Přestože se Aleš Loprais na Dakaru 2021 poprvé nevešel v hodnocení etapy do první desítky, jednalo se z pohledu Instaforex Loprais Praga Teamu o relativně poklidný den. Navíc výsledek, který dnes pilota Pragy V4S DKR nepotěšil, může zítra paradoxně znamenat výhodu. Do následující velmi náročné etapy totiž vyrazí oba týmové kamiony krátce po sobě.
Čtvrtá etapa z Vadí ad-Davásiru do Rijádu byla takzvaně přejezdová. Sloužila především k přesunu celé soutěže ze západní do východní části země a s 813 kilometry byla nejdelší z celého letošního ročníku. Potřebě překlenout spoustu kilometrů odpovídal svým charakterem i středeční měřený úsek. Speciálka byla relativně krátká a velmi rychlá (337 km).
Rozestupy mezi vozy na absolutní špici byly za daných podmínek minimální. Proto i pouhá výměna kola mohla ve výsledcích dne znamenat ztrátu několika pozic. A právě defekt pneumatiky museli Aleš Loprais, Khalid Alkendi a Petr Pokora řešit. „Ze začátku jsme letěli fakt pěkně. Pak jsme dojeli jeden Maz a v prachu jsme někde udělali defekt. Jednoznačně to byla má chyba a mrzí mě, že se nemám z čeho poučit, protože ani dnes nevíme, kde se to stalo. Byl to pomalý defekt, chvilku jsme ho dohušťovali, ale pak jsme se rozhodli kolo vyměnit. Pneumatika už byla velmi podhuštěná a bál jsem se, abychom jízdou na takové ‚papuči‘ autu něco neudělali,“ vysvětluje Aleš Loprais.
Červeno-bílá Praga V4S DKR dorazila do cíle jako jedenáctá se čtvrthodinovým odstupem od dnešního vítěze a leadera průběžné klasifikace Dmitrije Sotnikova s Kamazem. V průběžném hodnocení zůstává posádka Instaforex Loprais Praga Teamu pátá (+ 51:40 min).
„Výměna nám klasicky trvala asi jedenáct minut. Další čas jsme ztratili, než jsme se znovu dostali do tempa. Ve druhé části etapy jsme se snažili, ale nedalo se stáhnout tolik, kolik bychom si představovali, protože etapa nebyla příliš dlouhá a byla hodně rychlá. Z výsledku radost nemám, ale jelo se mi nádherně. Auto šlape jako hodinky a z toho mám naopak radost obrovskou. Udrželi jsme páté místo. Sice jsem dneska chtěl víc, ale ještě není konec. Naopak. Nejsme ani v polovině. Budeme muset zatáhnout a těším se na to, protože auto funguje dobře a čekají nás duny a písky. Věřím, že v nich bychom se mohli dostat víc dopředu,“ říká Loprais.
Jan Tománek s Tomášem Kašpárkem a Jiřím Strossem postoupili s Tatrou Jamal – Queen 69 na patnácté místo celkově. „Dnes jednodušší a spíš rychlá etapa s malým dunovištěm. Asi dvanáct patnáct kilometrů, nic náročného. Duny byly sice velké, ale výjezdy a sjezdy byly poměrně jednoduché. Až asi posledních osmdesát kilometrů se trať motala mezi skalami a bylo to navigačně těžší. Myslím, že jsme to zvládli dobře, ale zase jsme se trošku potýkali se ztrátou výkonu. Kvůli nekvalitní místní naftě dochází k přilepování vstřiku. Proto se snažíme sehnat nějaké aditivum pro zlepšení kvality paliva. Zítřejší etapa bude hodně náročná a výkon budeme potřebovat. Čeká nás sto deset kilometrů dun. Tak doufejme, že zítra vyrazíme v plné síle,“ popisuje Jan Tománek.
Čtvrteční etapa do Kajsumy měří 795 kilometrů a závodníci jich tudíž ujedou jen nepatrně méně než dnes. Cestou přitom absolvují rychlostní zkoušku, která by se podle všeho mohla stát jedním z prubířských kamenů Dakaru 2021. Na čas se pojede 456 kilometrů a organizátoři slibují hned od startu obtížnou navigaci a kolem poloviny testu již zmíněnou náročnou pasáž v dunách.
Většina kamionů navíc bude dojíždět za šera nebo spíše už za tmy. A to nejen do bivaku, ale i do cíle speciálky. Na rozdíl od předchozích dnů totiž nákladní automobily zítra nestartují v promíchaném pořadí s osobními auty a buginami, ale tentokrát až po nich. Podle předpokladů pořadatelů mají první kamiony dorazit do cíle rychlostní zkoušky těsně po sedmnácté hodině místního času, přičemž tma v těchto dnech přichází na východě Saúdské Arábie už před půl šestou odpoledne.