Proslulá barumka letos v centru Zlínského kraje startovala už po osmačtyřicáté. Stejný počet posádek závod nedokončilo. Letošní ročník tohoto prestižního podniku ovlivnilo do značné míry počasí. Po parných měsících přešla nad Zlínem studená fronta doprovázená dešťovými přeháňkami a prudkým ochlazením. Déšť proměnil tratě, které jsou náročné i za sucha, v extrémně kluzké úseky, které prověřily nejen závodníky, ale i pořadatele.
Pověstnou třešničkou ve startovní listině byl pravidelný účastník mistrovství světa WRC – Daniel Sordo, který se už před startem netajil respektem ke zdejším rychlostním zkouškám a konkurenci. Těmi nejvýraznějšími soupeři mělo být především duo Kopecký a Lukyanuk. Počítat však musel téměř s celou evropskou a domácí špičkou s vozy specifikace R5.
Kvalifikace, shakedown a noční superspeciálka se odjely ještě za pěkného počasí na suchu. Pršet začalo až v závěru pátečního večera a sobotní tratě byly po dlouhém suchu mokré a velmi kluzké. Už po průjezdu prvních vozů se začalo z příkopů vytahovat hodně bláta, což byla pro posádky s vyššími startovními čísly opravdová noční můra. Po prvním průjezdu všech 124 startujících vozů byly rychlostní zkoušky k nepoznání. A pak začala nekonečná série smyků, havárií a defektů, kterým se tentokrát nevyhnul ani neporazitelný Jan Kopecký. Toho defekt postihl dokonce třikrát a vždy musel stahovat značnou časovou ztrátu. Vyrovnané souboje a časté střídání pozic, tak by se dalo definovat dění v celkovém pořadí i jednotlivých třídách.
O tom, že na barumce si nikdo nemůže být jistý až do cíle, se přesvědčilo mnoho posádek. Nejvíce asi Filip Mareš s Janem Hlouškem. Pro posádku ACCR Czech Rally Teamu byl letošní ročník Barum rally prvním porovnáním s evropskou špičkou ve voze R5. Šesté místo v průběhu soutěže bylo v těchto podmínkách skvělým výsledkem, Filip Mareš dokonce vyhrál jedenáctou RZ a po odstoupení Václava Pecha měl nakročeno k šanci vybojovat titul vicemistra ČR. Krásně rozjetou soutěž však ukončila havárie v poslední rychlostní zkoušce.
Po třech defektech a skvělé stíhací jízdě se pouhé tři erzety před cílem dostal do vedení Jan Kopecký, který opět nenašel přemožitele. Druhý Alexey Lukyanuk jel tentokrát více hlavou, protože věděl, že body za druhé místo jsou pro něho velmi důležité. Třetí dokončil Dani Sordo a to je úžasný výsledek s ohledem na to, že jel na barumce poprvé, poprvé s vozem R5, měl dva defekty a za sebou smečku rychlých soupeřů. A dokonce i tato hvězda světových rally se přiznala, že se jednalo o jednu z nejtěžších soutěží, kterou odjel. Daniho překvapila nejen náročnost barumky, ale také krásná atmosféra, počet diváků a profesionální práce pořadatele.
48. ročník Barum Czech Rally Zlín byl také letošním posledním kláním seriálu Peugeot Rally Cup 2018. Také piloti rychlých Peugeotů si prožili spoustu dramatických chvil. Pro dvoukolky byly tratě obzvlášť náročné. Z vítězství se nakonec radoval Jan Talaš před Tomášem Knápkem a René Dohnalem.
A co zaznívalo z úst posádek, které dojely až na cílovou rampu závodu? Nejčastěji slova jako nejtěžší, zrádná a mimořádně náročná. Ale všichni se shodli na jednom. Byla jako vždy krásná.