75 procent řidičů nevidí za volantem dobře

V rámci osvětové kampaně Autoklubu ČR „Slepí vrazi“, která odstartovala v loňském roce a pokračuje i letos za podpory Mezinárodní automobilové federace FIA, byl vyšetřen zrak 2 880 řidičům, z čehož u celých dvou třetin nebyl zrak v pořádku. A jsou to právě oči, které jsou nedůležitějším smyslovým orgánem a při řízení automobilu se na něj řidiči maximálně spoléhají. Tento alarmující výsledek vedl poslance Jana Birkeho k předložení legislativního návrhu, který by zavedl povinné kontroly zraku u očního lékaře pro všechny řidiče a to vždy při výměně řidičského průkazu, tedy po 10 letech. 

„Situaci vnímám jako opravdu závažnou. Představte si, že vám lékař zkontroloval zrak v 18 letech při prvním vydání řidičáku a další povinná prohlídka vázaná na řidičský průkaz je až za 47 let,“ přibližuje podstatu problému Jan Birke. „Proto jsme připravili legislativní návrh, který by tyto důležité prohlídky alespoň rámcově zintenzivnil – počítáme s povinností prohlídky u očního lékaře při výměně průkazu, tedy jednou za 10 let.“ 
 „Při zhruba 6 milionech aktivních řidičů je zde 4,5 milionu řidičů, kteří potřebují korekci zraku, případně úpravu své stávající korekce,“ popisuje situaci prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček a dodává: „Už při absenci korekce zraku u -0,75 dioptrie se díky zhoršeným reakčním schopnostem řidiče prodlužuje brzdná dráha automobilu při rychlosti 90 km/h z 80 na 120 metrů, tedy o celou polovinu. Navíc zdravé oko vidí chodce ze vzdálenosti cca 200 metrů, při -0,75 dioptrie je tato vzdálenost poloviční.“ 
Dosavadní průzkum dále ukázal, že řidiči si často nejsou problémy se zrakem vědomi. 58 procent řidičů uvedlo, že dle jejich názoru mají zrak v pořádku, reálně ale korekci potřebuje 71 procent z nich. Celkem 8 procent vyšetřených řidičů by kvůli míře poškození zraku neměli za volant usednout vůbec. To je zhruba půl milionu potenciálních slepých vrahů. 

Nejrůznější oční vady, které již zdaleka nejsou jen záležitostí seniorů, řidiče výrazně omezují při správném a rychlém vyhodnocení nejrůznějších krizových situací, 80 procent všech informací při řízení získáváme právě prostřednictvím zraku. Míra bezpečnosti a přítomnost nejrůznější bezpečnostních prvků je samozřejmě jedním z hlavních faktorů při výběru vozidla, bohužel při špatném zraku řidiče jsou prvky jako ABS, ESP, kontrola mrtvého úhlu, systémy sledování jízdního pruhu a podobně, naprosto zbytečné. 

Sdílet