V pondělí 15. března 2021 slaví své šedesáté narozeniny jeden z nejúspěšnějších českých jezdců rally. Dnešním jubilantem není nikdo jiný než Emil Triner, bývalý tovární jezdec týmu Škoda motorsport, historicky první vítěz seriálu MČR ve sprintrally a v neposlední řadě mistr Evropy mezi vozy s jednou poháněnou nápravou.
Příbramský rodák odstartoval do svého první závodu v roce 1982 za volantem Škody 120 LS. První stupně vítězů si připsal hned o rok později na Rally Pačejov a svou třetí sezónu již absolvoval v Přeboru ČSR. V sezóně 1984 si připsal nejen první zahraniční start, ale také postup do nejvyššího českého mistrovství, kde se od roku 1985 prezentoval v barvách předního týmu ASK Stavby Praha. Změny přinesl oblíbenému jezdci rok 1987, do kterého vyrazil s novým spolujezdcem Pavlem Štancem a vozem Škoda 130 L. Společně se v následujících letech poprvé probojovali na absolutní stupně vítězů nejen v nabitém „federálu“ při Valašské rally 1990, ale také v zahraničí, kde si z Rallye Lutherstadt Wittenberg 1988 odvezli stříbro.
Přestup na vůz Škody Favorit v roce 1991 znamenal posun mezi nejužší českou špičku. Zároveň se jednalo o poslední Trinerův rok s pražským týmem. Od roku 1992 začal startovat pod hlavičkou továrního týmu Škoda motorsport se kterým se okamžitě začal soustředit na seriál mistrovství světa. Premiéru si odbyl na kultovní Rallye Monte – Carlo, a ještě v témže roce nechyběl mezi startujícími třeba ve Finsku či RAC Rally. Velké úspěchy přinesla Trinerovi sezóna 1994. Podílel se společně se Štolfou a Siberou na značkovém titulu v rámci FIA 2-Litre World Rally Cup a spolupráci s týmem Kalivoda Engineering mu přinesla první absolutní vítězství v rámci podniku českého mistrovství.
MONTE | Rallye Monte – Carlo 1997 a jediný start s navigátorem Juliusem Gálem skončil 11. místem absolutně a vítezstvím ve třídě.
Po dvou letech s Jiřím Klímou se pro sezónu 1995 vrátil po Emilův bok Pavel Štanc a společně osedlali zbrusu novou Škodu Felicii Kit Car. Společně „vyrobili“ kultovní příjezd na cílovou rampu při Rally New Zeland 1996, který se po letech stal na internetu doslova virální záležitostí. Řada úspěšně zvládnutých světových podniků a vítězství ve třídě vynesla příbramskému jezdci stabilní pozici v továrním týmu a možnost startovat v mistrovství Evropy 1998 s novou Škodou Octavií Kit Car. S Milošem Hůlkou na sedadle spolujezdce ovládli ve třídě bulharskou Albenu, nebo Kypr a zaslouženě získali titul mistrů Evropy mezi vozy s jednou poháněnou nápravou. Kariéru v továrním týmu uzavřel Triner starty s vozem specifikace WRC v sezóně 1999.
CORDOBA WRC | Nádherný žlutý Seat vodil Triner po českých tratích v letech 2002 – 2004.
Od roku 2000 Emil startoval s vozy soukromých týmů. S Nissanem Pulsar GTI-R plzeňské stáje ROTO se stal historicky prvním vítězem MČR ve sprintrally, aby se poté znovu vrátil za volant vozů kategorie WRC. To se začala psát éra modré Octavie či žluté Cordoby a Triner se nesmazatelně vryl do paměti fanoušků rally. Při Horácké Rally Třebíč 2005 si připsal poslední absolutní vítězství v kariéře. V roce 2007 se na přesunul za volant produkčního Subaru Impreza a nadále bavil fanoušky atraktivními průjezdy. Dlouholeté působení v rally ukončil opět za volantem vozu Škoda s jednou poháněnou nápravou. Emilův poslední start se datuje k Rallye Český Krumlov 2015. Téměř 300 startů, řada vítězství a tisíce nadšených fanoušků. Dnes slaví Emil Triner šedesáté narozeniny. Přejeme všechno nejlepší!
2017 | Emil Triner při uvedení do Síně slávy Rallye Český Krumlov.
Foto: rallyekrumlov.cz, skoda-motorsport.com