Jaké bylo druhé Fryštácké Retro…

Soutěžní atmosféra, vůně spáleného benzínu a sprcha vítězným šampaňským, takhle krátce by se dala popsat automobilová soutěž, jež se uskutečnila v sobotu 19. září ve Fryštáku. Avšak podívejme se na tuto akci, jež nese název Fryštácká Retro Rally, trošku hlouběji.

Dobré vztahy s představiteli města, jejich podpora a zapálený organizační tým lidí jsou důležitým základem pro každou takovou akci. Přípravy začínají již v průběhu prázdnin, kdy je potřeba zajistit veškerá povolení. Když se tohle povede, jede se napsat trať. Ta letošní čítala bezmála 90 km, na kterých účastníci museli projet celkem sedmi časovými kontrolami a splnit stejný počet hodnocených úkolů. Některé jsou tak říkajíc na hlavu a při těch druhých se prověřuje schopnost ovládat vozidlo a trénuje se například odhad. To vše musí absolvovat účastníci se svými vozy a motocykly, jenž jsou starší 30 let.

„Letos jsme soutěž ohlásili trošku později. Pečlivě jsme sledovali vývoj situace a zde vůbec budeme moci akci uspořádat. Rozhodujícím faktorem bylo především počasí, které nám přálo, a my mohli vše uspořádat přímo na náměstí,“ sdělil ředitel soutěže Martin Bill. Soutěž oproti prvnímu ročníku doznala mnoha změn. Charakter tratě se změnil z velkého okruhu na osmičku, vizuální proměnou prošel také itinerář i jízdní výkaz a úkoly účastníkům zase zamotaly hlavu. Na své si přišli také návštěvníci akce. Své soutěžní náčiní v podobě Fordu Fiesta Rally2 zde vystavil fryštácký rodák Erik Cais. S tímto vozem se pravidelně účastní soutěží v šampionátu FIA ERC a vybraných rally u nás. O skvělou italskou kávu se postarala kavárna Lusso Caffe Zlín. K tomu se připojil i mediální partner akce Radio Zlín, když vyslalo do centra soutěže svůj promo džíp, aby v centru soutěže zahrál nejnovější hity.

„Jsem překvapen zájmem o naši akci. Do soutěže se přihlásilo a odstartuje padesát posádek. K vidění jsou zde opravdové skvosty motoristické historie. Vidím tady dva Chevrolet Corvette, dokonce tři vozy Porsche a nechybí zde ani české škodovky či britské triuphy. Nejstarším vozidlem pak je Fiat 509 Torpedo z roku 1925 a za jeho volantem sedí pan Miloslav Regner,“ nám řekl ředitel soutěže. Prvním, kdo se vydal na trať v 10:31, byl však Radek Horych na motocyklu Yamaha XS 400 SE z roku 1980, po něm následovalo dalších deset motocyklů a pak již automobily. Atmosféra na startu byla vynikající, když přihlížející diváci vytvořili špalír a každého z účastníků podpořili potleskem a motivujícími pokřiky.

V polovině tratě se soutěžící vrátili opět do Fryštáku, aby přímo na náměstí splnili hodnocený úkol a vydali se vstříc druhé části. Ta je zavedla do hotelu na Všemině, kde na ně čekal další úkol a odměna v podobě dobrého obědu. Avšak pro ty hlavní odměny se museli vrátit opět do Fryštáku a dokončit tu pomyslnou osmičku. Zde byly sečteny všechny penalizace, které se promítly do ideálního času na trati, kdy jeden trestný bod znamenal jednu sekundu do času. A jak to tedy vše dopadlo z pohledu absolutní klasifikace? Poháry za třetí místo si odvezla posádka Škody 1000 MD Deluxe Kalivoda Vít a Kalivodová Blanka. Druhé místo získala posádka ze Štípy Radim Švub s Annou Švubovou na Škodě Octavii. A na nejvyšší stupínek vystoupal František Čečil, jenž z Plzně přivezl Ford GPW. Fryštáckou Retro Rally si však nenechali ujít ani nejvyšší představitelé Autoklubu České republiky. I letos do Fryštáku zavítal výkonný ředitel Pavel Konečný, ale letos si tuto akci nenechal ujít ani Jan Šťovíček, prezident Autoklubu České republiky, když na akci přivezl historickou Škodu Octavii a absolvoval také trať závodu.

Závěrečná slova zprávy patří řediteli závodu Martinu Billovi: „Tentokrát se to neobešlo bez menší chybičky, přesto jsme to všechno zvládli a vyřešili ku spokojenosti všech. Bez skvělého
organizačního týmu by se tato akce neobešla a velmi jim děkuji za jejich výkon. Stejně tak bych chtěl poděkovat všem partnerům akce, kterými jsou Radio Zlín, pekárna Svoboda a Březík, fryštácké firmy Hothess Style, Dorbas a Cais a také kavárně Lusso Caffe Zlín. Speciální poděkování pak patří Městu Fryšták za veškerou podporu a zázemí pro akci. Pevně věřím, že se zde setkáme i příští rok u třetího ročníku Fryštácké Retro Rally.“
Zdroj: Rallye Auto Klub Zlín v AČR

Sdílet