V sobotu 24. července 2021 proběhlo v Bukurešti sympozium Mezinárodní federace historických vozidel FIVA pod názvem „Restaurování – umění nebo věda?“ za účasti více než 50 odborníků z celého světa, kterého se zúčastnil i Stanislav Minářík za Asociaci veteran car clubů Autoklubu České republiky. Rumunský Retromobil Club Romania připravil celodenní velice zajímavý program, který se setkal se velkým ohlasem mezi přítomnými.
Jako první vystoupil Prof. h.c. Harald Leschke, bývalý asistent slavného šéfdesignera firmy Mercedes-Benz Bruno Sacca. Prof. Leschke byl vedoucím týmu zodpovědného za design vlajkové lodě značky Maybach. Po něm referovali ředitelé známé francouzské firmy Le Conservatoire National des Vehicules Ancienes (CNVA) Stephane Guarato a Arthur Morault, kteří se zabývali praktickými problémy spojenými s odpovědným restaurováním historických vozidel a jejich řešením v souvislosti s nedostatkem odborně vyškolených techniků, mechaniků a karosářů.
Na ně navázal ředitel rumunské společnosti Oldtimer Studio Restauri SRL Catalin-Cedric Ghigea, která ročně restauruje ve vysoké kvalitě kolem 50 historických automobilů od závodních vozů až po exoty, jako je Amphicar či ARO M 461, jejichž majitelé se díky pověsti firmy rekrutují převážně ze západní Evropy.
S velkým zájmem se setkala přednáška italského sběratele Corrado Lopresta, který od roku 1979 shromažďuje italské historické vozy vyrobené v jednom jediném exempláři, ať jsou to prototypy, exponáty z autosalonů nebo speciální závodní a rekordní vozy. Je držitelem více než 250 cen ze soutěží elegance z celého světa a podle mínění renomovaných odborníků je 22. nejdůležitější osobností (v Itálii 4.) celosvětového veteránského hnutí.
Kanaďan Michel Lemoureux je iniciátorem dvouročního čtyřsemestrového výchovného programu specialistů v restaurování, údržbě a renovaci historických vozidel na College de Cité v provincii Ontario, který je zaměřen internacionálně a měl by odstranit celosvětově citelný nedostatek odborníků v tomto výrobním segmentu.
David Cooper (USA) prezentoval tzv. forenzní restaurování historických vozidel, což představuje novou, daleko sofistikovanější úroveň péče o historická vozidla, protože se zabývá i fyzikálními a chemickými vlastnostmi náhradních materiálů tak, aby vykazovaly parametry odpovídající původním materiálům. To otevírá široké možnosti zajištění nové úrovně autenticity restaurovaných historických vozidel.
Andrei Dumitrescu, jehož bratr je mimochodem držitelem rumunského rychlostního rekordu a mistrem v závodech do vrchu, představil dosud málo známou, alespoň v zahraničí, sbírku historických vozidel bývalého vynikajícího rumunského tenisty Iona Tiriaca. Veřejně přístupná sbírka na předměstí Bukurešti blízko letiště čítá vice než 300 perfektně restaurovaných vozidel od roku 1899 v pojízdném stavu. To je náš tajný tip pro všechny fanoušky historických vozidel, kteří zavítají do Bukurešti! (Odkaz na webové stránky Tiriac Collection.
Velice úspěšné sympozium zakončil dalším svým referátem Prof. Leschke o trochu odlišném tématu, a to budoucnosti elektromobilů. I když je přednášející velkým příznivcem spalovacích motorů, tím více je jeho víra v budoucnost elektromobility pro veteránisty trochu šokující. Podle něj se zřejmě v blízké budoucnosti nevyhneme masivní invazi alternativně poháněných vozidel. Ale to je již námět na další sympozium…
Stanislav Minářík
Zdroj foto: Facebook Retromobil Club Romania @ClubRetromobil