I když je letošní ročník Poháru historických vozidel kvůli koronavirové nákaze zrušen, někteří organizátoři po uvolnění opatření pořádají soutěže jako volné podniky. Tak se uplynulou sobotu konala orientační soutěž veteránů Selské baroko, kterou pořádá Český Veteran Klub AČR. Na sraz se sjelo přes 150 historických vozidel, do orientační jízdy jich vyrazilo 138.
Selské baroko patří mezi tradiční veteránské akce, oblíbené diváky i samotnými účastníky. Trasa jízdy je totiž vede ze startu na náměstí ve Veselí nad Lužnicí malebnou jihočeskou krajinou mimo hlavní tahy obcemi, jejichž návsi jsou lemované štíty statků ve slohu lidové architektury, který má soutěž v názvu.
📷 Celou akci provázela protiepidemická opatření. Co je anticovid, to si vyzkoušel policejní „orgán“ 😁.
Do centra Veselí nad Lužnicí se začala sjíždět vozidla hned zrána, dopoledne tady proběhla výstava a divácká soutěž Elegance o nejkrásnější vozidlo. Letos nejvíce hlasů dostala sajdkára Jawa 350/360 z roku 1966.
📷 Uprostřed červená sajdkára Jawa, které dali diváci v soutěži elegance nejvíc hlasů
Následovala rozprava a půl hodiny před polednem odstartovala první vozidla. To už měly posádky za sebou první soutěžní úkol, hod klínovým řemenem na klikovou hřídel.
V Želči následovalo prověření znalostí historie československého automobilismu, správnou odpovědí byla Tatra, která si letos připomíná 170 let existence.
Hned v sousedních Hlavatcích posádky čekal znalostní test zemědělských plodin.
A s tatrovkou byl spojen úkol i v Komárově. Ale šlo o legendární dětskou hračku, s autíčkem museli soutěžící projet slalom do časového limitu bez kolize s kužely a potom ještě odhadnout délku tatrovky.
📷 S tatrovkou si v slalomu poradil účastník v dobové uniformě příslušníka dopravní služby VB…
📷 … i „japonská“ posádka Mitsubishi Galant 1600 GL z roku 1983 v kimonech.
V Zálší byla připravena přehlídka deseti modelů aut, pro plný počet bodů bylo potřeba poznat alespoň pět značek.
Drahotěšice vítaly veterány mraky diváků, v obci totiž probíhaly oslavy výročí místního sdružení dobrovolných hasičů. Zastavit tak, aby zadní část byla 1,5 metru od čáry, to byla zkouška odhadu a znalosti rozměru vozidla.
Další sportovní disciplínou byl hod míčku na cíl. Poslední soutěžní úkol čekal na soutěžící v Dyníně, vyzkoušel je z pozornosti na trase, měli poznat, ve kterých obcích viděli sakrální stavby na snímcích.
„Vzhledem k tomu, že se letos nejelo o body do poháru, pojali jsme soutěž hlavně pro pobavení a pěkné zážitky,“ uvedl Zdeněk Brádka, předseda pořádajícího Českého Veteran Klubu AČR. Navíc, pro účastníky byla připravena bohatá tombola, ve které se s dárkem dostalo snad na každého. Skvěle byla hodnoceno pořadatelské zázemí a množství diváků nejen podél trati, ale hlavně v místě plnění soutěžních úkolů. Pořadatelé totiž soutěž zakomponovali do míst, kde v ten den probíhaly hasičské nebo obecní slavnosti. Právě takové akce jsou oslavou veteránismu, k zájmu o historii motorismu a tradice našeho průmyslu vedou všechny generace, tu nejmladší nevyjímaje.
📷 Výstava vozidel v Bošilci. Historický kontrast obrazem, „západní“ limuzína a „družstevní“ traktor. Rolls-Roycem Silver Shadow z roku 1974 jsme měli možnost absolvovat celou trasu soutěže. Svezení osmiválcovým, více než dvoutunovým „kočárem“ s motorem o obsahu 6,75 l byl opravdu zážitkem, děkujeme manželům Šrůtovým.
Závěr jízdy byl v Bošilci, vozidla se opět seřadila k defilé, program doprovázela živá lidová muzika. Díky starostovi Bošilce Františku Drsovi měli všichni účastníci zajištěnou skvělou večeři. Den končil vyhlašováním výsledků, ceny předával František Čečil, viceprezident pro zájmovou činnost Autoklubu České republiky.
📷 Zleva František Drs, František Čečil a Zdeněk Brádka.
Absolutním vítězem Selského baroka 2020 a putovní pohár obdržel Rostislav Válek s Jawou 350/362 Californian z roku 1971, když obdržel za celou soutěž pouhé dva trestné body.