmový kolega Milan Engel zajel 41. čas a v celkovém pořadí drží 32. příčku. V kategorii jezdců bez asistence je však na druhém místě za Litevcem Gelazninkasem. „Myslím, že mám na to ho ale porazit. Určitě je to můj cíl,“ dodal Engel, kterému více vyhovují techničtější pasáže a duny. „Doufám, že toho bude v příštích dnech více.“